Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromscylindrar
1 besök senaste veckan (170 totalt)
fredrik b
Trelleborg
Här sen Maj 2006
Inlägg: 22


Trådstartare
Håller på att bygga om min Opel speedster och ska regga den som ombyggt fordon. Har bytt motor och växellåda och håller på att byta ut bromssystemet.
Kommer att köra 4-kolvsok fram och bak från Porsche. Oken fram har 40 resp 36mm kolvar. Bak är det 30mm resp 28mm kolvar. Skivorna fram är 330mm i diameter och bak blir det 307mm i diameter.
Har hittat ett färdigt kit med bl.a. hållare för bromcylindrarna som passar där den gamla bromsservon satt. Länk längre ner. Kommer att köra utan bromsservo.
Dock så är cylindrarna anpassade för originalbromsarna.
Så jag skulle behöva er experthjälp för att veta vilken storlek på cylindrar jag behöver.
Bilen är en mittmotorbil och jag skulle tro viktfördelningen är nära 50-50 kanske med lite mer vikt bak än fram.

Finns här någon som har koll på hur man räknar fram storleken på cylindrarna?

Länk till bromscylinder kitet:
https://www.ebay.com/itm/293092841743?hash=item443db1d90f:g:WIsAAOSwLZ . . . .

Med vänlig hälsning, Fredrik

_________________
Fredrik Berndtson
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Jag har en excel snurra för att räkna fram huvudbromscylinder storlek. Ska bara hitta den. Med lotus 4 kolvsok fram och original fram 2 kolvsok flyttade bak så har jag för mig att jag har 0.75 resp 0.7 bromscylindrar.
Om jag vore dig så hade jag monterat mindre bromsar, 330 resp 307 är overkill på en speedster om du inte ska åka med 600hk och enorm downforce. 308mm skivor fram är mer än tillräckligt och bak duger original 288mm hur långt som helst. Fördelen med mindre bromsar är att de är lättare och du kan få på 15" fälg i fram om man väljer rätt grejer.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
fredrik b
Trelleborg
Här sen Maj 2006
Inlägg: 22


Trådstartare
Hade varit kanon om du hittade excelfilen.
Vet att det är lite väl stort och tungt. Eftersom det blir ombyggt fordon så måste jag byta ut 3st stora områden på bilen och det blev motor, växellåda och bromssystem. Nu sitter bromssystemet på och jag saknar bara cylinder delarna och lite bromsrör. Så jag kör vidare på det fast att det är overkill.
Motorn blir en Saab b204 med minsta precision turbon (5558). Effekt vet jag inte men hoppas på ca 450hk.

_________________
Fredrik Berndtson
Citera
Skruva banåkabil
Bromscylindrar
1 besök senaste veckan (170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande