Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
GPL Ringen vs Real stuff (splittad tråd)
1, 2   >>
7562 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
AL skrev:
Peteer: Tror nog läraren har "en viss del" med i spelet att Magnus snappade Ringen så fort... varför tror du vi andra fiskar efter att åka då ni åker?
om så utan egen bil... thumbs down

Magnus hade faktiskt lärt sig hela bansträckningen genom att spela GPL i flera år innan han åkte ner med oss!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Peeter skrev:
AL skrev:
Peteer: Tror nog läraren har "en viss del" med i spelet att Magnus snappade Ringen så fort... varför tror du vi andra fiskar efter att åka då ni åker?
om så utan egen bil... thumbs down

Magnus hade faktiskt lärt sig hela bansträckningen genom att spela GPL i flera år innan han åkte ner med oss!


I know I know... Verkar vara en vettig syssla på vintern... thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
AL skrev:
Peeter skrev:
AL skrev:
Peteer: Tror nog läraren har "en viss del" med i spelet att Magnus snappade Ringen så fort... varför tror du vi andra fiskar efter att åka då ni åker?
om så utan egen bil... thumbs down

Magnus hade faktiskt lärt sig hela bansträckningen genom att spela GPL i flera år innan han åkte ner med oss!


I know I know... Verkar vara en vettig syssla på vintern... thumbs up

Fast för mig känns det lite tvärt om! Jag är rädd att tappa det som sitter i kroppen från riktiga ringen och lära mig köra som man kör på PC'n.
För det diffar fortfarande en del mellan spel och verklighet.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Peeter skrev:
Fast för mig känns det lite tvärt om! Jag är rädd att tappa det som sitter i kroppen från riktiga ringen och lära mig köra som man kör på PC'n.
För det diffar fortfarande en del mellan spel och verklighet.


Jag håller med! Körupplevelserna diffar en hel del mellan spel och verklighet. Men av just den anledningen tror jag att det är ganska "ofarligt" att köra lite GPL. Verkligheten är såå annorlunda.

Samtidigt är GPL kusligt likt när det gäller bansträckningen. Min tes: Att lära sig bansträckningen och spårvalet är kanon att göra på GPL. Men att lära sig köra gör man först där. (om man sedan redan kan köra sedan innan är det bara att applicera det man kan på en ny miljö, som Magnus förmodligen gjorde? )

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
BTG skrev:
Peeter skrev:
Fast för mig känns det lite tvärt om! Jag är rädd att tappa det som sitter i kroppen från riktiga ringen och lära mig köra som man kör på PC'n.
För det diffar fortfarande en del mellan spel och verklighet.


Jag håller med! Körupplevelserna diffar en hel del mellan spel och verklighet. Men av just den anledningen tror jag att det är ganska "ofarligt" att köra lite GPL. Verkligheten är såå annorlunda.

Samtidigt är GPL kusligt likt när det gäller bansträckningen. Min tes: Att lära sig bansträckningen och spårvalet är kanon att göra på GPL. Men att lära sig köra gör man först där. (om man sedan redan kan köra sedan innan är det bara att applicera det man kan på en ny miljö, som Magnus förmodligen gjorde? )
Mvh / Micke

Kusligt likt tycker jag är att ta i!
Det finns ett antal ställen i GPL som skiljer sig markant mot verkligheten.
Förhoppningsvis är dessa differenser på väg att suddas ut av dom som håller på och "filar" på banan för SCGT etc. thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Peeter skrev:
Kusligt likt tycker jag är att ta i!
Det finns ett antal ställen i GPL som skiljer sig markant mot verkligheten.
Förhoppningsvis är dessa differenser på väg att suddas ut av dom som håller på och "filar" på banan för SCGT etc. thumbs up


Ja, allt är ju relativt. Men med undantag av vegetation och vissa avstånd (ex.vis "dalen" mellan Flügplatz och Schwedenkreuz som i GPL känns lite för lång) är det mycket likt tycker jag. Jämfört med andra datorspel rockar GPL fett! (Jämförelseexempel: STCC2 - verkligheten)

Mvh / Micke

P.S.
I vissa fall är avsaknaden av vegetation bra - i karusellen: Sikta på trädet!
D.S.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

BTG> Har du justerat FOV dvs zoomläget i GPL??? De är ett måste!



EDIT: Det måset jag lägga till i artikeln om NS o PC...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
BTG skrev:
Peeter skrev:
Kusligt likt tycker jag är att ta i!
Det finns ett antal ställen i GPL som skiljer sig markant mot verkligheten.
Förhoppningsvis är dessa differenser på väg att suddas ut av dom som håller på och "filar" på banan för SCGT etc. thumbs up


Ja, allt är ju relativt. Men med undantag av vegetation och vissa avstånd (ex.vis "dalen" mellan Flügplatz och Schwedenkreuz som i GPL känns lite för lång) är det mycket likt tycker jag. Jämfört med andra datorspel rockar GPL fett! (Jämförelseexempel: STCC2 - verkligheten)

Mvh / Micke

P.S.
I vissa fall är avsaknaden av vegetation bra - i karusellen: Sikta på trädet!
D.S.

Det jag framförallt reagerat på är följande ställen:
1. Efter Miss-Hit-Miss och ingången till Wehrseifen stämmer det inte!
Banan svänger för mycket höger ner mot Wehrseifen. Vilket i sin tur gör att högern in i Wehrseifen blir för flack.
2. I backen ner mot Breidsheid finns en extra vänsterkurva som inte finns i verkligeheten.
3. Ex Mühle, känns inte riktigt 100-%ig, men jag har svårt att sätta fingret på vad det är som gör att det inte stämmer.
4. Högern mellan Angstkurve och Klostertal-hårnålen stämmer inte pga att banan byggts om där någon gång efter 1967.
5. I Brünnchen finns ett gupp som byggdes bort i början på 70-talet.
6.Ingången till Eiskurve är rakare på högersidan i verkligheten än i spelet.
7. Början av backen ner efter Eiskurve ner mot den svaga vänster/högern mot Pflanzgarten stämmer inte riktigt. Har för mig att det är ett backkrön som ligger lite för sent och är lite för kraftigt.

Magnus och jag har påtalat ovanstående plus en massa detaljer till dom som håller på och pillar med banan för SCGT mfl spel, så får vi se om den versionen blir mer lik verkligheten.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

En del blev fixat men jag har stora förhoppngar inför kommande versioner! och SCGT är ju inte världens mest verklighetstrogna när det gäller bilarna iaf. Nej jag väntar med STOR spänning på Simbin GTR 2002 och Nordslingan till den!

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Peeter skrev:
Det jag framförallt reagerat på är följande ställen:
1. Efter Miss-Hit-Miss och ingången till Wehrseifen stämmer det inte!
Banan svänger för mycket höger ner mot Wehrseifen. Vilket i sin tur gör att högern in i Wehrseifen blir för flack.
3. Ex Mühle, känns inte riktigt 100-%ig, men jag har svårt att sätta fingret på vad det är som gör att det inte stämmer.
4. Högern mellan Angstkurve och Klostertal-hårnålen stämmer inte pga att banan byggts om där någon gång efter 1967.
5. I Brünnchen finns ett gupp som byggdes bort i början på 70-talet.
7. Början av backen ner efter Eiskurve ner mot den svaga vänster/högern mot Pflanzgarten stämmer inte riktigt. Har för mig att det är ett backkrön som ligger lite för sent och är lite för kraftigt.


Ja, jag håller nog med om allt. Banbredden känns också olika....
Visst skiljer sig också avstånden lite? Ex.vis i Brünnchen är den väl kortare i spelet än i verkligheten?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Allt blir kortare i verkligheten med GPL's original FOV....

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



ok, jag skall kolla va jag har inställt.

Mvh / Micke Leg. IT-diot.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag har för mig att min all-in-one GPL patch inkluderar det...

http://magnust.d2g.com/all-in-one

Ta och gör en backup av GPL innan du zippar upp det bara... man vet aldrig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
Jag har för mig att min all-in-one GPL patch inkluderar det...

http://magnust.d2g.com/all-in-one

Ta och gör en backup av GPL innan du zippar upp det bara... man vet aldrig


Sorry... kollade precis men den innehåller INTE det...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

BTG> Du bor ju i Sthlm. Kom förbi så får du en komplett uppdaterad version med alles på en CD. En snabb dator är en bra ide dock...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag har ju tyvärr inte hunnit med den riktiga ringen, men jag har under sommaren fått lite erfarenhet av bankörning på SV banor.
o det är väll bara att hålla med att det skiljer sig ganska så rejält mellan riktigt bilåka o sitta framför en dator!
Själv så har jag otroligt svårt att konsentrera mig framför datorn, tankarna fladdrar iväg o rätt vad det är så sitter man i ett räcke!
Sen så saknas den där känslan man har i rumpan (missförstå mig rätt )
som man har när man kör bil på riktigt.
Men annars så tycker jag att GPL ligger hästlängder framför andra bilspel vad det gäller känsla!
Har två andra bil spel på datorn som jag oxå tycker är bra.

Rally trophy ( Man kör gamla rally bilar Saab V4, Amazon mm) slår CM med flera meter!

NFS Porsche 2000. Hatar alla NFS spel då känslan är usel! Men har har de lyckts riktigt bra! Men det är lite väl mycke arkadspel över det, tyvärr!

Den stora skilnaden på GPL mot andra bilspel är att man inte tröttnar på GPL. Det är alltid kul o sätta sig ner nåra timmar o sladda runt i en gammal F1;a
Lite samma kraft besitter Rally Trophy

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Alex skrev:
Sen så saknas den där känslan man har i rumpan (missförstå mig rätt )
som man har när man kör bil på riktigt.


Jepp, tänk om man kunde återskapa den känslan?
Men något får man väl försaka när det inte kostar något att skjuta motorn efter för många övervarningar vid flygturerna in i Flügplatz eller när man testar att hålla fullt under bron på Kullen!

Till viss del kanske man får den känslan i en feedback-ratt? (Jag har ingen själv)

Spelet med gamla rallybilar låter kanon! Är det nytt och dyrt med stora systemkrav?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Nä det har nog nått eller några år på nacken.
Bilar att köra:
Saab V4
Amazon
Renult Alpine
Ford Cortina
Opel Rekord (tror jag)
Hundkoja
Fiat 500
Lancia Stratos
+nån mer.

Mycket trevligt spel med bra känsla. Ligger idag på en hedrande andraplats efter GPL!

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Rally Trophy är runt ett år gammalt och kräver en relativt okej dator tycker jag iaf. På min 900MHz AMD med Geforce 2MX kort så var det lite hackigt iaf... Men det är verkilgen bra!


Force Feedbacken i GPL är kanon! Lite pillig att ställa in men man känner precis greppet när man tex bromsar och tex när bilen sätter sig i en svacka (Fuchsröre ) eller blir lätt över ett krön!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Alex skrev:
Nä det har nog nått eller några år på nacken.
Bilar att köra:
Saab V4
Amazon
Renult Alpine
Ford Cortina
Opel Rekord (tror jag)
Hundkoja
Fiat 500
Lancia Stratos
+nån mer.

Mycket trevligt spel med bra känsla. Ligger idag på en hedrande andraplats efter GPL!

MVH
Det är ett trevligt spel, men jag tycker det överdriver bakhjulsdriftens tendens till överstyrning. När man lärt sig leva med det så tog spelet "slut" ganska snart.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vad har ni för allternativ till GPL då?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Racingsimulatorer
GPL Ringen vs Real stuff (splittad tråd)
1, 2   >>
7562 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande