Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20 >> 101 besök senaste veckan (85092 totalt) |
På plats i bilen igen!
Kopplingen är kopplad och luftad och verkar göra det den ska, lite mer tungtrampad än ifjol men ännu inte så att det stör iaf. Har lite oljeslangar och värmeskydd till några kablar som ska fixas innan start, den är planerad till nästa helg. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Tackar så mycket!
Jag hade en plan för uppstart och provkörning den här helgen men saknar tyvärr några o-ringar samt spridarspacers för de nya 1500cc Bosch Motorsport. Ifjol vid bänkning låg vi på 95% dutycycle så kände att jag ville ha större så det finns mer utrymme för temp korrigering. Charader grenrör nu för att hålla nere temperaturerna lite, plasten på baksida generatorn blev rätt varm ifjol. Pillat på lite, dragit om lite kablar samt lagt värmeskydd på några. Hjälpredan växer så det knakar, 8 månader och strax över 40 kg nu. Han har lite lugnare dagar nu när han skadat sig i en trampdyna. Fortsättning följer _________________ Patrik Lissjos |
||||
Uppstarten klar och 2 oljebyten gjorda.
Motorrummet ska snyggas till lite med kablar. Första filtret hade lite glitter i sig men nummer två var kliniskt rent Imorrn blir det lite finare olja plus korrigera bränslemappen efter nya spridarna. Ska göra ett oljebyte i lådan också, ta upp den på lyften och känna på bultförband. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Goddag!
Tänkte uppdatera lite, saker och ting gick väl inte helt enligt planen (som vanligt) Motorn funkar bra och äter inte upp sig själv, så det är ju ett stort plus Tyvärr fuktar den rätt duktigt i bakkant samt tappar väldigt mycket oljetryck när den är varm. Går ner till under 0.5 bar, så i lördags tog energin slut. Jag städade garaget och rullade in den i ett hörn och hittade på nåt roligt istället. Nu har det gått några dagar och man har fått ladda batterierna så imorgon kväll börjar jag demontera för att lyfta ur motor och låda igen Troligtvis är det något enkelt med övertrycksventil i oljepump eller liknande, får se om jag ser något uppenbart hemma eller om jag lämnar den till PPF igen så får de lösa det. För jag ska f*animig åka i sommar Positivt är att launchen skrämmer duktigt slag på grannarna, så det är ju alltid kul! Återkommer med uppdatering under helgen! //Vrångskalle _________________ Patrik Lissjos |
||||
Den hade ätit några vevlager, troligtvis låg det skräp kvar nånstans.
Så den är ihop igen och hemma, ska försöka lyfta i den under morgondagen och sen starta igen nästa helg Lite tungjobbat är det men bara att bita ihop och hoppas på bättre resultat nu _________________ Patrik Lissjos |
||||
Maskinen har varit i och uppstartad men problemet kvarstår så idag tog jag ur motorn igen
Jag misstänker att vevstaken slog en spricka i huvudoljekanalen innan den gick ut genom blocksidan. Motorn ska isär igen och oljekanalerna ska provtryckas med blocket nersänkt i ett hetvattenbad. Fick möjlighet att byta upp mig till en 8884 turbo istället för den 8284 jag haft, tror den kommer bli lättare att styra sen kanske det blir några hundra hk till Åker och lämnar motorn imorgon sen blir det husbilssemester några dagar innan fortsättning. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Du måste ha ett osannolikt tålamod, hur många motorlyft har du inte gjort de senast åren?
Håller tummarna för att du får ordning på det denna gången _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tack, det känns lite segt mellan gångerna men det är bara att bita ihop.
Brukar säga att det ändå får gå som ett i-landsproblem i dessa tider när min 1000+hk Chevelle inte funkar när det krigas och folk är sjuka. Iaf så lämnade jag motorn hos PPF igår så de får riva den igen nästa vecka när de är åter från semestern. Den här gången blir det dock motorbänk innan jag lyfter tillbaka den i bilen Kan vara skoj att se effekten där också för att kunna jämföra mot navdyno längre fram igen. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Usch vad jag lider med dig. Kämpa på!
Kom ner till Lund så Kanada få motivations-åka lite 200hästars Firebird vetja. Helt sjuka effektsiffror du siktar på för övrigt. Måste vara en helt galen accelerationsupplevlse! |
||||
Mycket sund inställning! Kämpa på! _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
Tack, jag måste kolla om jag har giltigt pass först. Långt bort från Dalarna det Nu har jag ju inte hunnit prova så mycket men det ritar mest Ska väl få det lite bättre med tractioncontrol är tanken. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Ja, klart det känns tråkigt med strul men man får vara lite realist samtidigt. Tackar! _________________ Patrik Lissjos |
||||
Då gör vi ett till försök. Motorn är inspekterad och vi tror att vi hittat felet.
Lyfter i den imorgon och gör klart förutom nya turbon som jag får under veckan så blir det en start nästa torsdag tänker jag Den vänstra delen satt jag på under vintern för att kunna montera oljekyl, jag hann inte med det så jag pluggade den bara. Det som spökat är att när termostaten öppnat mot utgång och den bara varit pluggad så har det blivit mottryck och oljan har bara gått runt. Nu kör vi med den enkla från ifjol sålänge tills jag fått dit oljekylen. Stängde av i tid, allt ser ut som nytt Som sagt, siktar på start nästa vecka och ny bromsning veckan efter. Kan man sikta på 1200 i navdynon? _________________ Patrik Lissjos |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20 >> 101 besök senaste veckan (85092 totalt) |