Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Radical SR3, 40års kris
895 besök totalt
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Allt började egentligen när jag var 8år och tittade på F1 för första gången (runt 1992) följt det sedan dess och ha en F1 bil hade varit ballt, men det är ju inte riktigt ekonomiskt möjligt för en vanlig dödlig.

Jag har haft lite olika bilar genom åren Cosworths, audi quattros osv och den Toyota mr2 jag har nu som är min trackdaybil. Tyckte det var kul att skruva och ständigt förbättra bilen men nu med ett litet barn och ytligare ett på väg så lägger jag hellre min lediga tid på familjen än att vara så mycket i garaget.

Drömmen om en F1 bil, som man bara kan åka iväg en helg och gasa lite sedan endast serva bilen, kom tillbaka och och jag sökte runt lite vad som kan vara vettigt ekonomiskt. Hittade Radical bilarna och en SR3 RS (Generation 2) verkar ha det jag vill ha och något man har råd med.

Så frågan efter detta långa inlägg med svammel, någon som har erfarenher av radical bilar och tror det är en vettig bil för trackdays och kanske nån tävling efter nått år eller 2 av ägarskap.
För och nackdelar osv.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Numera finns ju riktigt riktigt bra trackdays för oreggade racebilar (förutom träningskvällar osv för vagnboksbilar o så). Drivers Club med open pit tex och fler andra. Så orkar man bara med att lasta trailer o så så är det ju verkligen inte fel.

Sen lite halvtunt underbyggd feedback, jag körde en Radical på Gelleråsen för en herrejösses massa år sen och det var väldigt skoj Den var lättkörd vid första försöket om man körde "nine tenths". Prövade inte "ten tenths"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Räkna med mycket service i förhållande till "vanlig bil"
I alla fall var det så på PR6 har jag hört. Borde väl gå att kolla upp enkelt på SR3.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Sorry för "jag har hört" men jag har hört att delar är lite dyra för vad det är. Rätta mig absolut om jag har fel

_________________
Magnus Thomé
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Räkna med mycket service i förhållande till "vanlig bil"
I alla fall var det så på PR6 har jag hört. Borde väl gå att kolla upp enkelt på SR3.


Jo det är väl speciellt motorn som man inte kan fixa själv om man vill använda bilen och tävla med för den måste vara förseglade av auktoriserad verkstad. Men verkar som 1500motorn har 50 timmar drifttid innan den ska renoveras och 1300 motorn ska ha 200 timmar tydligen.
Hur länge 50 timmar räcker har jag ingen aning om men känns som det är 2-3 säsonger i alla fall om man åker trackdays.

Magnus Thomé skrev:
Sorry för "jag har hört" men jag har hört att delar är lite dyra för vad det är. Rätta mig absolut om jag har fel


Det är som nu då alltså, gamla japanska bilar får man leta som en dåre efter delar sedan betala 5 gånger nypriset för nått begagnat

Men kan tänka mig att man får betala extra för saker som egentligen inte är nått speciellt efter som det egentligen är en mc motor och typ vanliga uniballs/ledlager i hjul upphängning

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Steen
Borlänge, Dalarna, Sweden
Här sen Feb 2020
Inlägg: 7



Jag tycker att du är helt rätt ute, 40 årskriser ska man ta på allvar

Själv var jag i samma läge för ett par år sedan men landade då på en clubmanbil (som nu är tillsalu https://rejsa.nu/forum/viewtopic.phpt=124038&start=0&postdays= . . . .
= jävsvarning
)

Vi vägde kostnaderna, upplevelsen och användningsområdet mellan just en Radical, annan RS, en Clubman eller en Formelbil (typ Formel Ford-2000, Formel Opel-Lotus eller dyl.), och landade på clubmannen just för att driftkostnaderna var så pass mycket bättre än de andra alternativen.

Som den amatör som jag är tror jag att valet spelade mindre roll, skillnaden mot en "vanlig" bil som från början är byggt för vägen är hur som helst enorm och något som måste upplevas!

Jag tycker att alla som gillar att rejsa, och har möjligheten någon gång i livet ska kosta på sig att köra, och helst äga en Formelbil eller racingsportvagn.

_________________
Steen Motorsport - Med Ratten På Rätt Sida
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 503



Tänkte att jag luftar mina tankar i den här tråden, är nämligen 37 och har två barn, kör Radical SR3 som tävlingsbil och har kört andra bilar tidigare på bana
Köpte även SR3an med just den motiveringen "att någon gång ha ägt/kört en riktig racerbil". Just det, jag är en glad amatör, inte uppväxt med gokart och tävlat 10 år utomlands när jag var liten

Min upplevelse så här med tre års ägande/tävlande:
Det är något heeelt annat än att köra vanlig trackday/tävlingsbil (S60 challenge, Focus RS mk3, super seven, bmw e36 mfl). Känslan med en motor som varvar 10500 rpm och man växlar på fullgas med trycklyftstyrd padelväxel går inte att översätta på det andra jag kört. Även bromsar och kurvgrepp är helt outstanding. Att åka på 6ans växel och fullgas in under bron på Kinnekulle i drygt 200 kmh en halv billängd bakom konkurrenterna det är ett adrenalinpåslag man inte får på så många andra ställen...
Så det finns helt klart sidor av detta som är svårslaget.
Självklart finns det baksidor. Kan väl bekräfta att delarna inte är billiga och att det är relativt dyrt att driva bilen, men jag gissar att de flesta bilar som med rätt förare åker Mantorp på 1:16 inte är så billiga. Jag som inte kan svetsa och svarvar kan också uppskatta att det går att ringa till återförsäljaren och beställa det som behövs. Jag som inte kan utnyttja bilen fullt ut har i princip kapat 10 sek på samtliga banor jag kört på i jämförelse med min super seven och bara det är lite kul att vänja sig med, att det går så mycket fortare överallt.
Summa summarum står man ut med att det är dyrt och omständigt att få ut bilen på banorna så är det jäkligt härligt när man väl är där och allt fungerar. Minnet och känslan av att ha ägt och kört en riktig racerbil någon gång i livet kan ingen ta i från mig heller Inte ens när jag eventuellt har tröttnat på allt vad bilar heter utan bara vill fiska och spela golf. Men det kan jag göra vid 60 eller någon liknande kris thumbs up

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
acey
Stockholm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 21



Jag skulle säga att skillnaden i drift är ganska stor om man tävlar vs endast kör trackdays. Förutom risk för kollision så lämnas inget kvar på bordet vid tävling, vilket betyder nya däck maximal attack och kerbs, minimal ride height osv. Kör man trackdays och kan ha lite mer mekanisk sympati så kommer man undan billigare.

Värt att tänka på när man köper en begagnad bil är att priset bör spegla var i underhållscykeln den befinner sig. En bil som kanske behöver nya uprights och en renovering av GDU och motor i närtid bör vara betydligt billigare än en bil som precis genomgått detta. Säger kanske sig självt, men det är / bör vara betydligt mer prisavgörande på en tävlingsbil än en vanlig bil.

Annars är det helt otroliga bilar. Finns inget som slår en Radical i prestanda per krona och även användningsområde. Från trackdays till SPVM och hela vägen upp till Radical Cup Scandinavia och ut i Europa om man vill.

_________________
Stevan Petrovic
Citera
Allmänt banåkaforum
Radical SR3, 40års kris
895 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande