Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Turbo -80, Igång! | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 19 besök senaste veckan (42427 totalt) |
Ja, det har ju varit en av dom huvudmisstänkta när jag såg hur pass mycket olja det handlar om. Däremot är jag inte säkert på hur fasen det skulle gått till, både block och topp är planade, har även gjort detta en gång med en likadan packning och skruv utan konstigheter med oljan. Man ser oljekanalen i blocken längst ut mot kanten rakt ovanför oljefiltret, hittade en gammal bild på min förra topp, där ser man packningen och hur den tätar. Oljan går upp via topplocksskruven och sen en sneborrad kanal upp till kamen. Har lite svårt att se vad som skulle gått fel där, en av styrningarna till toppen som satt sig på tvären så packningen inte komprimerats? Får inga bubblor i expansionstanken vid leakdownprivningen, verkar tätt mot vattenkanalen iaf _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Min första tanke när jag bara såg röken var att det kanske var en ventiltätning som saknades eller lossnat. Men när jag såg mängden olja i cylindern känns det inte riktigt rimligt, nya ventilstyrningar dessutom.
Bilden på cylinderväggen nedan är när jag precis crankat runt motorn för hand, så rätt mycket olja liggandes vid ringarna mao. Ventilen visade inga spår på olja, däremot fanns lite oljefukt i kanalen, men det kan ju ha skvätt upp med tanke på mängderna. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ja om det är stora mängder som kommer förhållandevis snabbt så är det ju inte ventiltätningarna iaf, det kan du bortse från.
Så enda jag kan tänka är just den där oljekanalen vi skrivit om, som läcker nånstans, vid packning eller spricka nånstans. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Frågan är om man kan se det om man lyfter på toppen, eller om man står där som ett frågetecken iaf. Lyfta toppen är rätt jobbigt, inget man gör på en lunchrast direkt. Spricka som expanderar med värme skulle ju kunna vara misstänkt eftersom det inte verkar synas nånting på kallt leakdown test, ingen avvikelse på den cylindern mot dom andra. Toppen blev spricktestad en gång för 15 år sen av en gubbe som sysslar med sånt, men jag har inte kört med just denna toppen tidigare. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Har gjort den manövern en gång, inte kul men det går. Ikväll komptestade vi motorn som en sista koll. Med biltemas mätare låg den på 11-11.5 bar, möjligtvis lite högt för en lågkompad oinkörd motor eller?, 3an som är läckcylindern låg på 11.5. Verkar inte komma så mycket längre än så här, som sagt så kommer det bli svårt att undvika åtminstone topplyft, kostar ju några tusen i packningar om man ska köra en ny cometic osv, lite tråkigt bara. Men nu har jag börjat lossa grejer iaf för att förbereda lyftet. Topp+insug+grenrör väger ju rejält, så får fixa lite hjälp så ska det nog gå bra. Planen är att börja med sprickindikeringspray på top och block kring kanalen, om det inte finns nåt synligt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Fy tusan vad brunt Det är precis sånt här man bävar för när man startar en nyss ihopsatt maskin Hoppas det löser sig till det smidigaste
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Efter en del trassel med klurig åtkomst åkte toppen tillslut av. Försökte se om det gick att utröna något konstigt med toppackningen och tätningsytorna, men hittade egentligen ingenting tydligt, plockade ur insugsventilen på den oljiga cylindern och ventiltätningen sitter där, och styrningen är tajt som den bör vara eftersom den är ny.
Ska kolla av block och toppytorna med sprickindikeringsspray för att vara på säkra sidan, annars vet jag inte riktigt, känns som kolven är näst på tur i såfall. dock betyder det att framvagnen måste ut igen, och tråget loss och ner vilket inte är nåt jag direkt ser fram emot, då hoppas jag iaf kunna komma åt kolven så att den går att dra ur för inspektion av ringpaketet. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Är det en Cometic packning du använder? Ser nästan ut så. Isåfall kan dom vara jobbiga att få täta och det kan vara bra att limma dom med Locktite packningslim.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Har ju läst ett å annat om MLS packningar som det kryper olja ur, men dock har jag aldrig sett någon som har läckt in i cylindern, då måste ju oljan dessutom ta sig förbi gastätningen runt cylindern. Än så länge är det svårt att se något tecken på att det skulle vara otätt kring packningen, anliggningen ser också ut att ha varit jämn å fin om man tittar på packningens avtryck. Har nog två orginalpackningar liggandes som skulle kunna användas, men det känns tyvärr oundvikligt att inte behöva ta ur kolven om jag inte hittar några sprickor eller liknande, när allt ändå är isär, det är rätt mycket jobb att bara få av toppen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
En lagom tjock metallplatta, typ 20mm cirka 20*20cm och göra 4st hål för topplocksskruvar. En nippel i mitten för anslutning av kompprovare och kanske utrustning för provtryckning. Skruva dit plattan över den cylinder som krånglar med en original packning och trycksätt eller kompprova. _________________ Roland Johansson |
||||
Det mystiska oljeproblemet har nu troligtvis fått sig en lösning..
Tog även ut kolven för att inspektera ringarna så allt var rätt, eftersom jag inte hittade något på toppen. Gjorde även sprickindikering för att leta sprickor utan att hitta något. Så eftersom jag inte kom längre så tog jag kolv och topp till trendab som gjort arbetet med topp och block. Det visade sig att det fanns en längsgående skada vid ventilstyrningens lopp på insug, den var tät när toppen lämnade dom, men nu gick det att suga igenom olja genom den lilla spalten, som inte gick att se med ögat förrän styrningen plockades ut. Han limmade med nån loctitevariant och nu är det tätt. Så det långa återmonterande av grejer får påbörjas snart. Det blev betydligt mekigare än vad jag trodde att ta ur kolven, det var enklare i teorin än i praktiken. Nu blir det till att beställa alla packningar å köra börja meket inför våren. Med tanke på hur jobbigt det är att få av toppen vågar jag inte riktigt återanvända packningen, fast dom sa att jag kan göra det, kostar nästan 2500 väl hemma, bara bita ihop. Har ett litet annat pyssel som jag klurat lite på, inte jättenödvändigt egentligen, men mer ett kul projekt Just nu är adaptern gjord av spikläkt, hoppas ta fram en lite mer hållbar lösning framöver, mer om den senare. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Aha, du hade också trä-adapter för bromsoket precis som Cedric. Då är han inte helt ute och cycklar då. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Kul att dom hittade ett fel, för det var ju väldigt mysko med så mycket olja i cylindern.
Kanske ska köpa en sån cooper-topplockspackning från Italien? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Kommer nog köpa en till likadan, går att få tag på ganska snabbt, kanske bilen går att få ihop inom någorlunda rimlig tid. Övriga packningar beställda så tråg osv kan åka ihop, efter att jag petat tillbaka kolven, alltid nåt _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Medans jag väntar på packningar för att kunna börja få ihop motorn pillade jag vidare med mitt lilla sidoprojekt. För skojs skulle så scannade (Creality lizard) jag hubben, oket och beläggen. sen snickrade jag ihop en adapter som printas ut för lite testmontering för att se exakt hur belägget hamnar mot slitytan, och att centreringen blir bra. Det är också en övning i att lära mig Fusion 360 bättre, alltid intressant att byta CADmjukvara, tar ibland en liten stund att hitta rätt verktyg.
Verkar som det blir rätt prisvärda bitar att ta fram, men jag ska försöka slimma ner dom lite till, för det blir rätt mycket vikt när man vill ha dom i stål Men den förfiningen får jag göra sen när geometrin är klar. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Turbo -80, Igång! | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 19 besök senaste veckan (42427 totalt) |