Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Första paret handskar och skor - tips?
2 besök senaste veckan (296 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
Det ser äntligen ut som att jag kommer få börja gasa igen, efter mååånga års uppehåll.. Hjälm har jag skaffat men övrig utrustning är jag lite osäker på vilken nivå man ska lägga sig på..

Jag tror inte det blir alltför många körningar närmaste åren för att successivt bli fler (två små barn får trots allt prioriteras lite högre än fler körningar). Sen kan jag inte blunda för att bilen jag har är kraftigt ombyggt av en glad amatör (mig själv) och därmed anser jag risken för haveri/brand vara högre än om jag hade haft en sportig originalbil byggd av en tillverkare.

Så handskar, skor och så småningom även overall kommer införskaffas. Men när det gäller handskar och skor t ex, FIA stämplade saker börjar på 1000-1500. Finns det något som är flamskyddat men kanske inte just FIA klassat som är mer ekonomiskt? Jag ska ju inte tävla så jag behöver egentligen inte stämpeln, men vill ändå ha bra skydd. Jag har ganska normala fötter men stora händer (skulle tro det blir strl 13, provade lite MC handskar härom dan och då var det den storleken som passade bäst). Vad kan man förvänta sig för livslängd på handskar och skor om dom enbart används till bankörning? En del handskar har silikon inlägg mot ratten, dyrare modeller har mocka.

Alla tips mottages tacksamt

Jag kommer skaffa en baclava med, hjälmen är inte flamskyddande (mc hjälm) så det känns som ett bra komplement. Och nästa steg känns som en overall. Där blir jag dock inte klok på storlekstabellerna.. Jag är 193 lång, väger 90kg, midjemått på 85 och nånstans 105-110 i bröstmått. Alla overaller som verkar passa min längd enligt tabellerna verkar också passa personer som väger 20-30kg mer än mig.. på det har jag i förhållande till min längd lång rygg (strl 32 i längd på jeans t ex). Hur ska man tolka tabellerna? Är det kanske klokare att leta efter en skräddarsydd overall?

Jag har egentligen inga problem med att betala 2000 för handskar och 2000 för skor, men finns det ingen mening med det tar jag det hellre längre fram när det kanske kommer nyttjas mer.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Det tråkiga svaret på den frågan är att PROVA.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Cassius skrev:
Men när det gäller handskar t ex, FIA stämplade saker börjar på 1000-1500. Finns det något som är flamskyddat men kanske inte just FIA klassat som är mer ekonomiskt?

Jag har kört länge med lämplig skyddshandske från tegera
https://www.ejendals.com/sv/tegera/?mms=se&gclid=EAIaIQobChMI-qrd7 . . . .

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Det tråkiga svaret på den frågan är att PROVA.


Följdfråga: var hittar jag ett ställe att prova sånt här på i göteborgsområdet :s alla websökningar ger bara mc kläder eller att butikerna stängt till förmån för webförsäljning :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Första paret handskar och skor - tips?
2 besök senaste veckan (296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande