Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24, 25 >> 5 besök senaste veckan (59842 totalt) |
Har en fråga om någon vet... försöker klura ut hur en standard ABS givare till E36 skall kopplas till ECU för att få hastighetssignal?
https://www.schmiedmann.se/sv/produk 3 pin-kontaktdon, men jag hittar bannemej inte kopplingsschemat eller hur det kan kopplas i ECU Master Black. _________________ Patrik Skoog |
||
Fint jobbat Patrik!
Skall inte ta gift på det men har för mig att E36 givare är aktiva hall-givare. Som sådana skall du kunna mäta upp dem manuellt för att hitta polaritet. Tre stift: - 5 Volt drivström - jord - signal (som dras ned till 0 volt när givaren triggar) Enklast är nog att testa med ett batteri och en järnbit. Det stift som ger volt-variation när järnbiten passerar ger fyrkant-signalen som ecu:n kan använda. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Hade visst ett elschema från E36 liggandes på servern Läser jag på höger sensor fram från ABS enheten: Pin 47 i ABS enhet =>Pin 2 i kontaktdon =>Signal Pin 11 i ABS enhet =>Pin 1 i kontaktdon =>Sensor Jord Pin 3 =>Jordpunkt Skillnaden med de bakre sensorerna är att de inte är anslutna med jordpunkt (ground distribution) Så det måste vara en passiv sensor som inte behöver spänningsmatning? _________________ Patrik Skoog |
||
Då vete tusan om jag inte minns fel. Ser ut som du bara har passiva givare på det kopplingsschemat.
De första generationernas ABS hade ju passiva givare som istället genererar en signal via att givaren är magnetisk. Givaren har tre poler: - Avskärmning ( jordas) - signal (+) - signal (-) Tittar man på ett kopplingsschema för en aktiv givare brukar den se fyr-polig ut när det finns avskärmning men det är inte givet att kontaktstycket har fyra poler ändå. Se nedan ett exempel på en aktiv kamlägesgivare. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Idag var det dagen som startknappen skulle användas för första gången. Fick hjälp av team PSI att koppla det sista och konfigurera upp systemet. Ett litet misstag med jordning till vindrutetorkare annars lirade allt och självtesterna var gröna!
3 entusiastiska gubbar väntade på lite motorljud men det vi fick istället var en liten rökpuff från startmotorn och ett system som trippade på för hög strömstyrka. Efter lite felsökning insåg vi att motorn inte gick runt, den satt fast Högst troligt har jag gjort klassikern med för långa bultar till svänghjulet eller möjligen tryckplattan. -något annat kommer jag inte på. Ridå ner; stängde ljuset och gick in... Det är för tight att ta lådan på plats så jag får samla kraft och lyfta ur drivlinan...-fortsättning följer! _________________ Patrik Skoog |
||
Tack Johan Oavsett så tycker jag att helgen med biltjöt bör planeras in! _________________ Patrik Skoog |
||
Tog tjuren vid hornen och fick ner lådan tillsammans med Fassan & Brossan. Genom att sänka framvagnsbalken 15mm lyckades vi precis få ur alla bultar När lådan var nere gick det att vrida runt motorn enkelt. Svänghjul och koppling var rätt monterade, inga problem där. Med lådan på arbetsbänken såg vi detta: 240mm tryckplatta Så nu vet jag att 240mm tryckplatta inte får plats i svepet till en Drenth sek-låda Från början skulle jag åka med 5vxl org låda så inga tankar på att detta inte skulle lira ihop. När jag satt ihop allt har jag haft sådan "tur" att utsticken på tryckplattan passat in på rätt ställen i svepet. När startmotorn skulle dra runt allt så tog det i Nåväl, inget skadat så bra så långt. Efter massa mätningar så får jag skrota mitt välbeprövade 240mm koncept och köpa allt nytt, men 184mm. Så om någon har bra tips på komplett 184 mm koppling inkl svänghjul & leverantör så tar jag tacksamt emot tips. För 10*29mm axel. Fortsättning följer _________________ Patrik Skoog |
||
_________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||
Jakten på en koppling som passar fortsätter. Fick bra support hos bakaxeldelar.se som rekommenderade mig att testa en tryckplatta från Tenaci med annan smäckrare design. Kunde då behålla 240 sinter och svänghjul vilket är kanon.
Adapterring och ny tryckplatta monterad. Svårt att mäta exakt om detta skulle passa i lådan men det verkade lovande. Pga byggmåtten krävdes 5mm mer plats åt urtrampningslagret. Fick svarva om justermekanismen och slipa lite på armen. Ny justermekanism till kopplingsarmen. Upp med lådan och det tog fortfarande i.. Denna gång var det adapterringen som tog i lite i växellådssvepet, någon mm endast i en av klackarna. Eftersom jag gärna ville åka med 240 koppling så bestämde jag mig för att lösa problemet med hjälp av universalverktyget vinkelslipen! Det fanns gott om material i svepet så 5mm slipades ner för att få lite frigång mot kanten på adapterringen. Nu slank lådan dit! Konstaterade ett litet läckage från servo slangen/banjo, ny beställd av Viktor så till helgen hoppas jag kunna återmontera allt och förbereda för provstart #2. _________________ Patrik Skoog |
||
Skönt att det löste sig förhållandevis smärtfritt med låda/koppling.
Måste verkligen säga att du har en otrolig finish och resultat på dina grejer. Helt klart forumets bästa E30 i alla avseenden! _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Ett litet ryck idag i garaget!
När jag modifierade kylaranslutningarna för att passa kaross/motor svarvade jag slanganslutningar med presspassning mot svetsböjen. Av någon oförklarlig anledning missade jag att få den övre anslutningen svetsad Allt var lackat, monterat och vatten påfyllt. Så det var bara att riva isär och få hjälp att svetsa igen... gör om gör rätt! Bättre nu än sen. Nu är allt på plats igen. Banjo + rören till servon är bytta till nya, tack Viktor för snabb leverans! Startmotorn som fick sig en smäll i startförsöket byttes i förebyggande syfte, lådan är på plats och kardan/avgassystem monterat. Så tillbaks på ruta 1, hoppas hinna ladda i en startmapp, konfigurera det sista i PMU och göra ett nytt försök att trycka på "start" under nästa vecka! _________________ Patrik Skoog |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24, 25 >> 5 besök senaste veckan (59842 totalt) |