Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsok med elektrisk handbroms
5 besök senaste veckan (468 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Letar efter alternativ att konvertera mina bakre bromstrummor till skivbromsar.
Då får man problemet med att lösa en handbroms och kablar.

Funderar på alternativet med elektrisk handbroms. Det är ju bara en elmotor som går åt ena eller andra hållet. Men hur styrs detta? Det måste sitta nån elektronik som strömbegränsar eller tidsbegränsar detta. Finns det nån pryl, OEM eller eftermarknad för detta?

Ur ett "bilprovningen perspektiv" skulle de reagera på att handbromsen är hydraulisk?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



De flesta elektriska p-bromsok har en styrkrets som drar motorn tills det går lagom tungt (=lagom mycket ström). Det kom just ett tips på Locostforumet om en "generisk" styrkrets;

https://forum.locostsweden.se/topic/21712-styrenheten-till-elektrisk-h . . . .

För att den ska fungera "säkert" bör man ha en momentan switch som hålls inne för att den ska dra åt (så man inte råkar komma åt en vippströmbrytare i fart, och råkar låsa hjulen).

Transportstyrelsens föreskrifter kräver en mekanisk parkeringsbroms (som hålls kvar mekaniskt), så en hydraulisk P-broms ska inte godkännas.

Sedan är det ju formellt så att redan byte från trummor till skivor kan ifrågasättas rent legalt, lite beroende på årsmodell, vad det är för bil osv. Det är ju sällan man "bara" kan byta till skivor bak, det brukar krävas rätt huvudbromscylinder, rätt reduceringsventil och ibland rätt bromsar fram för att balansen ska bli rätt (säker).

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
therealpinto skrev:
De flesta elektriska p-bromsok har en styrkrets som drar motorn tills det går lagom tungt (=lagom mycket ström). Det kom just ett tips på Locostforumet om en "generisk" styrkrets;

https://forum.locostsweden.se/topic/21712-styrenheten-till-elektrisk-h . . . .

För att den ska fungera "säkert" bör man ha en momentan switch som hålls inne för att den ska dra åt (så man inte råkar komma åt en vippströmbrytare i fart, och råkar låsa hjulen).

Transportstyrelsens föreskrifter kräver en mekanisk parkeringsbroms (som hålls kvar mekaniskt), så en hydraulisk P-broms ska inte godkännas.

Sedan är det ju formellt så att redan byte från trummor till skivor kan ifrågasättas rent legalt, lite beroende på årsmodell, vad det är för bil osv. Det är ju sällan man "bara" kan byta till skivor bak, det brukar krävas rätt huvudbromscylinder, rätt reduceringsventil och ibland rätt bromsar fram för att balansen ska bli rätt (säker).


Rent formellt får jag inte ha en jätteturbo på bilen heller.... Jag vet, för dom sa det till mig!!

Jo, jag vet att jag behöver fixa med frambromsar och huvudcylinder också, trummorna är så att säga sista steget. Huvudgrejen är att få dit större bromsskivor fram med bättre värmekapacitet.
Det kan ju vara dumt att använda elektrisk handbroms ur Bilprovnings-synpunkt, ser inte så "period correct" ut för 70-tal. Annars var det ju en näpen mojäng de länkade till där!
Ett bromsok med traditionell vajer är nog bättre.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1149



titta på dessa, jag satte såna på min capri med wiilwood bromser runt om.
köpte dom med vajer, dom fungerar kanon
lätta o justera typ helt perfekta i min värld
dom har även elektriskt alternativ, dom ska jag nästa gång jag ska bygga bromsar
http://www.hispeccalipers.co.uk/rear.html

_________________
henrik nielsen
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Jag har använt HiSpec elektrisk handbroms några år nu och det har hänt ett par gånger att handbromsen inte har släppt 100 %, inte hårdare än att det gick att köra men bromsskivan blev väldigt varm. Numera cyklar jag bromsen en extra gång och har inte haft något strul sedan dess.



_________________
Göran Nilsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1149



har du pratat med hispec om det problemet

_________________
henrik nielsen
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



fordcapri skrev:
har du pratat med hispec om det problemet


Jag mejlade och ringde några gånger men kom aldrig i kontakt med dem, gav upp till slut.

_________________
Göran Nilsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Duvan skrev:
Jag har använt HiSpec elektrisk handbroms några år nu och det har hänt ett par gånger att handbromsen inte har släppt 100 %, inte hårdare än att det gick att köra men bromsskivan blev väldigt varm. Numera cyklar jag bromsen en extra gång och har inte haft något strul sedan dess.


Hur styr du dom?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



safe skrev:
Duvan skrev:
Jag har använt HiSpec elektrisk handbroms....


Hur styr du dom?


Tryckströmställare med indikeringslampa, håll inne 2sek för aktivering av bromsen och håll inne 2sek för deaktiverande av broms. Allt styrs i den medföljande elektronikboxen.

_________________
Göran Nilsson
Citera
Skruva banåkabil
Bromsok med elektrisk handbroms
5 besök senaste veckan (468 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande