Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
KÖPES
KÖPES: ABS-enhet MK60
1 besök senaste veckan (843 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Önskar köpa en ABSenhet, gärna med kontaktstycke

MK60 från M3 eller CSL

Någon som har en liggandes i gömmorna till ett projekt som tex blev sålt?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Så det är fler som är på jakt efter bättre bromsar

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Om du hittar nån till nåt som inte liknar kilopris på guld, så ska du köpa en triss

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Jag har också hållit utkik ett bra tag nu, finns nästan aldrig några till salu. Går ju alltid att köpa en helt ny för ca 27K. Fortfarande mycket billigare än en riktig Bosch Motorsport ABS.

https://www.hubauer-shop.de/en/rp-hydraulic-unit-dsc-34512282421.html

Men sen behövs Yaw-sensor, ABS-givare osv. Landar en bra bit över 30K, närmare 40K för ett komplett system skulle jag säga.

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006

Jag hade turen att hitta en på ett amerikanskt BMW forum, så du kanske kan prova lyckan där?

Finns annars tillgänglig att köpa från Tyskland, men till ett högt pris. Både enskilt och med tillbehör.

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/bmw-m3-e46-mk60-abs-813-3-facel . . . .

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/bmw-m3-e46-mk60-abs-813-3-facel . . . .

Sedan tillkommer kostnad för att få den programmerad, vilket också kostar en bra slant.

Göteborg
Här sen Mar 2003

Helt störda priser!
Antar att det är Conti Mk60 som avses ( kan säkert benämnas Ate också som Contis eftermarknadsprodukter brukar namnges), en esc-enhet som är gammal och rejält daterad med dagens mått mätt. I dagens by-wire-system används Mk100 (vet inte exakt när den kom, men är säkert upp emot 10 år nyare än Mk60) som backup till huvudenheten Mk C2.
Mk60 är långsam och högljudd i sammanhanget.

"Rätt" pris borde vara en femhundring på sin höjd men det är väl att den är sweetspot av vad som går att eftermaknadsprogrammera utan att den för den skull är gjord av flintasten.

Slut på OT!

NS: 38 varv
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag antar att internet tyvärr har rätt och att det inte finns någon nyare generation som är stand-alone och utan ice mode...

Så det finns väl tyvärr inte mycket annat att välja på när man har integrerade givare i naven? (Och den verkar som sagt fungera med corvettenaven)
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006

Säkraste kortet är att försöka få tag i enheten men ta resten från en standard e46:a.
Lägg ut köpes annons i olika Facebook grupper.
Alltid någon som behöver s54 och slaktar en fin M3:a

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Det går inte med en MK60E1, även om den kanske inte är lika bra (=bättre än inget)?

3250:- för den första jag såg med tydligt artikelnummer
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-3-E92&93-COUPE&CAB/2 . . . .

Om detta stämmer så finns MK60E1 från 1350:-
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/34516789300/

och från 1600:- i Skåne
https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&page=1& . . . .

Från: https://grassrootsmotorsports.com/forum/grm/standalone-abs-installs-mk . . . .

You may also hear people talk about a MK60E1 or MK60E5. These were a later variant of the MK60 that came in newer cars (most notably the E9x chassis BMWs). I'm not going too deep into these here, but these are able to be used standalone, and (for now) have a much cheaper initial price than the E46 stuff. I'm not going too deep into these options because I can't speak to how well they actually perform in real life yet, but I have heard they are good.

The MK60E1 came in 4 cylinder E9x BMWs, which were never sold in the US market, but you can still purchase them on Ebay from Europe.

The MK60E1 is very similar to the E46 MK60. The wiring is different, but not extremely different. It does require a different harness (or a modified harness) to use. You cannot just plug in a E46 harness and expect the MK60E1 to work. The wheel speed sensors that work on the E46 MK60, also work on the E1. This means that 370z sensors work, C6 ZR1 sensors work, and E46 M3 sensors work. This is currently in my car, and I will hopefully test on track soon, but I'm waiting on my ECU to be repaired before I can actually test it.
These variants had internal pressure sensors, and because of that, don't require the external inline pressure sensors to be hooked up. The MK60E1 has 1 internal pressure sensor on the input side of the system

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007

Re:

And ersJepp sson skrev:
Jag antar att internet tyvärr har rätt och att det inte finns någon nyare generation som är stand-alone och utan ice mode...

Så det finns väl tyvärr inte mycket annat att välja på när man har integrerade givare i naven? (Och den verkar som sagt fungera med corvettenaven)

Mk100an skall finnas i modeller som klarar standalone
Den utvecklades så att även små bilar utan massa system som Esp,
Problemet är att de flesta sålda bilar i Europa har ESP

Men den finns utan detta i andra länder, Har dock inte luskat fram vilka nr ännu

Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jahaja, det är ju intressant också.
Men att hitta de numren?
Hur tänkte du göra det?
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

MK60 har också ICE mode, men kanske inte lika känsligt som moderna bilar. Utan Yaw-sensorn hamnar MK60 lättare i ICE mode så det är viktigt att man har den även om det funkar utan den.

MK60E01 är den som även sitter i Z4 M om jag inte minns fel, kallas ibland MK61 tror jag. Den är inte stand-alone utan kräver input från en massa andra moduler för att fungera i originalutförande. Går den att modda för att köra stand-alone? Säkert. Tror det finns en stor marknad för den som är duktig på elektronik och mjukvara att köpa billiga MK100 och modda för stand-alone till folk som bygger trackdaybilar. Priserna på MK60 skenade när det spreds utanför BMW kretsar om dess förträfflighet, trots att den konstruerades på stenåldern.

Intressant info om MK100, skall gräva vidare!

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Den här firman som reparerar ABS-enheter listar 3 olika varianter av MK 100. MK 100 ABS, MK 100 ESP och MK 100 ESP (46-pin). Klickar man på MK 100 ABS kan man se att dom satt i Citroën C3/C3 Picasso, Dacia Dokker/Dooker Van/Lodgy och Ford Mondeo (2015-2022). Finns ett gäng olika art.nr. för varje modell om någon vill djupdyka i det.

https://www.actronics.se/abs-styrenhet/ate-mk100-abs

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Finns ett gäng olika art.nr. för varje modell om någon vill djupdyka i det.

Jag ställer mig bakom dig i kön och instämmer i att "någon" borde undersöka det där faktiskt. Och återkomma med utförlig info!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

All info jag hade sparat om MK60 från ett motorsport-företag hade flyttat till ett nytt företag. Tidigare stod det iallafall om Yaw-sensorn och varför den är viktig p.g.a. ICE mode. Men den nya firman har en del bra info, tydligen går det att använda MK60E01 också!

https://www.rhtmotorsport.com/faq

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Sitter inte mk60 även på många vag-bilar runt 2010? Vill minnas att det var såna jag köpte och bytte på Leonen. Om det är samma/av användning så har jag 2 st av dessa liggande.
Har legat nedpackade i en kartong senaste 4åren.

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

På jakt efter annat råkade jag snubbla på standalone motorsport ABS för rimliga pengar, inklusive allt som behövs. Halva priset mot en Bosch motorsport ABS.

https://www.scs-delta.co.uk/product-page/delta-motorsport-abs

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004

Citat:
Den tisdag, 10 mars 2015 10:32 skrev Andrew Liddell <andrew_liddell@me.com>:

Hi Fredrik,

Thanks for getting in touch.

The MK60 will work with a manual bias box with two cylinders no problem. For basic ABS function you will need

1x Pump
1x Yaw/Lateral (sensor cluster)
2x Pressure sensors
4x Wheel speed sensors

I can provide ready to go `track' orientated ABS pumps with CSL mapping and adaptors needed for the hydraulic fitting of pressure sensors.

A basic ABS kit is £199, this includes instructions, wiring diagrams, part numbers, hydraulic adaptors etc. Basically every bit of information you will require to build a loom and install the MK60 ABS to your car.

Because you do not need the front wheel speed sensor adaptors, the kit will drop down in price to £139.

I can also supply a CSL mapped pump for £199 (when bought with the ABS kit).

So just to confirm.

1 x ABS kit for E36/C £139
1 x CSL Mapped MK60 £199
1 x Shipping £25

Total £363

You will then need to buy all the sensors, wiring and install in to the car.

HTH

Andrew

Dessa köpte vi för några år sedan. Jag vet inte om de har något nytt nu för tiden.

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Det var billigt! Tyvärr har priserna skenat vad gäller MK60 på 8 år.

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
KÖPES
1 besök senaste veckan (843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande