Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 på Imola - Söker tips och idéer!
10 besök senaste veckan (262 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Nästa säsong tänkte jag ta med min son till Imola för att se F1. Jag har aldrig varit på Imola tidigare så jag söker därför lite tips och idéer på var man ska stå/sitta, boende etc..

- Jag antar att det är enklast att flyga till Bologna? Tanken på bil finns men det blir många mil och fler semesterdagar. Fördelen är att det gå ju kombinera med ett stopp på Nürburgring men grundplanen är flyg.

- Hur är staden Imola? Värt att bo där? I och med att det bara är jag och min 14-åring så är det inte klubbar och barer som efterfrågas så det finns absolut en poäng i att bo rimligt nära banan men det ska gärna finnas lite fik, restauranger osv. Eller är utbudete så dåligt att det värt att bo i Bologna och ta restiden till och från banan?
Har sett att t.ex BEresor, i sina kompletta paket, har boendet i Rimini. Det finns absolut en poäng i att kunna kasta sig i havet på kvällarna om andan skulle falla på.

- Schyssta platser längs banan? Rivazza verkar rimligt prisvärt. Acque Minerali märkbart dyrare precis som Tosa. Variante Villeneuve?
Behöver man verkligen numrerade platser eller går det att se vettigt med General Admission?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Johan Samson skrev:
Nästa säsong tänkte jag ta med min son till Imola för att se F1.

Behöver man verkligen numrerade platser eller går det att se vettigt med General Admission?


Kul grej att göra tillsammans!

Jag har aldrig varit på Imola, men jag har testat både läktare och General Admission på andra F1 banor. Jag säger läktare alla gånger.
Min erfarenhet av General Admission (på Red bull Ring) är att man typ måste bo på campingen vid banan och ta en bra plats på morgonen, ställa upp sin brassestol och sitta där hela dagen för att få en bra plats och då kommer ändå folk tränga sig in framför dig så du inte ser.
Jobbigt att behöva slåss om sikten med alla andra, jobbigt att behöva stå för att se något alls när man är trött i benen efter ett tag.

Har du plats på läktare kan du gå omkring och se andra saker. köpa mat/dryck o.s.v. och veta att du kan sätta dig och få bra sikt när du känner för det.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Om du vill gå upp i ottan och stå på samma plats hela dagen så funkar general admission, läktare bör man ha...
Vi satt på Aqua Minerale 1 och det var OK.
När vi tog oss runt banan på fredagen tyckte vi att Tosa 1 verkade bäst.
Vi hade parkering på fel sida och satt stilla i bilkö i 4 h ut från Imola på vägen hem.
Vi bodde på B&B på landet.
Har varit där och sett på Lotus CUP Europe också, mycket lättare att ta sig runt då.

EDIT: Hoppa över Ringen om du kör ner, spendera ett par dagar kring Modena i stället, där finns mycket att se. Lamborghini museet, Ferrari museena, Maserati museet, Stanguellini museet etc...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236


Trådstartare
Tack för input!

Jag har heller aldrig provat General Admission men senast i Barcelona såg det ut att finnas rätt stora ytor med bra sikt över banan. Hur det verkligen såg ut när starten gick vet jag inte, då satt vi på våra platser.
Men visst är det skönt att kunna röra sig lite som man vill och alltid kunna gå tillbaka till sina platser där man ser bra. Det kommer bli numrerade platser för oss såvida ingen dyker upp och säger att just på Imola är det annorlunda.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 på Imola - Söker tips och idéer!
10 besök senaste veckan (262 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande