Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Van Diemen RF80 FF1600 | 1679 besök totalt |
Formel Ford 1600 är den näst "billigaste" (ingen racing är billig) klassen för formel bilar.
Samtliga från starten på slutet 60 tal till 2023 har samma motor, en Ford Kent 1600 Crossflow. Motorerna är "iprincip" bara blue printade med portade toppar och lämnar runt 107-110 hk. Växellådorna är nästan uteslutande hewland MK8/9 och senare LD200. Bilarna väger 420 kg utan förare och har en minimumvikt på 500 kg med förare. Kommer lägga upp lite bilder nu när motor / växellåda blir genomgånga och försöka förklara mer vad det är för charm i dessa Kort historik: 2013- Inköpt 2015 - 4 av 5 tävlingar i RHK (2 i klassen) Inför 2016 - Nytt chassi / renoverad motor 2016 - 1 tävling med voltning i heat 2 (Kinnekulle) 2016-2023 - Renovering och omprioriteringar 2023 - 1 tävling (Falkenberg) Nu har det varit genomgång av motorn / växellådan inför minst 3 tävlingar 2024. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Kul med en tråd! Vurpan ser riktig obehaglig ut, sånt man hoppas att man aldrig får testa i sin formelbil, gick det bra? Galen bild att få till iaf
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Motor/Chassi/hjulupphängning/dämpare/fälg/sträckt nacke Så gick sådär ! Drivaxeln flög utanför banan och hade kunnat dödat någon. Landade som tur var inte på någon/något _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
En upright / växellådans hus / och nån rörbit är gammalt, resten nytt _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Nacken blir aldrig 100% på höger sidan
Däremot är ju resten av kroppen konstig efter 13 år i försvaret så det jämnar ut sig. Gjort en motor åt kompisens 85a och sen min "custom" motor till 80an. Ford blå med guld flake och polerad kåpa.. Nya ringar med ändrade spel. Vev kontrollbalanserad Svänghjul nedlättat till 2018 reglerna Vevstakar "balanserade" till några gram över minimum Kolvar balanserade med ringar/clips Vevstaksbultar viktkorrigerade Blev ca 0.6 gram skillnad på alla delar. Toppen får nya ventiler / hylsor för styrningarna / kontrollerade sätes&öppningstryck _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Nya ventiler + hylsor för styrningar monterade + frästa säten.
Ventilerna hamnade högre upp (Max 1.2 mm från topplan), mindre spel på styrningarna, fräscha säten + Nya ventilfjädrar beställda från Piper Cams _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Topplock färdigt och monterat.
Blev att fräsa ner brunnarna till fjädrarna för att kunna schimsa in dom nya ventilfjädrarna. Nu ska bara förgasaren ultraljudstvättas och vattenblästras samt ett nytt expansionskärl svetsas ihop i aluminium. Och slipa om alla vipparmar... _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Förgasaren vattenblästrad och ihopmonterad
Bakre bromsok + reglage till förgasaren är på ytbehandling Sista delarna till expansionskärlet kommer närmaste dagarna Så strax en färdig bil _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Hittade denna tråden nu först....
Spännande... Fråga vad berodde voltningen på... Föraren eller material? Eller andra faktorer.. Schassiet kan man köpa nya eller är det hembygge vid byte? Hur mycket får ändras eller är det en sorts schassie? Fint arbete du gör!! Vad ligger kostnaden på för en komplett bil.... isch? _________________ Michael Thulesius |
||
Bilen framför ställde sig på sidan över banan och blev höger bakhjul mot höger bakhjul.. Kunde inte undvika. Finns att köpa från Universal Racing i UK men mitt gjorde Zetterman i Örebro (Vi behöll bågarna bara). Svetsmetoder är fria men det är ju historisk racing så den ska ju överstämma med hur chassit var 1980. Beror helt på skick, men runt 100-300 000. Denna är nu iprincip helt "ny" med ca 2-3 timmar som mest på komponenter. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Våra race- och banåkarbilar Van Diemen RF80 FF1600 | 1679 besök totalt |