Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
Hjälp mig igång
7 besök senaste veckan (481 totalt)
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Hej
Jag har köpt en bil som jag tänkte köra MSCC KM med. En Radical PR6 -12.

Tyvärr är jag inte själv född på en bana som många verkar vara, utan jag försöker lära mig vad som behövs i vuxen ålder.
Reglemente läser jag och har svårt att fatta vad som gäller för mig och vad som gäller för MSCC KM.

Jag kommer ha tusen frågor, men börjar lite lätt:

Licens för racing, finns det någon utbildning man kan göra i egen racerbil? Trist att köra med bruks-Aygon om det går att köra Radical.

Jag behöver köpa nya slicks, vad får jag välja? Fritt fram i dimensioner som får plats, eller enligt ursprungsreglemente?

Vagnbok, När var och hur fixar man det?

Tacksam för svar, jag fyller på med fler frågor när de dyker upp.

Bild för att folk brukar gilla bilder.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Yo-1 skrev:
Hej
Jag har köpt en bil som jag tänkte köra MSCC KM med. En Radical PR6 -12.

Jag kommer ha tusen frågor, men börjar lite lätt:

Licens för racing, finns det någon utbildning man kan göra i egen racerbil? Trist att köra med bruks-Aygon om det går att köra Radical.

Jag behöver köpa nya slicks, vad får jag välja? Fritt fram i dimensioner som får plats, eller enligt ursprungsreglemente?

Vagnbok, När var och hur fixar man det?

Tacksam för svar, jag fyller på med fler frågor när de dyker upp.


Licens kan du ta genom t.ex. Racing Skolan, http://racingskola.se/
När det gäller bilval under licenskursen brukar man föredra en mer gatorienterad bil än en ren racingbil. Dels ska det kunna åka med en instruktör, men också att mycket fokus ligger på körteknik och inte fart.

Kör du RS som en Radical hamnar i om du kör MSCC's KM eller SPVM, så finns de aktuella reglerna här. https://www.sbf.se/download/18.194983f3184db84d59d491ce/1670328113870/ . . . .

Vagnbok behövs ej för MSCC KM utan är ersatt med en Vagndeklaration som du hittar här (Obs 2023, kommer ny för 2024) https://mscc.se/klubbmasterskap/vagnsdeklaration/

Bara fråga på. Det finns säkert flera som undrar samma sak och inte vet var man ska vända sig.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 57




Licens nu i höst:
http://racingskola.se/events/racingskolan-hosten-2023-ring-knutstorp/

Tar du ut vagnbok hos Sbf kan du även åka träningar på ex

Knutstorp= https://hyllingems.se/

Falkenberg = https://falkenbergsmk.se/kalender/

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
jag läser under reglemente - MSCC 1.3. Vagnsdeklarationen
Med start 2023 kommer det förutom klubbens vagndeklaration även krävas SBF vit vagnbok eller SBF vagnbok.

Vilket jag tolkar som att även för tävling i KM behövs vagnbok

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Yo-1 skrev:
jag läser under reglemente - MSCC 1.3. Vagnsdeklarationen
Med start 2023 kommer det förutom klubbens vagndeklaration även krävas SBF vit vagnbok eller SBF vagnbok.

Vilket jag tolkar som att även för tävling i KM behövs vagnbok


Just den är fortfarande inte utredd. SBF ska återkomma med vad som ska gälla och förhoppningsvis har de glömt det helt. Det pratades om att det skulle vara en livslång vagnbok för små pengar, men som sagt inget är klart eller finns i verkligheten än.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Ok ser om det blir vagnbok framöver,
Frågan om däcken återstår, inte lätt att få tag på slicks, var handlar ni? Och vilka däck får jag välja? Måste det stå Radical på dem? Dunlop, hankook?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Eftersom du kommer köra din Radical efter RS reglementet finns det som jag förstår det inga krav att de ska vara märkta med Radical, utan friheten att välja märke och typ är fritt. Däremot ska de märkas av klassrepresentanten om du kör SPVM. Denna regel bortfaller i MSCC's KM, eftersom det inte finns någon dedikerad klassrepresentant på det sättet.
Det verkar som Hankook är populärt val, men eftersom jag kör annan klass har jag ingen egentlig koll på det eller var de handlar deras däck. Jag kan fråga och se om jag får något svar.

"3.14 Fälgar/däck
För samtliga kval och tävlingsheat ingående i SPVM under en tävlingssäsong får max två
omgångar slicks användas (8 slicks). Däcken skall vara märkta av klassrepresentanten.
På övriga tävlingar, extra träningsdagar och fria träningar kan andra däck användas.
Regndäck är fritt till antalet.
Om centrummutter används skall centrummutter säkras med en säkerhetsfjäder vid all
körning.
Tryckreglerventiler på hjulen är förbjudna.
Hjul som helt eller delvis tillverkas av kompositmaterial är inte tillåtna.
För RS-S bilar gäller dessutom nedanstående:
Bilen ska ha fyra hjul. Den maximala bredden på det kompletta hjulet är 16 tum, mätt på
horisontell axelhöjd med däcket vid normalt körtryck och bil med förare tävlingsklar."

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Robin W
Helsingborg
Här sen Feb 2011
Inlägg: 12



Hej Johan
Kul att du skall börja köra!
Våra KM är perfekt ställe att börja på. Jag kör en Clubman i samma heat som du kommer att köra i och vi kör med Hancook men våra storlekar börjar bli svårt att få tag i efter att fabriken gick upp i rök efter en brand. Radikal har väll olika storlekar beroende på modell ? Du kan kontakta någon av de som kör Radical i klubben tex. Andreas Jähnke i Helsingborg eller Erland Bergren.
Jag har köpt däck via Demon Tweeks vilket var enkelt och bra och däcken kom hem till det lokala paket utlämnar stället utan massa extra avgifter.
Mvh
Robin

_________________
Robin Wachmann
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Tack för svaret Robin, missade det tydligen tidigare. Demon Tweaks ska jag kolla.
Alla jag pratat med säger samma sak om den ner eldade fabriken tyvärr. Hoppas det löser sig.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
MSCC
Hjälp mig igång
7 besök senaste veckan (481 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande