Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: Mazda MX-5 NA -92
7 besök senaste veckan (3196 totalt)
Plattfot_mx5
Malmö
Här sen Apr 2015
Inlägg: 14


Trådstartare
Säljer min Mazda MX-5 Miata 116hk från 1992.

Bilen är ursprungligen från Tyskland och importerades av BKM i Götene 2009. Kort därefter köptes bilen av en herre i Karlstad som modifierade den till nära den spec bilen har idag. Jag köpte bilen 2017 och har förvarat den i varmgarage sedan dess, kört den ytterst sparsamt till 98% på gata men även testat den på bana ett par gånger. Modellen är som många vet spartanskt utrustad och utöver den sedvanliga utrustningen så har den även elhissar. Allting funkar klanderfritt och bilen har så vitt jag kunnat se alltid gått genom besiktningen UA bortsett från ett år då skyltbelysningen fick en anmärkning. Det finns gott om kvitton och dokumentation hela vägen bak till 1995 fram till 2023 då den fick ny kamrem hos Mazda i Svedala. Däremot har jag själv bytt oljor i bilen regelbundet och därav finns detta ej dokumenterat. Bilen har idag rullat sparsamma 13 300mil.

Mekaniskt så håller bilen en hög klass. Motorn startar väldigt kvickt och lätt, går oerhört bra och känns väldigt pigg för sina 116hk. Växellådan är tajt och distinkt som de ska vara och likaså chassi och styrning. Kosmetiskt är bilen i gott skick men den som vill ha en felfri bil kan nog hitta bättre alternativ. Jag tror att bilen i grunden har kvar sin originallack (inget jag kan lova) men på ett par ställen har lagningar gjorts som med åren inte har åldrats särskilt bra. Bilen är däremot rostfri och helt frisk i karossen även runt trösklar och hjulhusen. Invändigt är bilen nära original med undantag för ratt med snap off, främst för att ge plats åt mig som är närmare 190cm lång. Ratten är mindre än original och närmare föraren vilket ger mer utrymme för benen samt ett väldigt effektivt stöldskydd.

Nedan listar jag alla modifikationer som är gjorda.

Catback avgassystem rostfritt (låter lagom sportigt)

K-Sport Street Coilovers

Greenstuff bromsbelägg

"Bolt on" Rollbar med support för att sätta i 4 eller 6-punktsbälten

Tidsenliga 15" Zender Sport split-fälgar (ovanliga)

Nankang NS2R (nya i våras, gått ca 250 mil)

Ultra Racing Anti-roll bar fram

Ultra Racing Strut tower brace

KN sportluftfilter


Modifikationerna gör att bilen känns ungefär 60% gata 40% bana med en schysst komfort för gat körning och med sportig karaktär som gör den skoj och potent på bana. Kan absolut bli en väldigt fin MX-5 Cup standard-bil om man sätter i huvudströmbrytare och kränger på rätt däck. Eventuellt kan även 6-punktsbälte och Sparco sprint stol ingå om man nu vill göra den mer ban-orienterad. Originalfälgar med tunna och väldigt torra däck följer också med samt originalratten med tut-knapp (detta har använts på besiktning då jag ej fått till tuta med snap-off ratten.

Allt som allt en fantastisk klassiker med enligt mig helt rätta modifikationer för en trevlig balans mellan sport och komfort.









_________________
Oskar Jakobsson
Mazda MX5 -91 #96
Citera
Plattfot_mx5
Malmö
Här sen Apr 2015
Inlägg: 14


Trådstartare
Upp, nytt pris

_________________
Oskar Jakobsson
Mazda MX5 -91 #96
Citera
Plattfot
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 4



Upp! fortfarande till salu!

_________________
Oskar Jakobsson
Citera
maylann
Borås
Här sen Sep 2020
Inlägg: 65



*dold

_________________
Stian Maylann
BMW M3 3.0 '95
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: Mazda MX-5 NA -92
7 besök senaste veckan (3196 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande