Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 217, 218, 219, 220, 221 >> 219 besök idag (1116254 totalt) |
Fan nu blev man ju sugen på 8-1 eller planvev igen! Hade ju lyckats glömma bort de där klippen. |
||||
Någon trippmätare har jag inte. Här mäter vi smiles per gallon, samt antalet timmar som motorn varit i drift. Smiles per gallen är 100%, mungiporna konstant uppe så fort motorn är igång. Timräknaren står på 28h ganska exakt. Blygsamt, men då ska man komma ihåg att den stod på 5h sista veckan i augusti. Så säsongen blev inte särskilt lång med andra ord. Vi har väl några år kvar, så du får sätta igång snart. Nästa år blir det garanterat mer än 28h. |
||||
Planen finns där, porschen står inte i garaget, speedstern gör det, motorn ska köpas, tanken ska köpas. sen är det ju bara bolt on . Men tiden spenderas på att bygga annat just nu... ska snabba på det så jag ger dig en match, men en säsong med 5 race ger ju 40 timmar tävlingstid. Sjukt kul att du är på vägen med den! _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Kul att se den på vägarna, riktigt ballt bygge.
Jag har ju också 8.8 i min mazda och har gått igenom samma problem med olja som trycks ut. I mitt fall var det så illa så packboxen trycktes ut. Min lösning blev att gå upp i dimension på porten och öppna upp skyddet för porten så gaser kan komma ut och ev olja rinna tillbaka. _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Mums. Headers.
Ah tack. Då är det inte bara jag som haft problem med det där. Min uppgradering verkar håll, men det har bara varit gatkörning sedan den gjordes, så nästa säsong får utvisa. |
||||
Jahaja, då har väl typ halva vintersäsongen gått då. Inte riktigt men nästan.
Har ni andra hunnit med något? Jag har det då inte... Hade ganska höga ambitioner och skulle igång direkt, men hösten har fyllts med lite vardagsbestyr samt en rejält lång sjukperiod. Covid, influensa - jag vet inte men risigt har det varit. Barn sjuka, fru sjuk, jag sjuk, barn sjuka igen osv. Har lyckats undvika skiten i alla år, så om det nu var det denna gången är jag så att säga av med covidoskulden. Så nu står man här, med en bil på pallbockar där absolut inget har hänt. Men den är reggad så egentligen gör det ju inte så mycket. Ska i alla fall ställa lite chassi i vinter, och det måste såklart krånglas till så mycket det går. Viktigaste är framför allt att det måste bli väldigt exakt. Väldigt. Lite OCD har jag när det gäller att mäta saker. Anyway, hubstands är ju najs och ha. Det tar bort problemet med brytkrafter på vågarna och att man måste rulla bilen fram och tillbaka så fort man har lyft den för att däcken skall sätta sig. Det tar dessutom bort eventuella rundhetsproblem med däck/fälg (men det där är nog ett akademiskt problem - största förtjänsten är ju som sagt skjuvkrafter när bilen står på däcken och därmed konsekventa mätningar). Gick dessutom all in på konstruktionen, så nu sitter där kullagrade kulor (glömt vad de kallades) dvs man tar än en gång bort brytkrafter åt något håll. Och som bonus kan man ju svänga framhjulen och därmed ställa caster och mäta KPI. Utöver det kan man ställa rätt hjuldiameter fram/bak på dem, samt även shimsa korrekt ET (även om det är mindre viktigt för stunden) Kommer bli väldigt nice att kunna laborera lite med egna setuper, hjulvinklar osv på ett enkelt sätt. Framför allt det där med konsekventa mätningar. Nu har jag äntligen rätt bra mätutrustning. Kvar är att fixa lämpliga grejer för lite snören och smidig justering så att vågarna hamnar i samma plan. Men det finns lösningar på det där, ska bara hinna förverkliga dem också. Designade och frästa av undertecknad. Har köpt ett eloxeringskit, men inte riktigt orkat sätta mig in i det än. Så tills vidare får de vara oeloxerade vilket kanske ser lite halvfärdigt ut. Men nu har ju vintersäsongen plötsligt börjat bli väldigt kort som sagt. Kvar är att fixa centrummutterbrickor. Köpte en 90mm rundstång i tron om att min lilla symaskin till bänksvarv skulle kunna sticka av den. Tji fick jag, så jag måste besöka någon med en tigersåg snarast möjligt för att kapa lite material. En rejsaian hjälpte till att skära lite halkskydd så att inte hubstandsen glider av vågarna Och sen vårens stora update! Ett riktigt chassi! Eller well, det ser ju inte så riktigt ut på bilden, men det ligger ganska mycket jobb bakom det som syns iaf. Det har blivit ganska många timmar i telefon med Fuling under hösten och det här är alltså resultatet Är riktigt spänd på hur bilen kommer kännas med dessa. Nuvarande chassi är som sagt lite vad som fanns - 4Hz fram och 1Hz bak, samt då inga krängare. Är väl ganska uppenbart att nedanstående prylar kommer ge ett brutalt lyft vad gäller körupplevelse. Krängarna blir en kniv fram och en bak. Håller på att FEMa dem för att kunna indexera så att man vet lägen för tex +-10%, då det händer väldigt mycket på slutet av kniven. Kommer garanterat att bli smidigt och justera. Besviken på hylsan jag köpte med ena kniven. Förväntade mig glidpassning men säkert en tiondel som kommer ligga och klonka. Får bli att göra en egen till båda knivarna... Det enda som stör mig lite är att bakre krängaren blir något svåråtkomlig då den hamnar innanför bakhjulet. Placeringen går inte och göra så mycket åt, men får fundera på om det går att göra någon remote-justering på lämpligt sätt. Första målet är att ställa hjulen så att de står exakt i alla hörn och att fram och bakaxel är parallella med varandra. När det är gjort, är prio 1 att bygga nya skärmkanter fram (ja, och kanske bak också - om det har visat sig att jag slarvade när jag svetsade i nuvarande ). Därefter åker nya fjädrar i är planen, och då kan man göra riktig CW, hjulvinklar osv. Men jag vill undvika att stå där i vår och behöva börja kapa skärmar och bygga sånt när solen börjar sticka fram. |
||||
Otroligt snyggt hantverk, väldigt imponerande att du har åstadkommit det i ditt lilla garage
Ska bli kul att höra hur du tycker det är att jobba med dem. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Nu saknas det bara vägar som är lika plana som garagegolvet...
Jo, det är bra med repeterar nollpunkt, men det är trots allt dynamiska saker i många dimensioner. |
||||
Alltid svårt med återfall, Tord.
Tack! Äsch, så litet är det ju inte. Jag behöver ju inte ens gå på sidan när jag ska passera framför bilen.
|
||||
Betyder det att främre krängaren hamnar utanför hjulen? Skämt åsido, det är billet så redan där kapar du två sekunder. Mycket snyggt och prydligt. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Riktigt snygga hub stands
Angående krängaren så finns det en graf på hur styvheten ändras som funktion av vinkel i Porsche 991 Cup manualen på sidan 142. Händer ganska lite upp till 45 graders vinkel. https://www.carreracup.com.au/wp-con Du får väl fram nått liknande när du kör FEM på krängaren. Risken med bara en kniv är att du får ganska litet justerings intervall och det beror såklart på hur styv den övriga krängaren är men du har justering både fram och bak. Är krängaren ganska mjuk blir justerings intervallet på kniven extremt litet. Bra att tänka på är att kniven kommer böja sig i sidled så att det finns frigång. Kommer bli skitbra det där. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Har det tagit så lång tid att få upp den på pallbockar igen då förstår man ju varför det tar sån tid innan den blir klar Hubstands är ju najs och ha. Blir det dom nya pallbockarna i framtiden _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
övertygad om att det var den primära funktionen _________________ Michael Thulesius |
||||
|
||||
Bilar bygger inte sig själva.
Sid 142 och däromkring var mestadels sprängskisser på hjulupphängningar. Inga kurvor. Fem ger en tabell med vinkel resp deformation. Nu är det ju CAD, så där är lasten exakt applicerad och kniven deformeras i exakt den vinkeln som lasten är applicerad. I verkligheten blir det, som du skriver, något annat. Men allt är ju relativt. Det ska i teorin räcka med en kniv. Fjäderkonstanden i horisontellt resp vertikalt läge är mer än jag behöver för att matcha nuvarande fjädrar, men det här blir att testa i sommar som sagt. Resten av krängningshämmaren kostar inte många kronor, så det är lätt att bygga nya om det här skulle bli fel. Det som stör mig lite är den akademiska utformningen på sellholmknivarna, och ett tag var vi (jag och fuling) inne på om det skulle tillverkas egna knivar också för att få en mjukare övergång från max till min fjäderkonstant. Men jag insåg att jag var tvungen att begränsa mig lite - så det finns genvägar till den perfekta setupen. Är ganska sugen på att gå loss på det här nu direkt faktiskt, men plåtjobb i form av framskärmar och innerskärmar har som sagt högre prio nu när det är vintersäsong. |
||||
Tack! Får kolla storlek. Har för mig att jag bara gick på hur mycket last de klarade plus lite marginal. Hade velat fästa dem med Van Der Waals-bindningar, men fick nöja mig med att gänga dem i aluklumpen. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 217, 218, 219, 220, 221 >> 219 besök idag (1116254 totalt) |