Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Någon som har testat Federal RS-PRO?
6 besök senaste veckan (419 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678


Trådstartare
Såg att federal släppt ett "nytt" däck för något år sedan som känns väldigt aggressivt prissatt, ca 1200kr/st för 235/40-18.
Har tidigare kört några vändor med deras 595 RS men det var ganska många år sedan och vad jag ville minnas funkade det helt ok, även om det inte var i närheten av greppet som tex AR-1or hade.

Har någon här provat dessa RS-PRO däck?
Hur funkar de?
Hur klarar de värmen?

Med tanke på att man får en uppsättning för under 5000kr där en uppsättning AR-1or går på närmre 12000kr så är det ju klart att de inte kommer vara likvärdiga. Men om de kan funka bättre och klara ner värme än gatdäck så kan det ju vara köpvärt..

_________________
Emil W
Citera
alpinestar325
Göteborg
Här sen Sep 2013
Inlägg: 21



Jag provade däcket i somras. Det dröjer längre än ett vanligt gatdäck innan det börjar överhetta. Tempot var för mig ca 1 - 1,5 sekunder långsammare än Ar1 runt knutstorp. Tycker det var bra känsla i däcket även över greppgränsen. Det slet mycket på skuldrorna på både utsida och insidan för mig och i mitten inte alls lika mycket. lite annorlunda mot andra däck jag kört med liknande däckstryck. Dom är breda för sin storlek. I mitt fall 265 var runt 280 breda. Kul däck för pengarna helt klart men inte det snabbaste.

Här kör jag på dom : https://youtu.be/S7JCzacYjvs

_________________
Peter Karlsson
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678


Trådstartare
alpinestar325 skrev:
Jag provade däcket i somras. Det dröjer längre än ett vanligt gatdäck innan det börjar överhetta. Tempot var för mig ca 1 - 1,5 sekunder långsammare än Ar1 runt knutstorp. Tycker det var bra känsla i däcket även över greppgränsen. Det slet mycket på skuldrorna på både utsida och insidan för mig och i mitten inte alls lika mycket. lite annorlunda mot andra däck jag kört med liknande däckstryck. Dom är breda för sin storlek. I mitt fall 265 var runt 280 breda. Kul däck för pengarna helt klart men inte det snabbaste.

Här kör jag på dom : https://youtu.be/S7JCzacYjvs


Kul med lite feedback!

Hur tyckte du slets jämfört med andra däck du kört? Fick du ur mer/mindre körning ur dem än andra?

_________________
Emil W
Citera
alpinestar325
Göteborg
Här sen Sep 2013
Inlägg: 21



Har kört 3 bandagar på dom. Det går nog en dag tillom man vill. Skuldrorna är som sagt slitna. Tex ar1 höll också 3 eller 4 dagar för mig men då var hela slitbanan jämt sliten. M2an är ganska stygg mot däcken.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Däck för banåka
Någon som har testat Federal RS-PRO?
6 besök senaste veckan (419 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande