Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46. Turbo & DCT. | << 1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37 >> 198 besök senaste veckan (127434 totalt) |
Ser på HTG hemsida att differential control unit släpps i Februari, 800Eur. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
[quote="Lasse Karlsson"][quote="Lasse Karlsson"]
Fast man vill ju ha styrning från maxxecu att styra diffen på gaspådrag, broms, hjulspinn och kanske styrvinkel. Helst via CAN så man sparar dom fysiska utgångarna på maxxecu. Blir det så med HTG ? magert med info på deras site. Jag har precis köpt en diff från en F80 M3 2014 och ekmp (bränslepumps modul) som jag skall prova styra den med över CAN. Maxxecu kan styra EKMP moduler så CAN kommunikationen för att prata med modulen finns där. Det har jag redan börjat labba med, misstänker man behöver skapa en usertable för varje två input. I bilden har jag angett TPS och RPM som input. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Maxxecu pratar ju med HTG via can. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Tänker försöka gå en relativt enkel väg med diffen. Att styra den med olika omständigheter kommer att bli alldeles för mycket jobb för mig, har varken kunskap eller tid att experimentera. Enklast för mig är att göra typ 3-4 olika "fasta" diffinställningar som jag kan använda utan att bilen ändrar uppförande under körning. En switch med tex 4 lägen, 0, 30, 60 & 100%. Tror att det är bästa vägen för mig att komma igång med nya diffen. Även om jag inte kommer att utnyttja möjligheterna fullt ut så kommer jag att få möjligheter att göra justeringar. Om man får tid längre fram så kan man kanske utveckla det mer. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Att göra en switch med fyra lägen som inte påverkar bilens uppförande är rätt enkelt
Men jag antar du menar att lägen ska gå att bytas under körning utan att du kastas av vägen på raksträcka i jämn fart. |
||||||||
jo, keep it simple är ett framgångsrecept. Jag har en kina PWM styrdon liggande som jag hade till en davis-craig vattenpump. Jag hade ett sommarläge och ett vår/höstläge när jag körde. Dom här grejorna kostar bara någon hundring på ebay/aliexpress. Jag skall provköra när min diff kommer.
Det räcker inte med att båda pratar CAN, det måste adresseras och skickas rätt grejor. OM HTG kommer dokumentera specifikt hur maxxecu skall konfigureras går det nog. En eftermarknadslösning värt namnet bör även stöda hall givarna och tempgivarna i diffen så man får in det i sprutet och kan köra closed-loop. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
CAN Bus Compatibility: Efficiently communicates over CAN bus for seamless integration and operation with modern vehicle systems. Och Maxxecu anses väl vara ett mordernt system _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
[quote="Niklas Falk"]Att göra en switch med fyra lägen som inte påverkar bilens uppförande är rätt enkelt
Men jag antar du menar att lägen ska gå att bytas under körning utan att du kastas av vägen på raksträcka i jämn fart. [/ Är inte orolig att bli kastad av vägen på raksträcka i jämn fart, då tror jag att det krävs det andra faktorer som påverkar? Något jag ska tänka på? Hur som helst så går jag enklaste vägen, för mig så blir det en switch med olika grader av låsning av diff. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Jag tänkte mest en övergång mellan settings som inte strular till nåt ryckigt. Annars bör ju de olika settings märkas i uppförandet, det är ju poängen. |
||||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||
Har hållit på med olja till & från turbo, blir extra prylar med lågt monterad turbo.
Under turbon blir det en liten catch tank, köpte från PPF. Var tvungen att korta ner den eftersom den hamnade för lågt, o anpassa fläns & avluftning. En Tilton pump, även den från PPF, pumpar oljan från catch tanken till tråget. An10 slang. Kommer att PWM styra den. Turbosmart oljeregulator på slangen som matar olja till turbon. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Har börjat med avgas nu. Bygger med 3,5", vill att det ska dras så att det inte går lägre än rambenen om man ser från sidan under bilen. Kollade på ovala rör från Vibrant, men de är relativt dyra.
Testade att pressa runda rör o det gick rätt så bra. Finns helt säkert bättre sätt att göra det på, men ok resultatet. De blev ca 100*60mm efter pressning. Testade att pressa en böj med. Går helt säkert att göra det mycket bättre om man lägger ner lite mer tid på en bättre form Har någon bra tips hur man ska göra ovala rör så dela gärna med er. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Precis så gjorde jag också när jag behövde platta till rör.
Lite grann förvärmning med Map-gas eller liknande kanske kan minska tendensen till den lilla knäcken i toppen av radien som kan uppkomma, det upplevde i alla fall jag (jag gjorde det på rostfria rör). Jag drog min mall högre upp och hade en tillräckligt bred stålbit så att jag kunde pressa ända emot mallen - på det sättet fick jag repeterbar dimension på röret. Blir en del pill men det här får du till bra! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Jo. Det blir rätt så ok, det är när man plattar rören så de blir mindre än 60mm som det vill vika in sig.
Går säkert att få bättre resultat om man gör en bättre mall. Trösten är att det sitter under bilen, inte så många som ser det //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Är för många timmar nerlagt på avgas rör från turbo/Wastegate o fram till cat, har byggt & byggt om. Men slutresultatet blir ok.
Rören är 3,5" Första delen, kapa bitar så man kommer runt wastegaten. Första delen svetsad: Sen så har jag använt rör o bitar som jag pressat ovala, resultatet blir det här delen: Vänder man så syns wastegate anslutningen bättre. Så här ser det ut på plats: Fortsättningen på systemet blir en flexdel+cat o sen ansluta till slutljuddämparen. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46. Turbo & DCT. | << 1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37 >> 198 besök senaste veckan (127434 totalt) |