Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
11 besök idag (69003 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548


Trådstartare
Jag ville skämma bort mig själv lite i mellandagarna, så jag köpte ett skruvstycke.



Förhoppningsvis är det sista gången jag köper ett skruvstycke, enligt tyskarna som tillverkat det ska det vara "unzerstörbar".
Det kan säkert stämma, bänken det sitter på lär nog rasa ihop innan skruvstycket går sönder...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Har ett likadant 140mm sen några år, köpte till roterande basen också. (Gillade inte att man då gick ner till 4x M8 för att fästa skruvstycket i roterbasen så jag borrade och bytte till M10 punnbult där istället) Mycket nöjd överlag.

_________________
John Svensson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548


Trådstartare
Jag har faktiskt aldrig riktigt känt nåt behov av att kunna vrida skruvstycket, nåt jag däremot gillar är de löstagbara backarna.
Ska tillverka ett par extra i aluminium och kanske ett par av POM eller vävbakelit. Lite fipplande med fyra skruv kan jag nog leva med, har skyddsbackar med magneter till det gamla skruvstycket och de har tappat stinget efter lite svetsande och allmän misshandel.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Vill man komplettera med ett flexiblare skruvstäd så kan man ju ha ett fristående på golvstativ
Bara exempelbild: https://www.amazon.com/Versa-Mount-Mobile-Grinder-Floor-Pedestal/dp/B0 . . . .
Man får inget vridmoment (som bänken ger), men allt på bänken hoppar inte runt om man blir lite vild med "justerverktyget" ,

Tillräckligt stort görs helst med bas för palltruck, så man måste ha fler prylar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548


Trådstartare
Dags för ett litet kundjobb igen, delar till en winch på Land-Rover tror jag.

En bussning behövde ett längsgående smörjspår, så svarven fick agera kipphyvel.
I med lägsta växeln, måtta in ett litet snabbstål på centrumhöjd och veva fram och tillbaka lite försiktigt.



Inte världens snyggaste finish, men lite smörja ska nog ta sig igenom.



Det blev en hög med delar till slut. En frisk winchgrej medskickad som referens, så det var bara att kopiera alla mått.



Tumdimensioner på allt såklart, tvättade mig noga efteråt så det inte smittar av sig...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548


Trådstartare
Dubbelpost.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Kreativt jobb! Spontant - kipphyvling i svarv hade väl varit lockande att komplettera med morse-kona-baserad chuck i dubbhållaren, så att du kan köra matning utan behov av rotation?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548


Trådstartare
Ja, det skulle säkert gå att få till nåt sånt.

Det går ju även att rigga upp nåt liknande i fräsen med rundmatningsbordet, då kan man göra splines.
Gäller bara att ha gott om tid och tålamod...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
11 besök idag (69003 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande