Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
57 besök idag (11950 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Göte RS6 Sjögren skrev:
Allt är väl up to date ?


Ah, sorry, fick för mig du hade en 3,03-tid också

_________________
Magnus Thomé
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 477



Jag åkte med polarens Radical RXC 600R i höstas på GRC event, första gången han körde bilen på bana, med mig med i bilen så åkte han 3.01.66 , så jag tror det lätt går att åka under 3 min tider med den bilen . Eggets tid på Gotland är grym thumbs up

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Göte RS6 Sjögren skrev:
RallyQuattro skrev:
Det var mera önskemål till dina filmer, alltså kameran fast monterad i mitten på bågen och med fokus ställt på vägen framför bilen sen GPS loggning osv. så man ser allt sedan på filmen thumbs up



Förstår, kika in på min kanal , finns flera filmer 🎥 som visar vägen och hastighetsmätare. Denna tex 1.31,6 på sydslingan med vanliga cup 2 däck



Hej, om du tittar på denna film du la in så antar jag kameran sitter på hjälmen?
För ena stunden = på rakorna ser man okej, nästa = i kurvor ser du inte vägen alls framför bilen utan istället mugg hållaren och annat inne i bilen eftersom du rör på dig, hade kameran suttit fast och inte rört på sig så hade det blivit mycket bättre thumbs up

Och du har väl en båge i bilen? då skulle det vara enkelt att sätta ett fäste i den och ställa in bilden rätt så inte hela inredning syns utan bara ratt, hastighetsmätare och tiden och du kan ju sätta på och av kameran med fjärr eller app så behöver du inte krypa bakåt för att nå kameran och du kan även koppla in usb sladd så den har konstant laddning.


Jag sätter på mina kameror (har 3st på bilen) i depån och stänger av när jag är tillbaka i depån med fjärren och dom sitter stumt fast och har konstant laddning thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Stämmer kameran sitter på hjälmen, gillar inte fast monterad kamera 🎥 tyvärr. Det ger ingen fartkänsla tycker jag. Tror mitt signum är just hjälm ⛑️ kamera 🎥 ej fast monterad.

Tycker det ser ut som bilen står stil i princip när dem kör fast kamera men givet finns det de som ger bra inlevelse fastmonterad oxå.

Noterade Kevin Esters välgörenhetsvarv i nya RS med fast monterad kamera och det känns som bilen med svårigheter tar sig framåt t o m. Den står nästintill still upplever jag ☺️ Varvet är inte långsamt, det är 7.03btg men upplevs långsamt tycker jag p g a kameran ? Kamera setupen?


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Jag tyckte i alla fall det såg snabbt ut thumbs up skulle dock vilja ha lite mera in zoomat så man såg mera av banan framför.

Grejen är att det blir lättare att se spårval osv. med fast kamera, men men du gör som du vill, känns bara lite amatör mässigt med kamera som inte sitter still

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



subarumicke skrev:
Jag åkte med polarens Radical RXC 600R i höstas på GRC event, första gången han körde bilen på bana, med mig med i bilen så åkte han 3.01.66 , så jag tror det lätt går att åka under 3 min tider med den bilen .


Utan film så har det inte hänt

Jag missade tyvärr när han var ute på banan, såg den bara i depån..
( så vill gärna se film..)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



RallyQuattro skrev:
Jag tyckte i alla fall det såg snabbt ut thumbs up skulle dock vilja ha lite mera in zoomat så man såg mera av banan framför.

Grejen är att det blir lättare att se spårval osv. med fast kamera, men men du gör som du vill, känns bara lite amatör mässigt med kamera som inte sitter still


Troligen upplever alla det väldigt olika.. Vet att jag gjorde en fråga / poll på min Instagram kanal någon gång och de flesta gillade just hjälmkamera mest faktiskt...Oxå därför den fått leva vidare

Just för att det känns nästan som man åker med och man känner farten, höjdskillnader och bilen röra sig så till den graden att det nästan blir medryckande på något vis. Givet andra tycker det blir för mycket 🤙🏻

Kika på mitt nurburgring varv i 4k på 📺 storbilds-tv 🤓
Det är så mycket mer fart & inlevelse än Kevin Estre videon. Men det är nog som med 🎨 färg, alla ser olika.


I övrigt är jag bara en glad amatör och har lite svårt för de såkallade *perfekta instagram bilderna 🤙🏻🤓🤩 / youtube produktionerna.
Sjukt tröttsamt att se superfina snygga vinklar / bilder på 992 GT3 RS på Instagram, wtf alla bara upprepar samma snygga bilder i överflöd 😂
Min Instagram kanal är just en protest på all perfekt yta på Instagram. Denna video fick 3.1+ miljoner visningar snabbt och det är den gamla hjälm🎥kameran igen 🥰

https://www.instagram.com/reel/CpJpAhJIO0n/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Ja du gör självklart som du vill thumbs up
Men går det att få upp din kamera kanske 5 cm på hjälmen eller slår den i taket då när du rör på dig?
Tänkte så man lättare ser banan och bilen framför..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 477



RallyQuattro skrev:
subarumicke skrev:
Jag åkte med polarens Radical RXC 600R i höstas på GRC event, första gången han körde bilen på bana, med mig med i bilen så åkte han 3.01.66 , så jag tror det lätt går att åka under 3 min tider med den bilen .


Utan film så har det inte hänt

Jag missade tyvärr när han var ute på banan, såg den bara i depån..
( så vill gärna se film..)


Ska kolla med han om film mm... återkommer

han får leva med att han bara är näst snabbast på gotlandring

det som man blir imponerad av är en Yaris åkt 3.14.34 bland alla värstingbilar i topp 10

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



subarumicke skrev:
RallyQuattro skrev:
subarumicke skrev:
Jag åkte med polarens Radical RXC 600R i höstas på GRC event, första gången han körde bilen på bana, med mig med i bilen så åkte han 3.01.66 , så jag tror det lätt går att åka under 3 min tider med den bilen .


Utan film så har det inte hänt

Jag missade tyvärr när han var ute på banan, såg den bara i depån..
( så vill gärna se film..)


Ska kolla med han om film mm... återkommer

han får leva med att han bara är näst snabbast på gotlandring

det som man blir imponerad av är en Yaris åkt 3.14.34 bland alla värstingbilar i topp 10


Det är väl Daniel med 500hk?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1366



erikjakan skrev:
subarumicke skrev:
RallyQuattro skrev:
subarumicke skrev:
Jag åkte med polarens Radical RXC 600R i höstas på GRC event, första gången han körde bilen på bana, med mig med i bilen så åkte han 3.01.66 , så jag tror det lätt går att åka under 3 min tider med den bilen .


Utan film så har det inte hänt

Jag missade tyvärr när han var ute på banan, såg den bara i depån..
( så vill gärna se film..)


Ska kolla med han om film mm... återkommer

han får leva med att han bara är näst snabbast på gotlandring

det som man blir imponerad av är en Yaris åkt 3.14.34 bland alla värstingbilar i topp 10


Det är väl Daniel med 500hk?


Nå 500hk har aldrig Danne haft, men ja de är Daniel Rosenblom på Bandhagens Däck med sin Yaris GR.
Med ca 410 (hk när han tog den tiden.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Tjena Göte

Tackar för sparringen det gjorde att jag pressade liiite extra på långa slingan...
Tyvärr miss i chikanen men då finns det förbättringspotential.

Jag har uppdaterat mina varvtider med videos och undrar om du har möjlighet att jämföra vilket jag tror kan bli intressant.
Våra bilar är ju lite mer jämbördiga... din lite halare i luften vilket ger dig högre Vmax.

Videoredigering är verkligen inte min grej
Lyckades med nöd och näppe klippa ner dessa och få ut de på tuben.

Långa:



Gamla:


_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Hej Håkan,
Kul att du fick upp filmen, snyggt kört. När du säger jämföra menar du en side by side video likt den med ägget.

Med vänlig hälsning, G

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Ja om möjligt, för det vore intressant att se på vilka partier där den ene är snabbare än den andre och vice versa.

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Backlund skrev:
Ja om möjligt, för det vore intressant att se på vilka partier där den ene är snabbare än den andre och vice versa.


Yes, blir intressant då varvtiderna i princip är lika. Du är väl 1 tiondel snabbare 👍🏻Kan se om jag får till en film 🎥 framåt helgen (måste be min vän Stevan P:-)

Kikade just på din data mot min och så fort jag jämför varv på Gotland brukar jag snabbt kolla dessa två vmin partier då de är extremt svårkörda partier att åka maximalt med speed.

Första är vmin Flying Finn ca. 830m in på norra från min startpunkt.



Mitt vmin igenom detta parti är 160gps km/h exakt vid röda punkten 🔴 Koenisegg Jesko verkar ha 160 dock mätarfart (ej GPS fart som vi har) Så verklig fart GPS för Jesko vmin här är nog ca. 152-155 gissar då även deras mätare visar fel jämfört GPS fart)

(Vmax just innan är 167 så jag släpper av 7km igenom här. (Använder ej bromsen här)

Sedan tappar jag bilen i en sladd just efter och tappar tyvärr ca. 0,5 - 0.7sek på den sladden enligt datan.(ur minnet)

Det går att hålla ca. dessa farter här utan sladd i min bil och jag gör det på ett annat 3.05min varv. Dock bör jag nog i dessa farter släppa ut bilen mer höger ut på betongplattorna just i det man kommer ur vmin kurvan upp på platån för att förhindra sladd☺️

Sjukt svårt parti detta tycker jag iallafall.
Att åka maximalt med fart igenom här är sannerligen inte lätt tycker jag.

Du ser ut att åka samma parti med vmin 155gps km/h som det ser ut iallafall i filmen? (Har ej datan men sett ur film bara)
Du bromsar inte heller här utan släpper bara av som det ser ut.

(Vmax just innan 161gps så du släpper av 6km från något lägre fart.)

Du åker igenom vänstern efter detta parti sjukt bra tycker jag och kör ju på så sätt bättre här igenom hela partier eftersom jag kör bort mig rejält.Jag gör några missar till på varvet men inget stort i paritet med denna sladden upp här. (Syns väl i filmen hur detta kostar mig tid)

Du får gärna ge feedback på några uppenbara partiet där du kanske ser att jag har något att hämta Håkan👍🏻

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740





Här är andra vmin partiet jag brukar kika på. Dessa två partier är enligt mig extremt svåra att åka höga vmin och ser dem som intressanta att kika på p g a utmaningarna de bjuder på.

Mitt Vmin här är 130gps km/h vid 🔴 röd prick. Mitt Vmax in mot detta parti är 187 GPS km/h
Jämfört det jag ser i din film har du vmin här 117 GPS km/h samt Vmax in mot detta parti på 178gps km/h.

Tycker du kör varvet mycket bra Håkan och är ingen kritik alls detta 😊
Anledning till dessa partier är så svåra för alla är nog p g a att de går uppför och folk generellt glömmer nog bort att man då inte behöver bromsa bilen så mycket för den sackar rejält bara av att släppa gas p g a uppförsbacken.

Generellt bromsar folk allt för mycket på denna typen partier och det försöker jag undvika iallafall

Ska se om jag får till en jämförelsefilm framemot helgen. Allt gott

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Nu börjar det bli intressant på riktigt.
När jag jämför med mitt näst bästa varv så kör jag betydligt snabbare i högerkurvan i andra partiet.
Jag tror att jag hade koll på tiden och visste att jag låg på grönt och safeade något där.
Tidigare har gått lite för hårt in i högern och fått lite överstyrt och därmed hamnat för långt till vänster och inte kunnat gå optimalt över nästa vänsterkrön och därmed förlorat tid på efterföljande raka.

Vänstern på gamla varvet förlorar man mycket tid i om man inte sätter den perfekt.
Snabbvänstern innan har jag slutat bromsa för då det alltid blir mer broms än man vill ha, jag lyfter innan istället och försöker ge gas tidigt och ta den med last på istället.

Varvet är ganska långt så det är en utmaning att minimera antalet små missar för att komma ner under 3.05.
Jag PM:ar dig mina loggar så får du mer data.

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405



Tycker det är riktigt fint varv på GP slingan Håkan!
Jag har typ 1000 varv på gp slingan och vi har analyserat ner banan i molekyler senaste åren
Det ända stället jag kan se det uppenbart finns förbättringspotential om man ser till vmin är i chikanen (förutom snabba högern Gaute nämnt). Lyckas man perfekt där går den att ta i ca 110km/h. Sektionstiderna där brukar alltid bli bättre när man lyckas med hög vmin. På andra ställen kan det ju ofta vara så att det tar ut varann.
En fingervisning vad man kör på gp gentemot nord/syd separat är att man tar de varvtiderna och lägger på ca 8-9s.

_________________
jonas Blom
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Backlund skrev:
Nu börjar det bli intressant på riktigt.
När jag jämför med mitt näst bästa varv så kör jag betydligt snabbare i högerkurvan i andra partiet.
Jag tror att jag hade koll på tiden och visste att jag låg på grönt och safeade något där.
Tidigare har gått lite för hårt in i högern och fått lite överstyrt och därmed hamnat för långt till vänster och inte kunnat gå optimalt över nästa vänsterkrön och därmed förlorat tid på efterföljande raka.

Vänstern på gamla varvet förlorar man mycket tid i om man inte sätter den perfekt.
Snabbvänstern innan har jag slutat bromsa för då det alltid blir mer broms än man vill ha, jag lyfter innan istället och försöker ge gas tidigt och ta den med last på istället.

Varvet är ganska långt så det är en utmaning att minimera antalet små missar för att komma ner under 3.05.
Jag PM:ar dig mina loggar så får du mer data.


Hej igen, har just pm dig min Mail Håkan.

Förstår exakt, inte alltid det snabbaste varvet är helt optimalt.... Igenkänning på den..

Ja den vänstern är svår verkligen. Särskilt att få till båda dessa vänstersvängar i följd är ju svårt Nr.10 & Nr.11 på Gotland. Jag noterar även att jag kör sämre än dig just i S partiet nr.6 Karlsöarna just efter starten på norra. Jag gasar lite för mycket upp vänstern i lilla backen så får släppa av och gå på gas igen för att få in bilen.

Ser framemot att studera nr.19 Gotska Sandön.
Det är den skarpa högern i slutet på norra banan just innan det vänder upp mot rakan.
Vi kör rätt olika där. Alternativt ser det bara ut så. Jag når högre vmax på 160 GPS ner backen mot nr.19 Du når 158 enligt din 📊 data.

Jag bromsar mig rak in på apex i en rak linje på högra bankanten.
Jag har bromstryck hela vägen in på apex en bit.
Mitt vmin blir lägre p g a helt olik körstil här, 64 GPS vmin.

Kanske kör du samma men ser ut i filmen din att du tar mer höjd och ligger kvar länge länge långt till vänster på bankanten ner backen mot nr19. för att öppna upp högerkurvan nr.19. Du kan således inte hålla bromstryck hela vägen in på apex men p g a att du valt att köra annorlunda accelerera in mot apex o släppa av för att accelerera igen osv.
Verkar som din bil inte svänger runt lika enkelt som min. Dit vmin är 71,7 GPS. Du verkar inte kunna gasa fullt förens du är på väg ut ur kurvan vid den andra curbsen på högersidan vid nr.20 Jag gasar 100% fullt långt tidigare mitt emellan curbsen vid 19 & nr.20

Den stora skillnaden jag ser är att jag går på 100%full gas långt tidigare än dig här. Sedan når jag marginellt högre vmax vid nr.21 på 155 mot dina 153,9 GPS. Vmin just efter har du 135 mot mina 147

Får se om det stämmer när jag ser datan eller om jag nu bara lindat in mig i något felaktigt😂, jag bromsar rakt in på apex under svag sväng vilket torde bidra till att min bil vänder runt snabbare. (Kan gå på full gas tidigare)

Samt om jag får spekulera, mina högra hjulpar är på curbsen initialt i högersvängen & kommer även in från högra sidan av banan. Eftersom banan lutar off camber ut mot vänstersidan har jag bättre grepp inne på curbsen. Just vid turn in här nära högerkant / curbsen lutar inte banan off camber(bättre grepp)

Därav går jag på full gas ganska direkt då min bil vänder runt snabbare. Bör även åka kortare väg än dig här. Som sagt inte helt säker, men känslan i det jag ser hittills iallafall. Datan kanske rättar mig, alternativt om du har en annan teori.
Ska ta ut min data till raclogic och kolla i samma program mot din racelogic data.

Farterna är uppdaterade enligt Håkans logg i denna post.




_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



jonblo skrev:
Tycker det är riktigt fint varv på GP slingan Håkan!
Jag har typ 1000 varv på gp slingan och vi har analyserat ner banan i molekyler senaste åren
Det ända stället jag kan se det uppenbart finns förbättringspotential om man ser till vmin är i chikanen (förutom snabba högern Gaute nämnt). Lyckas man perfekt där går den att ta i ca 110km/h. Sektionstiderna där brukar alltid bli bättre när man lyckas med hög vmin. På andra ställen kan det ju ofta vara så att det tar ut varann.
En fingervisning vad man kör på gp gentemot nord/syd separat är att man tar de varvtiderna och lägger på ca 8-9s.

Jonas, vad tror du om man tar mitt enskilda sydvarv på 1;31;6min (kört på vanliga cup2 (ej R) lägg sedan på Backlunds 1;23min på hans enskilda norra varv samt slutligen plussa på de ca. 8-9 sek som ligger i förbindelserna mellan banorna.

Där tror jag vi har en ganska nåbar optimal tid på fulla varvet faktiskt( även betänka min 1.31;6min på syd var med Cup2 däck)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Hej Håkan,
Något felar när mina data från Porsche track app ska konvertera om datan till Racelogic Vbo filer. Pratade med Racelogic idag och fick ej till det tyvärr. Det ska funka och jag har gjort det tidigare så lite synd. För då kan vi inte i detalj jämföra exakt hur många meter vi bromsar, exakt jämföra när vi går på gas osv. Även om det går att få en god bild av all data i olika program, men mest kul i samma program med samma start/mål.


Oavsett jag har alla mina data 📊 då dem funkar fint i Porsches app..Samt har ju dina data i Racelogic app.

Så inga problem att ta ut vmin / Vmax samt mängder med annan data men för enkelhetens skull så satsar jag på att göra filmen med endast vmin / Vmax markeringar. Haha det är ju jämt skägg. Du är lite snabbare på nord och jag verkar lite snabbare på syd.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
57 besök idag (11950 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande