Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vibrationsdämpare, svängningsdämpare, byta eller ej?
4 besök senaste veckan (380 totalt)
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Har en dodge viper v10 ,
Min sådan svängningsdämpare eller vad det heter är sönder,
Hur viktig är en sådan på en sådan motor?
Har läst allt från att man ska bara ha orginal och att INTE till att en fin ATI är bra.
Tänkte om det är värt en uppgradering.
På 4-vktig , på 5-cyl inte alls känsligt har jag läst ( å v10 som 5-cyl?)

_________________
emil andreasson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



En V10 är väl oharmonisk åt alla möjliga håll, och torsionssvängningar kommer du inte undan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Ska du varva mer än original? ATI

Ska den vara stock, ny original!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Bilen är ju lite uppgraderad för lite klubbträffar typ men jag tycker nog inte man behöver varva mer än vad de gör org då den är väldigt stark

_________________
emil andreasson
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Svängningsdämparen är bland de viktigaste komponenterna på en motor för att den ska hålla, utan den kan du få alla möjliga roliga fel som lagerhaveri, oljepumpsras, spickor i vev och block etc.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



alindquist skrev:
Svängningsdämparen är bland de viktigaste komponenterna på en motor för att den ska hålla, utan den kan du få alla möjliga roliga fel som lagerhaveri, oljepumpsras, spickor i vev och block etc.


Går väl till viss del komma ifrån med en väldigt väl balanserad motor, dock mer och mindre viktigt beroende på utgångsobjekt.

En motor som har en dämpare kräver nog oftast en hel del arbete för att klara sig utan.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Cassius skrev:


Går väl till viss del komma ifrån med en väldigt väl balanserad motor, .


Om en maskin har svängdämpare oem kan man lungt sikta på att man behöver det hur än man balanserar, en balansering hur man än gör fixar inte torsionssvängningar i vevaxeln.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Tackar för svar , men då kan man säga att det inte spelar nån roll om man har orginal eller en dyr variant.
Snarare bättre med orginal , men då har alla som köpt en dyr ATI till sina turbobygge slängt 10 tusen i sjön då och även fått ev försämring enligt någon firma som jag såg skrev så.

_________________
emil andreasson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



emelie skrev:
Tackar för svar , men då kan man säga att det inte spelar nån roll om man har orginal eller en dyr variant.
Snarare bättre med orginal , men då har alla som köpt en dyr ATI till sina turbobygge slängt 10 tusen i sjön då och även fått ev försämring enligt någon firma som jag såg skrev så.
Det finns alltid oändliga möjligheter att "slänga pengar i sjön" på "blanka" saker.
Men om du dubblar vridmoment så dubblar du krafterna som vevstakar "slår" på veven och torsionssvänginarna bör bli värre. Om det då passar bättre med en annan dämpare än original får nog var och en upptäcka med egen erfarenhet.
Men att hitta pålitliga data på det blir nog svårt eftersom det är få fall som fungerar vid de lasterna tillräckligt länge för att kunna isolera orsak verkan. Men teorier finns det
https://www.dragzine.com/tech-stories/balanced-horsepower-why-oem-harm . . . .

Men med original effekt och varvtal så finns det väl ingen anledning att gissa att ny original inte skulle fungera lika länge som den gamla?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
Vibrationsdämpare, svängningsdämpare, byta eller ej?
4 besök senaste veckan (380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande