Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
25 besök senaste veckan (59807 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13272



Kul att ses! Jag håller med Janne, varför har inte fler jänkejärn på träffarna?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag hade missat din uppstartsvideo, kul vinkel, den ska jag prova!
thumbs up
Konstigt att inte fler rattar runt gamla jänkejärn på bana egentligen, underhållningsvärdet är ju enormt både för förare och publik

Tord skrev:
Kul att ses! Jag håller med Janne, varför har inte fler jänkejärn på träffarna?


Janne och jag är ju part i målet men håller med!

Hursomhelst, torsdagen blev delvis ganska intensiv. Jag började morgonen med att kl. 9.10 besikta den! Det var nämligen körförbud sedan maj, då 2-års tiden passerades. Jag hade i princip bara kört en gång i år (!) innan.



Alltid kul att få gå under och kika!



Besiktningen gick bra iaf och besiktningskillen var imponerad av bilen
Efter det - iväg till jobbet med bilen och jobba, äta lunch, jobba lite till . Hade kollat restiden till Arlanda TT och google sa "41min till 1h15min beroende på trafik". Jag ville inte komma försent, så stack iväg strax efter 15. Stockholmstrafiken visade sig från den goda sidan, men s*tan vad varmt det var...
Jag hade lite småfix att göra för att färdigställa bilen för race (dumt att ha såna inställningar på bilprovningen ) och kände på mig, vis av erfarenhet att skuggiga partier brukar det vara ont om på racerbanor. Kollade på kartan var det kunde finnas trevligt, lugnt ställe med mycket träd - Rosersbergs Slott! Dit är det avfarten innan den man tar till Arlanda TT och ca 10min därfifrån till banan - perfekt!

Mek och installation av kamerafäste mm på Kunglig mark



Google hittade en genväg från slottet till banan som bla gick på 30km/h skyltade grusvägar genom fina sommarstuge- och villaområden (ni som bor i närheten vet nog vilken väg jag menar)

Kom fram till banan 16.40 - perfekt! Förarmöte, jag valde "lugna" klassen och sen var det bara att ge sig ut. Som sagt, premiär för mig på Arlanda TT, hade aldrig satt min fot där.

Dåså! I med mobilen i baksätet, och... -Nu köööör vi!


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13272



Kul att se film!

När du börjar hitta runt så tror jag att du kan hålla i lite mer uppför backen. Jag håller fullt hela vägen i den svaga vänstern men bilen är ju lite orolig om man ligger fel över de två krönen, och det är väl där folk har kört av ibland med...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Jättekul med film thumbs up

Låter gött! inga tankar på att byta till manuell låda?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Janne J skrev:
Jättekul med film thumbs up

Låter gött! inga tankar på att byta till manuell låda?


Manuell låda vore ju betydligt roligare förstås! Men som det ser ut just nu är jag glad bara jag hinner komma iväg på nån enstaka trackday

Tord skrev:
Kul att se film!

När du börjar hitta runt så tror jag att du kan hålla i lite mer uppför backen. Jag håller fullt hela vägen i den svaga vänstern men bilen är ju lite orolig om man ligger fel över de två krönen, och det är väl där folk har kört av ibland med...


Tack för tipset Tord! (Gärna mer sånt tack!) Faktum är att jag tittade på videon först nu första gången (med min fru: ".... du sa ju att det var 3 varv jag behövde se, nu är vi inne på fjärde..." ) och ser att jag både släpper gasen rejält och även bromsar som det verkar. Vad gäller "broms-mätaren" så är det iofs bara en on/off sensor kopplad till bromsljuset, så den är delvis missvisande.

Men absolut, börjar man lära sig banan lite mer så finns det mycket att hämta där, skönt parti också med uppförsbacken och sen lilla vänsterkurvan! Men hålla fullt vet jag inte, då skulle det nog bli som Dan skrev i din tråd: "Code Brown"

Och Tack Magnus också för att du hjälpte till så att jag fick in banan i RC

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Hej Pelle - kul att träffas i torsdags! Och kul att se/höra Monzan, "Battle of the V8's".

Vad har du för system i bilen som gör att du kan fånga all den där datan? Gissar att OBD-porten är svårt att hitta...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Hej Dan, tack detsamma!

Faktum är att jag har OBD då 350ci-motorn jag ersatte original 262:an med togs från en 1987 Cheva G20 Van, och de hade s.k. TBI - Throttle Body Injection. Funkar kanon! Men det är OBD-1, och det protokollet kan mig veterligen inga appar tolka, så jag har en svensktillverad pryl som kallas OBDX som interface mellan GM-sprutet och tex Racechrono.
Om du backar till "sid 3" i min tråd så har jag beskrivit det närmare

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Fredagsmys, fredagsbus? "V8 battle!"

Jag fick en filmsnutt utifrån tillsänd mig (Tack Ingemar!) och klippte in min in-car kamera också
Nästan som i "Bullit"!


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Äntligen garagemek!

Men... tyvärr inte med Monzan Bruksbilen* behövde lite omvårdnad.
Men...! det betydde lite rockader på tomten och att Monzan fick låna ut sin plats i garaget

OBS Ljud via hötalare + subwoofer alt. bra hörlurar är ett måste, V8:ors ljud låter förskräckligt i mobilen


(Disclaimer: Denna knappt 5 minuters video innehåller... typ ingenting av värde. Utgivaren frånsäger sig alla anspråk på förlorad tid)

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Tack för åkturen, låter gött thumbs up

Underhållningsvärdet som vinterbil måste vara skyhögt!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
25 besök senaste veckan (59807 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande