Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... , 23, 24, 25 >> 50 besök idag (58113 totalt) |
Spjället ska väl blöda ut laddtryck när du har kommit över en viss nivå, i detta fall 0.2 bar?
Är det för att kompressorn är överdrevad i kittet? Hur styrs laddtrycket egentligen? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Det är väl en bypass-ventil och ingen "wastegate"?
Laddtrycket baseras på drevningen och ventilen är bara för att avlasta kompressorn så den inte behöver jobba när man kör lugnt. Eller har jag fel? Har du provtryckt inloppssystemet mha tryckluft? _________________ S Örnberg |
||||||
Ja exakt, drevningen avgör ju max laddtryck, denna ska väl stänga nära vakuumet upphör och övergår till ladd. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Stämmer, enkel konstruktion där remhjulet avgör laddtrycket. Inget vakuum=stängt spjäll på ventilen. Ventilen bara till för att släppa ut trycket när man släpper gasen. Systemet provtryckt, inga läckage... _________________ Patrik Skoog |
||||||
Är det rätt drevat för kompressorn? Dem skruvarna som du ringade in där på förra sidan, dem är bara åtdragna när klockan är utan vakuum och spjället är stängt mot sitt säte. (tror jag) Hur skulle den kunna vara feljusterad om det är stängt med 0 vakuum nu? Vad ska den ladda men allt korret? Vad är det för kompressor? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Hej Erik, Vad menar du med rätt drevat? -ESS skickar med två hjul, ett standard och ett som man skall vara lite "försiktig med" Det är dessa jag använt. Hela kittet är köpt till en M54B30. Precis, skruvarna skall spännas åt när klockan är utan vakuum och spjället stängt. Det jag märkte när jag tog av allt var att skruvarna glidit i fästet, troligen inte varit spänt nog. Men eftersom spjället är fjäderbelastat mot "stängt läge" så borde detta inte spela någon roll avseende läckage precis som du skriver. Kompressorn är en "Custom ESS Spec Lysholm 1.6L Twin Screw supercharger unit" och skall ladda 0.5-0.6 bar. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Jag förstår, jag menar, dem kan ju ha skickat fel hjul? Räkna ut teoretiskt laddtryck med den drevning du har nu tycker jag. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Njääääe, mät hjulen istället o posta här 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
E30:n har fått en kompis : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Patrik Skoog |
||||||
Dags att testa igen. Allt genomgånget i jakten på lågt laddtryck. Spjället justerat i "blow off" ventilen och allt tätas nu med loctite flänstätning, även mot toppen. Passade på att göra oljebyte i kompressorn när allt var av. Kompressorn nu på plats, uppstart imorgon när flänstätningen härdat.
_________________ Patrik Skoog |
||||||
Summerat: - åt helvete Lite mer utvecklat: Testade annat remhjul, ny rem, kollade remspänning, ventilen stänger, inget läckage, allt är tätt hela vägen... men inget mer laddtryck, både under torrgas och på vägen. Utväxling som den skall vara från ESS, de har även slut på idéer liksom andra jag pratat med. Har beställt mekanisk mätare för att mäta laddtrycket så jag kan utesluta att den inbyggda MAP sensorn i ECU:n visar fel. Jag har en grävmaskin, tankarna går mot att larva ut, gräva ett stort hål och hölja igen ....alternativet att jag byter plats på E30:n och Z:an så jag får köra i sommar. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Hojta till om du vill ha hjälp, jag kan komma förbi och ta med lite mätare så kan vi labba lite. //Alex _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||||
Men, vad f...n?!!? Låter som en bra idé att dubbelkolla med annan tryckmätare - det handlar ju om en mekanisk pump, liksom? Riktigt mysko! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Hur sitter remhjulet ihop med "skruvarna" i kompressordelen? Något där som inte funkar som det ska? Trasig splines eller nåt?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Håller nog med om detta med mekaniken. Sällan krånglar ett järnspett... typ. Tror också på ett mätfel i någon givare/sensor? _________________ Magnus Falk |
||||||
Tack för alla ideer -har kollat allt som nämns, (tyvärr). Ibland finns det många finesser på ett järnspett tydligen
Lite förenklat så ser konstruktionen ut såhär: Film snutt: https://www.youtube.com/shorts/xD5Bf Gaspådrag: https://www.youtube.com/watch?v=95jN Hoppas på sensorfel, skall ta tag i detta! _________________ Patrik Skoog |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... , 23, 24, 25 >> 50 besök idag (58113 totalt) |