Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A4 1.8T quattro
<<   1, 2, 3, 4
20 besök senaste veckan (9413 totalt)
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Det är en brytpunkt 2004-12-31 och det har jag varit medveten om och även generalagenten som varit hjälpsam med support. Det som i min värld är underligt är att ingen teknisk förändring gjordes när man sänkte vikten på släpet.


Beträffande totalviktsförändring gäller följande:

För att en ny totalvikt ska kunna åsättas på ett registrerat/ibruktaget fordon måste en teknisk förändring vara utförd på fordonet.
Ändring av totalvikt kan ske uppåt eller nedåt beroende på vad som förändrats.
Med en teknisk förändring avses en ändring i den tekniska konfigurationen (se definitioner).
OBS! Det ska vara riktiga ändringar som har utförts vilket försvagar (för sänkning av totalvikten) eller förstärker (för höjning av totalvikten)den tekniska konfigurationen (se definition nedan). Att t.ex. borra hål i en "liten" förstärkningsfläns eller att byta ut t.ex. inredning i en husvagn är inte att betrakta som en ändring av den tekniska konfigurationen.
Fordon ibruktaget enligt 97/27/EG eller högre medför större åtgärd.
Vissa förändringar som kan utföras på fordon som tagits i bruk fram till och med den 31 december 2004 är förbjudna på fordon som registrerats/tagits i bruk från och med den 1 januari 2005. Exempel på sådana förändringar är byte av kulhandske på släp och byte av däck på fordon.
På fordon som registrerats/tagits i bruk från och med den 1 januari 2005 kan inte däcken på fordonet eller kulhandsken på lätta släp ligga till grund för en höjning alternativt sänkning av totalvikten. Detta sätter EG-direktiven för däck respektive kopplingsanordningar stopp för.
Teknisk konfiguration:
Med en teknisk konfiguration menas fordonets tekniska uppbyggnad. D.v.s. att axlar, bromsar, chassi o.s.v. är av tillverkaren angiven typ. Om någon av dessa detaljer byts ut förändras den tekniska konfigurationen. Det är tillverkaren som specificerar den tekniska konfigurationen för ett enskilt fordon eller en fordonstyp.
Den tekniska förändringen ska vara dokumenterad av den som utfört förändringen.
Tillverkaren/generalagent intygar den nya totalvikten och tekniska krav som påverkas samt uppgift om vad som är förändrat.
Ny bromsanpassningsberäkning krävs för bromsat fordon.
Efter förändringen ska tillverkarskylten vara anpassad till den nya totalvikten på fordon från och med 2005 års modell.
(Detta kontrolleras vid besiktningen.)
Utan tillverkaren/generalagentens medverkan kan tyvärr inte totalvikten ändras.
Ny tjänstevikt fastställs i samband med besiktning genom vägning då beskrivna åtgärder påverkar fordonets vikt.
Endast förskriven utrustning ska då finnas i eller på fordonet.
Fyll inför registreringsbesiktning i bifogad blankett, lämna allt till den som hjälper dig med besiktningen.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Nzorikko skrev:
Det är en brytpunkt 2004-12-31 och det har jag varit medveten om och även generalagenten som varit hjälpsam med support. Det som i min värld är underligt är att ingen teknisk förändring gjordes när man sänkte vikten på släpet.


Med en teknisk konfiguration menas fordonets tekniska uppbyggnad. D.v.s. att axlar, bromsar, chassi o.s.v. är av tillverkaren angiven typ. Om någon av dessa detaljer byts ut förändras den tekniska konfigurationen.

Byte av axlar är kanske lösningen, men av vikterna du nämnt så gissar jag att det inte är ekonomiskt försvarbart typ.. det är väl en boggi vagn.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Ett litet hopp finns och det är att generalagenten kommer ta kontakt direkt med besiktningsteknikern.

Annars får jag väl ge mig ut på jakt igen efter ett släp som jag vill ha det: inlinehjul för att det inte vara bredare än 210 cm och inte för stor plats på uppfarten, ganska kort lastyta för att det inte ska sticka ut i trottoaren, 10 tumshjul för att det vara vara förhållandevis lågt, samt för att slippa dubbdäck, tippbart med ramper för att kunna lasta låga bilar, eventuellt lämmar för att kunna använda det till annat än biltransport, och alltså 2500 till 3000 kg totalvikt.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Igår var grabben och Benny och körde isbana i Hörnefors. Trot eller ej men föraren i bilen framför fick för sig backa och rätt i in höger lykta. Han träffade även framskärmen och motorhuven och balken i nåt plastmaterial bakom sprack.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Nzorikko skrev:
Igår var grabben och Benny och körde isbana i Hörnefors. Trot eller ej men föraren i bilen framför fick för sig backa och rätt i in höger lykta. Han träffade även framskärmen och motorhuven och balken i nåt plastmaterial bakom sprack.


ja, det var en väldigt konstigt manöver... Han tog dock på sig skulden direkt och tyckte själv det var korkat. Utan backspegel på höger sidan och mörk toning på bakrutan fanns nog ingen sikt alls bakåt. Han måste gasat ordentligt för det blev rejält buckligt.

Byte av högerskärm, strålkastare och motorhuv. så blir den nog ok igen. Vi körde flera gånger efter utan bekymmer, så allting funkar. Mitt släp går varmt på högre, främre hjul. påminn mig att fixa det innan helgen :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A4 1.8T quattro
<<   1, 2, 3, 4
20 besök senaste veckan (9413 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande