Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på smidiga bilbälten?
1 besök senaste veckan (924 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611


Trådstartare
Söker bilbälten fram som har en liten/smal "upprullning". Originalen i min Porsche 944 är 100mm breda och går ej att montera då huvudbågen i buren är ivägen. 😡

Söker bälten med smalare mekanism, helst neråt 80mm, mått enligt bild.

Nån som har tips?


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Du vill nog inte ha smalare bälte och då blir nog rullen inte så mycket smalare (om alls). Är det där 60mm bälten?

Inte kosher, men att göra ett nytt snyggt fäste för rullen kanske kan slinka igenom normal besiktning?
Här är en rulle för 50mm som är 89mm
https://i.ebayimg.com/images/g/MPUAAOSwoV1lSJat/s-l1200.jpg

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611


Trådstartare
Ja, en skulle en adapter kunna funka men det är inte helt lätt att fabricera en så förhoppningen är att jag kan hitta ett par bälte på skroten som passar.

På bana blir det 6p-bälte anyway.

Ev kan ebay-varianten funka.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19507



Rikard Ahlin skrev:
Ev kan ebay-varianten funka.
Det var bara ett bildexempel, jag vill inte ta nåt ansvar för nåt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Ta gärna ett foto på hela monteringsplatsen så är det enklare för mig att de råd om lösningar.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611


Trådstartare
therealpinto skrev:
Ta gärna ett foto på hela monteringsplatsen så är det enklare för mig att de råd om lösningar.


Kommer! 👍🏼😀

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Det verkar som Securon kan ha varianter som funkar
http://www.securon.co.uk/retractors.htm

Deras websida är inte användarvänlig men det finns info
Här översikt över olika layouter
http://www.securon.co.uk/seatbelts_layouts.htm

_________________
Johan Lekås
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611


Trådstartare
Såhär ser det ut där bältet skall sitta. Originalbältet är 50mm brett. Skall ut och titta en runda på skroten.


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11273



Rikard Ahlin skrev:
Porsche 944


therealpinto skrev:
Ta gärna ett foto på hela monteringsplatsen så är det enklare för mig att de råd om lösningar.


Lite mer överblicksbild om du behöver det på hur det ser ut med originalbätena i min 944'a:

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2188



flytta upp rullen med en bit plattjärn..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611


Trådstartare
Inventerat några timmar på skroten idag och sannolikt är Chevrolet Kalos en vinnare med små nätta bakbälten som kaaasnke passar i originalfästena. 😀

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2188



kanske någon gammal skrot som inte följer lagen... men om jag fattat rätt får inte bilskrotar sälja beg bälten..
som ovan att flytta upp bälten med plattjärn är en vedertagen lösning.. bälten sitter med 7/16 dels skruvar .. nära m10.. fast fingängade.. monterat en del i olika bilar med besiktningen godkännande.. typ 5mm *30mm på jobbet månterar vi många bälten på sådant sätt annars finns det mutterplattor som man sätter bakom karossplåten. 3* 30* 60mm med en fastsvetsad 7/16 mutter på..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611


Trådstartare
Michael Th skrev:
flytta upp rullen med en bit plattjärn..


Problemet är att bef bälte måste flyttas både ut, upp och fram så det är mer än en plåtbit som krävs. Går kanske att tillverka en adapter som löser problemet men det kräver mer utrustning än jag har i garaget.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Som Michael är inne på kan en lösning vara att flytta allt uppåt, en FIA-platta med bältesmutter innanför A-stolpen, gärna i en ännu större 2-3 mm plåt som sprider lasten skulle troligen funka fint.

Alternativt, flytta det nedåt, i "vinkeln" mellan stolpe och tröskel typ. Starkare område av karossen troligare.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2611


Trådstartare
Tack för tipsen!

Skall försöka kolla på det idag. Ev går det att montera på originalplats shimsat med några brickor så det bara kommer ut lite.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2156



Michael Th skrev:
kanske någon gammal skrot som inte följer lagen... men om jag fattat rätt får inte bilskrotar sälja beg bälten..
som ovan att flytta upp bälten med plattjärn är en vedertagen lösning.. bälten sitter med 7/16 dels skruvar .. nära m10.. fast fingängade.. monterat en del i olika bilar med besiktningen godkännande.. typ 5mm *30mm på jobbet månterar vi många bälten på sådant sätt annars finns det mutterplattor som man sätter bakom karossplåten. 3* 30* 60mm med en fastsvetsad 7/16 mutter på..


På Bildelsbasen finns massor med bälten så det lär funka fint.

Jag är ute efter röda bälten men är orolig för kvalitetsnivåer!
Finns ju röda universal i 2-pack för några hundringar, men har de de viktiga märkningarna osv?
Åsikter?



_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279



Eldh skrev:
Michael Th skrev:
kanske någon gammal skrot som inte följer lagen... men om jag fattat rätt får inte bilskrotar sälja beg bälten..
som ovan att flytta upp bälten med plattjärn är en vedertagen lösning.. bälten sitter med 7/16 dels skruvar .. nära m10.. fast fingängade.. monterat en del i olika bilar med besiktningen godkännande.. typ 5mm *30mm på jobbet månterar vi många bälten på sådant sätt annars finns det mutterplattor som man sätter bakom karossplåten. 3* 30* 60mm med en fastsvetsad 7/16 mutter på..


På Bildelsbasen finns massor med bälten så det lär funka fint.

Jag är ute efter röda bälten men är orolig för kvalitetsnivåer!
Finns ju röda universal i 2-pack för några hundringar, men har de de viktiga märkningarna osv?
Åsikter?



Jag lever generellt sett efter devisen "ingen minns en fegis", men det där hade jag aldrig tagit i med tång...

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Vill du ha röda bälten så levererar Securon det, med alla märkningar, av en seriös leverantör.

Burton säljer dem bland annat, till exempel:
https://www.burtonpower.com/securon-retractable-front-seatbelt-red-sec . . . .

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2156



Bra tips!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Skruva banåkabil
Tips på smidiga bilbälten?
1 besök senaste veckan (924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande