Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Michaels porsche 356 pre A -55 glasfiberbil med div. | << 1, 2, 3 >> 27 besök senaste veckan (7344 totalt) |
Som sagt dröm...
Funderat på engelska karosser flera år men dragit mig för kostnaden..fördel med köpe där behöver man inte bygga insidan av karossen.. utan det brukar sitta fast. framrutan en finsk tillverkad kopia av original.. dörrar kommer jag göra egna rutbågar antingen av alu eller rostfritt om jag lyckas hitta en lämplig profil i rostfritt.original e hutlöst dyra sedan blir det nytillverkade rutor av min mod..då jag inte vet om original passar..och vill inte chansa med dyr original. och att skära ut och härda en ruta kostar ca 1200 kr. . Så överkommligt ..Sidorutorna bak har jag hittat original rutor med ram beg i lagom patinerat skick.. bakrutan kommer köpas från Lettland eller england pris ca 3 k.. pluss frakt. Så ca 5 k... många kör med plast.. men det vill jag inte. Vet att man motiverar med viktbesparing.. men det är inget problem för mig då jag inte prioriterar det. instrument knappar belysning ratt säten.... allt som man ev vill skall vara original likt är dyrt.... liksom emblem.. så det mesta blir egen för mig...framlyse vw sargar, nytilverkade. 911 glas faktiskt riktigt billiga.... Bak gamla original lysen. Hittade för 4 k.. dvs billigare än ny repro. Nr plåt belysning blir något... minimalistiskt tänker jag mig mao en salig blandning som liknar en 356... Men man kan göra annorlunda... Den som funderar på ett dylikt bygge.. med inköp av vettig kaross... lite reprodelar. Inredning vettig motor, lack. hjul osv. .. ca 250 ++ k.... . Hoppas mina kajsa v övningar gör att jag hamnar på lite över 100-150.. men då har jag gjort karossen själv. Ca 15-20 k. Motor ca 60.. fast då vart det billigt.. lack gör själv. Inredning likaså.. det blir fort pengar... så funderar man på detta, bygg minimalistiskt med enkel motor.. plåt fälgar ingen inredning vw instrument.. inga emblem. Inga dyra armaturer.. så... billigare sen komplettera efterhand.. Detta är en dyr hobby.. men den finns kvar. tillskillnad mot en utlandsresa eller krog kvällar... Hopas något fler blir sugen att bygga.. men gör en budget.. en hel del kan man försaka.. men vissa saker behövs hur som. _________________ Michael Thulesius |
||
sååå fick några timmar över i em..det tråkiga med 2 sidor är repriser...
markera hålpositioner Klicka för större bilder! Plockade fram min gamla METABO.. fördelen med denna borrmaskinen är.. den går långsamt, vilket man vill vid hålsågar, så inte tänderna blir överhettade.. Sedan har den en slirkoppling, så när hålsågen fastnar knäcker man inte handlederna... det är trevligt.. sprutade på lite sprayfett då håller hålsågen längre.. plockade fram min fars gamla Atlas copco mutterdragare, tänkte mig enklare och inte lika jobbigt att pressa fasningarna.. jajag vet.. man skall inte använda kromade hylsor med muttermaskin.. men hade ingen 18 mm långhylsa i höghållfast stål.. Kapade bort skallen på skruven och slipade änden 6 kantig... enklare att montera/demontera.. Det tog ca 30 sekunder att klämma, och demontera verktyget.. sen ca. lika långe att flytta och montera nästa inför klämma nästa.. klart smidigt... Baksidan på extra biten för radiebiten i ramen.. Radiebitarna i svetsade... ytan stålborstade så jag lättare kunde se missar.. för det blir alltid något. Radierna svetsade liksom Framänden på förstärknings balken.. Balkarna färdig slipade.. Lyckade kånka upp den gamla framvagnen på ett par bockar.. det visade sig ,, givetvis vara Rost i stötdämparfästet, som håller ihop torrisions rörens ändar.. Även andra sidan ... Jag har sett mååånga bubbla framvagnar.. men denna -68 är första jag ser med fettnipplar på "spindellederna" trevligt.. hoppas dom har används flitigt.. Allt ser ganska så rostigt ut.. men allt finns och är i hyfsat skick om man bara gör rent.. Pre låsmuttrar.. bra skit... återanvändbart.. En ny gavel/stötdämpar fäste... som jag förmodligen kommer använda.. gavlarna tillverkade i Dalarna av "franke".. Bra skit !! använde samma sort till min buggy.. och kommer använda samma till min vw cabbe.. karossen vilande på förstärknings ramarna.. upptäckte att karossen drogs ihop när jag lyfte den.. så det röda profilröret håller isär karossen.. kommer sätta ett tillfälligt ställbart rör vid b stolpen oxå. Bakifrån. Framifrån. nästa övning är att demontera denna eller en annan framvagn för att kunna simulera var hjulen skall sitta i karossen och om jag en skall smalna av framvagnen.. då jag breddad bakhjulen 40mm/ sida ..innåt kan jag rent teoretisk smalna av framvagnen 20mm / sida och bibehålla förhållandet mellan framvagnen och bakvagnen som en original vw..bubbla,, detta var det hela för denna helgen../ Michael _________________ Michael Thulesius |
||
|
||
Tack ni som kommenterar.. ja 356 i dom flesta former e såå trevliga.. och något få fatta.. dom e små oxå.. det är verkligen en liten cupe.... "Det är skönt med en egen cupë " som Hasse A och Martin L skaldade.. googla ni som inte vet...
_________________ Michael Thulesius |
||
Det här blir bra!
Appropå alla lätthål, i balkar och fälgar, är målet att det ska bli en fjäderviktare? På Elmia för ett antal år sedan, eller om det var i Älvsjö?... såg jag en med t om helt hål-perforerad Wunderbaum i backspegeln. _________________ Magnus Falk |
||
lättviktare... nja.. jag hade kunnat göra karossen hälften så tjock..
bygger inte för lätthet typ Colin chapman .. add lightness.. nä tycker fälgarna är snyggare med lätthålen liksom att förstärkningsramen dels blir stabilare.. och ytan blir mindre klumpig..... gissar att fordonet inte blir speciellt lätt.. då jag inte kan göra fem analyser, kommer mina övningar blir "starka" = klumpiga.. _________________ Michael Thulesius |
||
kanske uppfattas som snygg.. men jag prioriterar bra körbarhet..
så nä så låg blir den inte... e ju "gubbe" (60) och en 356 är en liten bil.. måste ju försöka komma in i bilen oxå .. detta utan att först sätta mig på marken.. _________________ Michael Thulesius |
||
okey... vad har hänt sedan sist..
nada zero nichts. jul/nyårsledighet på annan ort.(i mitt gamla hus på Gotland.) ledigt bör man ha.. sen hemkomsten i början på året har det endast blivit arbete och bil orelaterade sysslor.. men som innan har jag suttit vid datorn. planering är ju halva jobbet.. så vad är viktigt.. sedan en längre tid har jag vetat om att en 356 Pre A har instrument i instrument brädan som är endast 100 mm i diameter, hastighetsmätare och varvräknare ..+ 52mm. oljetemp och tankmätare.. Original instrument är hyfsat dyra... just nu ett set på E bay .. för 3500£... (varv och hast ) så vad gör man.. till senare 356 finns ett set med 3 replica mätare för ca 1500£.. med dom blir fel för denna bilen. jag vill ha looken med kromade mätar sargar.. man kan köpa nya 356 sargar.. och glas med tätning.. men då skall man ha något att montera dom på. såå vad göra.. under hjul ledigheten traderade jag en instrument kluster till en vw.. K70. .. VDO från 1971. varför detta.. tja Tysk kvalite .. en varvräknare.. klocka . tankmätare och hastighetsmätare.. för ca 500kr.. men hur få detta till kromade 100 mm instrument.. Tja bilder.. instrument bräda.. med karossformen var en avgjutning av 55 brädan där originalhålen är igenlagda.. brädan som syns under är en "skvader" bräda. där jag lag igen mitten på original brädan för en renare look. denna övningen gjorde jag för att .. kunna byta till mig en bättre avgjutning. och såhär kan ett original se ut.. och mätarna nära.. varv och hastighets mätare pre A. tittar man på en 50 tals bubbla/buss hastighetsmätare så var dom bara hastighets stegade till 120 km till skillnad mot porschens 200kmt... baksidan med... ej tidstypiska stjärnskruv.. dock denna kommer i min "skvaderbuss" -73 med 50 tals utseende.. En "oval" bubbla mätare från 56.. utväxlings förhållandet.. w0.50 dvs det rätta för 15 tums hjul med direkt drivning till mätaren. En -66 bubbla mätare.. Och en hastighetsmätare från en 73-1303 bubbla, dvs sista generationen av luftkylda bubblor.. (som vi fick in till sverige) Så vad med dessa bubbla mätare... hastighetsmätaren från K70.. har w0,92 dvs fel utväxlings förhållande till mitt bygge.. så troligen kommer jag använda resterna av 1303 mätaren.. Den 8 Jan efter en hel del goooglande beställde jag 6 styck indien tillverkade "SMITHS" kopior på Ebay.. så varför detta... tja för 450 kr med fri frakt hem, den 12 jan var mätarna i. New delhi..igår i tyskland och kl 1 idag här i södra sverige.. leveransen var glas kromringar i mässing och instrumenthus.. iofs med instrument i.. men "skit i det" så vad får man för pengarna... förvånadsvärt mycket. Nästa steg i mina tankar är att dela husen.. inte där dom är ihopsatte med kromringen nedvalsad.. utan "längre" ner på husen....funderar dremmel eller tunn kapskiva i vinkelslipen. genom detta dela husen i 2. och kasta ut det indiska mäteriet och byta till tysk tillverkade grejer.. tankar på detta..??? skulle vilja öppna husen utan gnistor.. men har ingen så stor röravskärare.. / Michael _________________ Michael Thulesius |
||
|
||
Biltemas rörkap med kedja tar bara 83mm, men det kan finnas större, som går att låna (för de böjar bli dyra om större verkar det).
|
||
instämmer faktiskt på detta. Man ska inte krångla till saker i onödan, det tar bara längre tid då. |
||
gött.. ja jag gillar tysta verktyg..hmm får göra mig ett par "mjuka" trä backar.. typ hålsåga en regel borde funka.. sen klämma fast husen i det.. kommer ihåg min far gjorde så när tunna rör skulle kapas.. borrade hål i en träbit. sen såga ner ett snitt genom röret ner i träet..fast.. får nog snurra runt "pottorna".. onödigt att kapa rakt genom mätarna..
_________________ Michael Thulesius |
||
Om du behöver fler dumma idékoncept
https://www.amazon.com/D4088-Lathe-A Dvs en snurrskiva som instrumentet kan vila på, baksidan snurras av tex en större hålsåg med inlägg och du kan använda en stationär bågfil eller liknande för att få ett rakt snitt. |
||
Tja ..blev bara 3 timmar i garaget..och ungefär dubbelt vid datorn..
frun håller sig undan och hunden är bortskämd.. dvs nära mig, och i garaget får den inte vara.. Klicka för större bilder! Porsche 944 nödreservhjul.."utanluft" isch. med mer luft fullpumpat... men varför det... tja vänta lite.... Började demontera framvagnen.. det sitter stoppskruvar.. på förarsidan sitter dom, så skit kan komma in i 8mm insex.. sikket skit dom har rostat sedan -68 Svetsade på muttrar på stoppskruv rost elendet. så gick dom att lossa.. mittstoppskruvarna och h sida var inga problem att lossa.. men jag byter säkert ut alla ändå.. stötdämparna kapades bort med vinkel harry. nedre bussningen fastnar altid i bärarmen...bromsoken.. var "nya när bilen ställdes av.." tja vi får se.. har en del större bättre.. men ombyggt fordon osv.. fjäderpaketen"torrisions fjädringen" märktes med buntband på v sida..dom får gärna komma tillbaka med samma rotation som dom är vana vid..så håller dom bättre..mycket kladdiga av fett.. skruvade fast framvagns rören på bottenplattan och tryckte in pass sidans länkarmar/spindel med skiva .. detta hölls på plats med ett par spännband i lämplig ridehight dvs med länkarmarna i våg isch.... där framvagnen är bäst sas.. högprofil däck.. fälgarna är 5.5 tum breda fram.. så tänker mig 165*65 kanske ??.. bak är fälgarna 7 tum..185*65 isch?? .. vill inte varva sönder maskinen.. och tycker det ser dumt ut med för lite gummi...vill hellre ha bakhjulen lite större än fram..Det är ju 15 tums hjul, på en -50 tals, liten bil.. mätarna /husen.. gjorde hål i 20 mm tjock dextruerad pvc skiva..(har för mig det heter så) uppskummad pvc. ett hyfsat lätt och tåligt isch skivmaterial som vi använder till bla ambulans inredningar i olika tjocklekar.. gjorde hål, satte i skruvstycket, och började såga med bågfilen.. funkade sådär... sakta, hackade fast i den tunna plåten.. så det blev 0,8 mm kapskiva i vinkelslipen.. shop shop och hastighetsmätarhuset var .."dödat" 1303 hastighets mätare från -73.07-- hade redan demonterat en del på detta.. så det blev offrat.. tog en bild på hastighets mätaren med digital kameran... öppnade upp ms publischer.. varför använda dylika reliker.. tja jag har inget 2d cad program och skulle inte veta hur.. men med en bild inlagd och förminskad till skalenlig diameter. kunde jag lägga på stödlinjer. rutor kring hål. och den kommande ytterdiametern. testade lite olika typsnitt.. hittade en örn.. tja lekte några timmar.. sedan tog jag tag i original mätar bilden och drog den år sidan. och la in det jag ville ha.. och suddade bort hjälp linjerna.. plockade fram min enkla (billiga pga en kampanj ca 1600kr) 3 år gamla NEJE master 2/2s. och efter att beskurit bilden i paint (gammalt dator "program"), laddade ner i skärprogrammet.. använde laminerad skylt plast.. spillbitar från jobbet.. första gången jag använder detta på min laser.. så chansa på effekt och belysningstid.. min laser är klen dvs inte som vår 350k mod. på jobbet.. men min och tar ingen arbetstid.. programmet tog ca 140 minuter.. den skar alldeles för hårt och djupt. och osade som fan.. hade lasern på spisen så inte hunden skulle bli blind (har själv gröna skyddsglasögon..) och här första ny grillade och deformerade biten innan jag tvättat bort sotet.. tvättad.. blev lite luddig dels eftersom plasten bågnade av värmen och fokus skiftade och eftersom jag använde för mycket kräm.. vw och min skvader mätartavla prov 1.. sååå minskade ner effekten och skärtiden till halva.. vilket gick dubbelt så fort att "bränna ut.." Kanske svårt att se, men plasten deformerades mycket mindre. och det blev mer vitt.. la "mätartavlan i huset.. man ser att jag inte gjort jobbet tillräckligt bra, så justeringar måste göras.. men .. jag har lite att titta på.. vill ändra designen lite. men då jag inte bygger en kopia, utan bara min bil så har jag ju den "konstnärliga" friheten.. _________________ Michael Thulesius |
||
Andra projekttrådar Michaels porsche 356 pre A -55 glasfiberbil med div. | << 1, 2, 3 >> 27 besök senaste veckan (7344 totalt) |