Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi GTO MR -94 / Gatreggad banåkarbil
<<   1, 2, 3
25 besök senaste veckan (19624 totalt)
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
På tiden att man uppdaterar lite här med kanske nu när säsongen är över (för min del i alla fall).


Orsaken till värmeproblemet lokaliserades, var som tur var ingen topplockspackning som gått utan några mindre grejer som tillsammans verkar ha orsakat det. Bilen håller stabil temp numera och efter att ha funnit en skadad tändkabel till bakre banken så går den betydligt bättre efter att ha bytt ut den silikonhistoria som satt till original kablar från min andra gto.


Sedan var det dags för finalhelgen med NTA på Kinnekulle. Fredagens trackday bjöd på lite extra spänning pga lättare regn vilket för min del resulterade i en 360 ut i gräset i första kurvan under bron samt ett ordentligt bredställ i näst sista kurvan med spinn på alla fyra en kortare sträcka. Annars över lag en bra dag och under slutet av dagen när det var open pit så fick jag lagt runt 25 varv på raken utan problem med temp eller liknande


Dag 2
Flöt på bra hela dagen, betydligt varmare dock så det gick att lägga max 2-3 attackvarv innan tempen gjorde att man fick ta lika många kylvarv. Inga missöden och dagen var i stort sett kanon bortsett från några andra som far lite illa ut på banan tyvärr. En tid på 1.05,308 fick jag satt som jag ändå känner mig ganska nöjd med då jag fortfarande har mycket att slipa in och denna säsongen är min absolut första där jag prövar på banörning.


Dag 3
Började också riktigt fint med en kanonmorgon och riktigt gött väder. Warm-up heatet kändes bra och tempen höll sig fint.





Sen fick det däremot en rätt så tvär vändning då jag i sista kvalet for av banan i runt 150 direkt efter målrakan. Det gick såpass fort att jag har svårt att minnas exakt vad som hände. Banan tog slut iaf och jag träffade gräset med höger framdäck först vilket fick bilen att ställa sig på tvären. Gick bra så länge jag befann mig på gräset men for sedan ut i en sandfålla där bilen började studsa, fortfarande med hela bredsidan först, samma sida som jag satt på. Kände hur bilen började lätta mer och mer och vid tre tillfällen så var bägge vänstra hjulen upp i luften. Man hinner tänka lite olika saker fastän att det går såpass fort och jag höll bara kvar i ratten o förberedde mig på att slå runt.


Killen som låg bakom mig kom fram efter att jag bogserades tillbaka in i depån, han bromsade in såpass att han hann med att se hela förloppet och jag fick då veta att när dom högra hjulen högg tag sista gången så att bilen stannade så var vänstra sidan över en halvmeter upp i luften. Så det fattades inte mycket för att jag skulle slagit runt och rullat. En ganska speciell känsla såhär i efterhand vilket fått en att börja fundera lite. Bilen ville efter detta inte starta längre så några telefonsamtal senare så kunde jag på eftermiddagen dra hem bilen igen.







Väl hemma så pallades bilen upp i framkant för en koll och när jag fann följande så var jag rätt glad över att bilen inte startade.






Nästa ledighet efter ett pass till sjöss och aktuell status
Efter att ha låtit batteriet stått på laddning under tiden tiden till sjöss så hoppade den igång direkt igen efter att jag fick petat väck allt bös, helt utan missljud som tur var. Tog ut den en kort sväng för att känna på växlarna för att se så drivlinan klarade sig vilket den gjorde och bilen står numera åt rätt håll i garaget. Lyfte upp den och fann lite annat efter avåkningen.

Mer än så hade jag egentligen inte tänkt göra under den (förra) ledigheten. Gick några dagar och sedan kunde jag inte hålla mig längre. Röjde fram lite mera plats under en eftermiddag och flyttade undan min andra gto mer in mot väggen. Sen efter några timmar nästföljande två kvällar så åkte motor och låda mm ur och det är såhär bilen står nu i skrivande stund ute till sjöss.

Lite nya planer på G och längtar nu till när jag går iland på fredag igen och kan fortsätta







_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Kanske på sin plats med en uppdatering, såhär lite styvt 1 1/2 år sen senast Prioriteringar har legat på lite annat håll men tankarna för bilen finns kvar, om än i lite annan riktning numera. Men följer en någorlunda kort summering vad som hänt sen senast och hur läget ser ut idag.

När drivlinan åkte ur så hände en "liten grej" när kardanen skulle ner och jag råkade dra av ena bulten till bakre stödlagret. Då hela underredet är relativt nylackat, samt fästet i sig ordentligt punktsvetsat så slog det rätt hårt åt motivationen efter alla tidigare missöden - vilket resulterade i att bilen blev ståendes från september -18 till mitten av november. Därefter kom lite samvete ikapp och då med betoning på just lite, och motorn åkt upp i stativet och bilen har sen dess stått mer eller mindre orörd likt andra bilden.





Framåt slutet av oktober -19 sen började jag få lite lust att komma igång igen. Jag hakade på en kampanj då "alla andra" i GT-klubben också verkar ha snöat in på att bygga om till -99 looken ( ) och jag bestämde mig då för att ta en annan väg istället med inspiration från Japan (bifogar teasern från klubbens forum)



Efter en del snack med en polare och kollega sen i slutet av oktober så var vi överens och vips, så vart jag visst med en 3:e 3000GT VR4 En GT vilken enligt dokumentation även varit in till SMR vid ett par tillfällen.



Tillbaka ombord sen så svarvade jag upp lite nya bussningar i mässing till alla tre, dom som håller växelvajrarna mot lådan.



November så damp det ner ett litet paket från STM borta i staterna innehållandes nya stem seals för framtida motorbygge samt en adapterplatta i aluminium för att fimpa broms-servot. Främst pga platsen men också för att jag är nyfiken att känna på skillnaden när jag redan har större bromsar och ingen ABS.



Senare i november så gick jag och en annan polare i GT-klubben ihop och köpte en GT vilken var bortom räddning som vi skrotade ner ihop. Brukisen 535D bokstavligen fullknökad med grejer både till min två GTO såväl som komplett inredning till GT no. 3 Extra motorhuv samt motorn hämtades sen nästföljande ledighet från sjön.






I slutet av December sen så hängde jag även på Streetperformance årliga kampanj med en beställning av ny hjulupphängning. Lite mer nutid och i början av Februari -20 så tog jag fram plåten vi kapade ur den skrotade GT'n, 15 punktsvets senare så hade jag mitt bakre kardanfäste där jag tidigare råkade dra av ena bulten




Förra vintern så fick jag upp ögonen lite för det där med att pula själv med glasfiber, polerade upp den extra huven för att se var den behöver bättras.




Slog mig sedan att, bytta huvar kör ju redan massa GT-folk med... men tak! Det har jag inte sett någon GT med ett eftermarknads tidigare .... åh har man ändå ett extra tak ståendes i källaren så varför inte ge det ett försök?








Offrade i samband med formtillverkningen en oanvänd frysbox jag haft stående några år byggde mig en vakuumpump eftersom tanken är att göra delar i kolfiber/epoxi med så låg vikt jag kan få till. Har dock numera även en riktig vakuumpump hemma som inte riktigt vill funka vilken jag ska se om jag kan få ordning på. Som komplement till detta köptes det en bromsluftare på biltema som jag gjorde om till en catch pot så jag sedan inte drar epoxi in i vakuumpumpen.




En återkoppling till teaser exemplet ovan och dom nya planerna sett till utseendet, hämtade igår upp den beställning jag lade i samband med kampanjen i Oktober. Bifogar även en av dom bilder jag har som inspiration till det hela. Tanken är att min svarta ska bli en replika av denna, om än inte i samma färgtema, men så lik som möjligt rent karossmässigt. Färgtemat kommer sedan bli i polarens företags-/team färger, då han hjälpt och hjälper mig med lite diverse när det kommer till delar och det är under det namnet jag tävlar. Designen är dock inte klar än, och pga denna vändning så kommer därför bilen inte heller komma ut denna säsongen.

Men jag är taggad o siktar på att ha den klar till nästa år






Sen då det blev lite bökigt med min omplacering av batteriet 2018 så klickade jag hem lite prylar för att komma runt det vilket jag fick idag.
Batteriet är ju flyttat till där det en gång fanns ett baksäte, och med två fast monterade skalstolar så fick jag antingen klättra in via passagerarstolen vilken inte är av öronmodell eller hänga in genom bakluckan för att komma åt med laddare / starthjälp ibland.

Så det blev en comfort connect adapter till min ctek laddare som kan sitta monterad hela tiden. Samt två "externa batteripoler" för att lättare kunna ge starthjälp ifall det skulle behövas. Blir en liten panel för det någonstans, eventuellt blir det även att göra om kablarna från huvudbrytaren till startmotorn och generatorn och istället dra dom med en panelgenomföring av liknande modell, istället för som nu att dom löper genom ett av dom befintliga hålen.

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Tog nu ikväll o fortsatte med kommande taket, fick beskurit kanterna o putsade av så det blev jämnt. Vaxet sitter dock bättre än jag hoppades på och det är lite bökigt att få väck.. Aceton biter då inte på det i alla fall. Visade sig även att taket från Beckenbauern tydligen kräver lite mer kärlek än väntat upptäckte jag. En o annan diskret bula både här o där som jag missade, men som känns desto tydligare nu i formen.. Att det blev lite tunt med gelcoat i vissa hörn pga vinkeln, att glasfibern på några av dessa ställen rest sig samt på några andra ställen var också något jag fann.

Med lite flax så tror jag dock att formen ändå kommer gå att använda bara jag får lagt lite tid på dessa ställen. Har en del polyester o glasfiber kvar samt både gelcoat o gelcoatspackel, så håller på att bearbeta det..

Förutsatt att det ser och känns okej ut sen så är tanken att göra ett första test sen att gjuta ett nytt tak
Dock ej med vakuum (främst pga att jag inte köpt förbrukningsvarorna till detta samt rätt epoxi) utan det blir med en annan typ av väv backad med g.f.väv och annan epoxi som jag har hemma redan, epoxi som jag ändå inte kommer kunna använda med vakuum - så testet blir främst för att avgöra hur finishen blir, på ett ungefär samt få en fingervisning om slutvikt på taket om allt går vägen

Ser det bra ut, så blir det isf att plasta på en bredare kant på formen (var bökigt att få till denna kant från början) för att kunna köra vakuumbag - o skiter det sig får jag helt enkelt bara göra en ny form





_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Pilla på att bygga en egen vakuum(frys)box thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
d.petersson
Kiaby
Här sen Aug 2012
Inlägg: 28



Kul att se jobbet med dina gt
men ett tak från en Beckenbauer.. har du en sådan också? hade en sådan för många år sedan.. ångrat det många gånger att jag sålde den..

_________________
Daniel Petersson
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
d.petersson skrev:
Kul att se jobbet med dina gt
men ett tak från en Beckenbauer.. har du en sådan också? hade en sådan för många år sedan.. ångrat det många gånger att jag sålde den..


Tyvärr inte, men det är lite av ett mål att ha en någon gång o jag har nästan varit där

Ägaren till Beckenbauer no.1 smällde den i sidan rätt duktigt några år tillbaka. Bilen blev anmäld skrotad men gick fortfarande att starta/köra, han som bärgade den köpte loss bilen från skroten och annonserade ut den (han var tydlig med att den aldrig får rulla på gatan igen osv). Jag ringde strax efter den kom ut o skulle åkt inom ett par timmar men visade sig att en polare i klubben var lite snabbare än mig och hann före.

Efter att han var klar så kunde jag få vad som fanns kvar av karossen bara jag kom ner och hämtade den då han behövde bli av med den för att han lånat platsen den stod på. Jag själv sen då rensade bort allt som var kvar o värt att spara såsom rattstång, hela el-systemet, frontsektionen och då även taket o sen var det inte så mycket kvar av den bilen Var nära sen på att få tag i en annan Beckenbauer kaross (ej krockad) av en klubbmedlem men det slutade med att den gick på export till en klubbmedlem i Norge som även har en rätt saftigt uppskrämd GT






_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
d.petersson
Kiaby
Här sen Aug 2012
Inlägg: 28



det är inte nummer 27?

min gamla smälldes av den som köpte den av mig. såg ut något liknande smälld

tror det fanns 3st i Sverige när jag hade min. köpte min 2004 tror jag


hade gärna köpt en gt igen.. så jäkla härliga bilar.

_________________
Daniel Petersson
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
d.petersson skrev:
det är inte nummer 27?

min gamla smälldes av den som köpte den av mig. såg ut något liknande smälld

tror det fanns 3st i Sverige när jag hade min. köpte min 2004 tror jag


hade gärna köpt en gt igen.. så jäkla härliga bilar.


Mycket möjligt, gjordes ju bara 30 och verkar det dessutom då även som smällen stämmer någorlunda så.. jag har ingen bättre uppgift att gå på heller mer än att det är vad bärgare sa till mig och polaren. Tror inte att jag fick tagit en bild på plåten under huven för framtida referens heller dessvärre, kan luska igenom bilderna lite. Jag hämtade karossen i Oktober 2017.

Rullar i alla fall en äkta i mina trakter och vet en kopia som rullar nere i skåne, har kontakt med bägge dessa personer Pillat med dessa bilar sen 2011 men någon mer kan jag inte minnas att jag hört om.

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
d.petersson skrev:
det är inte nummer 27?

min gamla smälldes av den som köpte den av mig. såg ut något liknande smälld

tror det fanns 3st i Sverige när jag hade min. köpte min 2004 tror jag


hade gärna köpt en gt igen.. så jäkla härliga bilar.


Mycket möjligt, gjordes ju bara 30 och verkar det dessutom då även som smällen stämmer någorlunda så.. jag har ingen bättre uppgift att gå på heller mer än att det är vad bärgare sa till mig och polaren. Tror inte att jag fick tagit en bild på plåten under huven för framtida referens heller dessvärre, kan luska igenom bilderna lite. Jag hämtade karossen i Oktober 2017.

Rullar i alla fall en äkta i mina trakter och vet en kopia som rullar nere i skåne, har kontakt med bägge dessa personer Pillat med dessa bilar sen 2011 men någon mer kan jag inte minnas att jag hört om.


EDIT: Kunde inte hålla mig från att luska lite, men om din bil började på RNM så är det inte samma som jag hämtade. Skadan i sidan påminner men den var även smälld i fronten såg jag, vilket inte denna var som jag hämtade.

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
d.petersson
Kiaby
Här sen Aug 2012
Inlägg: 28



ja RNM hade jag som regnummer så då är det inte den. spelar ingen roll va bara nyfiken =)

umgicks en del med lite gt folk i Stockholm på den tiden.

va en kopia runt karlshamn när jag hade min vet jag.

_________________
Daniel Petersson
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



En gammal drömbil det här.
Letade bil typ 1991 och kom in i en bilhall i Anderstorp där det stod en 3000 GT.
Var som ett UFO i sammanhanget. Grym.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Blev en sväng ner till Streetperformance idag för att hämta ett litet paket som jag längtat efter sen i slutet av december Mina gamla k-sport coils vilka jag dessutom kom över begagnade gillade inte riktigt min avåkning på Kinnekulle för styvt 1,5 år sedan. Då var ju det den andra jag jag bjöd dom på med eftersom det blev en nätt piruett på Lunda ett par tre år före det i ganska hög fart vilket slutade en bit ut i gräset..
Tanken var egentligen att köra på ett annat märke än dessa o testa inverterade dämpare, men så var det ju ändå kampanj på dessa, oavsett vilka som är att föredra av dom jag jämförde med så blir det några steg uppåt mot dom gamla i alla fall.

Hade problem när jag pressade igenom kurvor att däcken tog i skärmarna, o vet ej specen på mina k-sport men gissar att det bara var ett gatkit - dessa har bla kortare slaglängd, hårdare shimsad dämpare samt 14kg fjädrar både fram och bak. Så förhoppningsvis ska la de inte ta i lika mycket åtminstone




Dock, så kommer det dröja lite innan jag kan fortsätta med denna bilen då det blev lite problem med senaste tillskottet roll Så det kanske slinker in någon uppdatering eller tre om den istället bara för att hålla liv i tråden.





_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Söndag o jag känner att det kanske är dags för en liten uppdatering och summering av senaste veckan lite mer, medan man piggnar till i sällskapet av en kanna kaffe.

När jag kom hem från sjön så var det första jag gjorde ett komp.test innan främre toppen lossades som förra inlägget visar. Resultatet av komp.testet var ju inte det roligaste, men ja... vad ska man göra mer än att gilla läget.




Efter en del velande så valde jag att lyfta rubbet istället för att ta bakre toppen på plats vilken var första tanken, så det rensades upp runtom o förbereddes. Hade ju dessutom i samband med nollning av motorn inför komp.test funnit att det läckt olja både här o var och var allmänt grisigt, ungefär överallt så det kändes bättre av den anledning med att lyfta allt så man kan göra rent.





Då var det dags för nästa överraskning. Splines'n i tc'n och lådan var det inte så mycket kvar utav.... (Bilden på axeln rättfärdigar dock inte hur den faktiskt ser ut, bilden ser bättre ut än vad det är )





Smidigt när man har två kabeltrummor som garagebord att lasta av på varav ena försedd med vrid o låsbara hjul. Efter en överenskommelse med en i klubben som jag skrotade ner en -99a ihop så drog jag bort till honom och hämtade hela drivlinan. Detta som syns till höger i bild. Känner inte att jag varken har tid, ork, lust eller energi till att klyva låda och tc. Istället byts därför allt ut till att köra 6-växlat, går fortare samt medför bonusen att polaren med familj får tillbaka lite plats, o jag själv får extra låda och tc till min röda vilken har både spricka och hål i sprängkåpan samt utslitna splines den med Saknade även övre vindrutelisten och fick hem en sådan från UK, ej original så återstår att se hur eller om den passar.






Blev sen först lite glad, o sen lite besviken, för att sedan inse att varför blir jag ens förvånad... Har papper på att koppling o svänghjul mm bytts, retsamt nog står det ju bara att är bytt och inte vad för något som sitter monterat. Fick svar på det nu i alla. Detta mådde ju inte heller så bra visade det sig Har dock både extra svänghjul och koppling hemma, så denna kopplingen hivas åt skogen och svänghjulet sparas för renovering och till användning i min röda GT.
(Blev dock lite glad igen över att någon hade svetsat fast skruvarna som håller startkransen, på min gamla o ganska uppskrämda 300ZX så släppte denna helt på Fidanza-hjulet som satt i den.)







Fortsatt rivning av motorn följde därefter. Började med ventilerna där det visade 0 i komp. Insugsventilerna på den cylindern kanske kan framstå raka om man får i sig några wirre-pinnar..










Allt krimskrams på motorn togs loss för rengöring, det enda som sitter kvar nu i skrivande stund är knacksensorn, ena oljesensorn och bakre vevaxeltätning.






Igår så åkte den fräscha toppen från min röda fram, kamaxlarna av, toppen vänd upp och ner med stiften åt fel håll, fyllde upp med lite vatten och blåste sedan luft mot varje ventil för att se hur täta dom var. Kanske är lite meningslöst innan man slipat in osv men då jag funderat lite över hur jag ska testa det sen o ändå snubblade över en video som visade just detta så tänkte jag bara varför inte, kan ju testa ju lite snabbt bara för att se..

Det sipprade upp några enstaka få bubblor vid två avgasventiler, i övrigt helt tätt, ur med stiften o torka tort det lilla som var kvar - kändes rätt smidigt Nu efter att ha tagit isär tre toppar har jag även blivit kompis och skaffat mig lite av ett nytt favorit verktyg som jag bara haft liggandes innan - 3/8 luftspärr, väldigt behagligt Trots brötande kompressor.







Medan ventiler mm sedan fick ligga o simma en stund, o det äntligen var bra väder igen, så tog jag tillfället i akt o började göra rent massa lösa delar, somliga vilka var helt svarta i klet o gegga. Återigen - smidigt med kabeltrumma på hjul när man ska flytta på tyngre grejer Skulle varit lite större hjul bara för det blev mer av att lyfta och dra än att rulla på min parkering av blandat material, men ger behaglig höjd att arbeta på.








Sen var det äntligen dags att börja med lite chopstick-action - återmontering - kände att jag bara ville testa lite innan kvällen rundades av. Första jämförelsebilden efter en omgång med grov/fin pasta, går att se något ojämna kanter, tog nästa ventil o körde grov/fin/grov/fin istället och det blev en jämnare kant. så, bara 23 ventiler kvar Har slackat lite senaste dagarna i tempot då det strulade med leveransen från USA med nya packningar o vevaxeltätningar mm, men tänkte försöka få monterat alla ventiler idag i alla fall och kanske göra något mer innan det imorgon är dags att dra ut på sjön igen.




_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
En liten återkoppling:
Främre toppen sattes ihop och läckagetestades innan jag for ut på sjön.
Beställde hem lite service grejer..



Väl hemma efter två veckor till sjöss låg det ett efterlängtat paket och väntade. Samma eftermiddag slipades ventilerna in i bakre toppen, monterades, läkagetestades på samma sätt som jag gjorde med främre - för att sedan ha fram bägge två för att testa lite till då jag köpte med t-röd på vägen, fyllde upp o lät stå en stund innan jag sedan vred dom lite åt sidan och blåste med kompressorn mot varje ventil. Inte en droppe eller bubbla o känner la då att jag ändå är ganska nöjd





Igår var det mer av terapiarbete när resterna av papperspackningarna skrapades väck, lite löst bös efter gamla toppackningarna då det satt en annan variant där än original MLS. Lite mer skit gjordes rent såsom hållare till bakre vevaxeltätning bla innan det sen då var dags för lite roligare moment enligt bilder som följer Nu ska jag bara söla i mig en kanna kaffe innan det sen är dags att gå ut o fortsätta..







_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Ja, längesen man skrev något här nu så tänkte försöka mig på en liten återkoppling och sammanfattning

Blev väldigt mycket mer skruvande med den orangea bilen än vad som var tänkt, men kom igenom besiktningarna utan problem.
Passade därför på att njuta av att kunna rulla lite GT igen under några säsonger och fick lagt en del mil på den samt medverkat på några träffar - Japdays 21 o 22 bland annat där någon kanske såg den, innan bilen sen blev såld förra sommaren.

Sen förra uppdateringen om just MR bilen så har det, förutom allt jobb med den orangea, bla hunnits med att vara med att skrota ytterligare 3 GT's, byta tak på garaget och impulsköpte ännu en GT så att jag under en period stod med 4st
Men sålde av 2st förra sommaren just för att komma vidare med mina GTO's någon gång, så förhoppningsvis kommer det uppdateras lite oftare framöver nu när sidoprojekten skickats vidare.


Har inte skett görmycket utan bilen har mestadels tagits isär mer och mer, delar köpts in, och som med många andra projekt så spårade det även ur en aning... Men försöker fatta mig lite kort så tar inte med allt och den kronologiska ordningen blir la heller inte helt korrekt.


Bilen knuffades in när den orangea var klar och hängdes senare upp i luften i mars -21, ett par dagar senare var la då det började spåra ur lite när jag fick för mig att få dit en större kylare samt flytta fram den - vilket medförde att det, efter lite garagebrygd, ett antal punktsvetsar samt ett par snitt med vinkelfrasse senare vart lite luftigare i fronten. Blev en del tid lagt på detta då kylaren var lite större än jag räknade med, men den passades in lite grovt och jag tog fram ett extra termostathus som svetsades om till AN20.
Detta medför dock att såväl front som huv kommer behöva göras om, så har ännu ej bestämt mig för om jag kommer hålla fast vid just denna kylare. Men har numera en modellanpassad Toyo kylare som jag överväger svetsa om och sätta dit istället - i en något framflyttad position.











Fram-/bakvagn och lite andra detaljer togs senare ner och skickades på blästring o lack hos en lokal firma som jag vart väldigt nöjd med, har lite fler delar som kommer lämnas till dem framöver.







Alla GTO's visar bara upp till 180km/h original, det finns dock lite info om att konvertera skalan mellan de olika marknaderna där bilarna såldes så jag tog fram alla mätarhus jag hade för att jämföra lite mot infon på diverse forum.
Bestämde mig för att testa löda om kortet och i samma veva montera tavlorna jag kom över från en GT jag tidigare plockat delar ifrån - återstår att se längre fram om det funkar eller inte






Har labbat vidare lite med att göra egna kompositdelar. Några formar har tagits fram, en värmelåda snickrades ihop och lite provgjutningar blev gjorda - med ett (förväntat) blandat resultat iom att en aldrig pysslat med sådant tidigare.
Men man får ju börja någonstans Första paret nedre/yttre dörrpaneler gav en viktbesparing på ca 233gr jämfört mot vad 1st original plastpanel väger. Kan spara mer vikt på dem, men laborerade lite för att se hur styva dem blev.









Ena kardanfästet som jag råkade dra av en bult på fixades äntligen till efter att ha dragit på det en längre tid.







Fimpade AC'n i bilen för flera år sedan, spännaren till generatorn medförde dock att jag fortfarande var tvungen att ha kvar det tunga gjutjärns fästet som håller AC-kompressorn.
Snubblade över ett inlägg i en av de amerikanska fb-grupperna, tänkte att det kan vara skoj att pröva bara för att då jag inte sett samma lösning tidigare, fastän att man varit aktiv i plattformen sen 2011.
En extra spännrulle för kamremmen samt kortare rem gav en välkommen viktbesparing på 4,7kg






MR-bilarna erbjöds från fabrik lite tillval som inte är helt enkla att komma över. AP-Racing frambromsar var ett av dem, senaste GT'n jag köpte hade just AP-bromsar monterade.
Förvisso inte "original tillval" - men kändes som en kul grej att åka OEM tillval fast ändå inte, så tog och skiftade dessa mot det XYZ kitet jag åkt med tidigare.
Visste på förhand att AP kitet var något mindre i diameter på skivorna, men blev ändå glatt överraskad av ytterligare en viktbesparing på ca 3,8kg totalt.





I höstas fick jag bytt till mig ett par andra ganska svåröverkomliga fabriskval i form av riktig kolfiberpanel till mätarhuset samt växelknopp i titan.
Mest för skojs skull då jag fått lite dille med åren på att samla vissa delar så det blev till att öppna mätarhuset igen
Någon månad senare så fick jag även kommit över den sällsynta hybrid diffen vilken också fanns som fabrikstillval, det var dock ytterst få bilar som fick denna så det kändes därför extra skoj att äntligen komma över en, även om den blev dyr.
Vad vi känner till inom GT-klubben i nuläget, så är vi endast 2st i landet som har denna diffen - möjligen tre.
Jämförelsen mellan själva diffarna är en B4G mot en B4H (AWS), min MR kom original med en B3G och nya diffen är en B3H (3 = 2WS). Dessa delar kompletterades sen med lite nya reproduktions dekaler.









Vart inte nöjd med de gamla stolsfästena och började därför snickra ihop egna, blev något av en utmaning att få stolarna mer centrerade och längre ner än med de gamla fästena o glidskenorna, men det är i stort sett klart efter att bilden togs och jag hoppas få klart detta under ledigheten.
Mina gamla Super Advan SA3R fälgar såldes av för styvt 1,5 år sedan och har sen dess velat med vad jag ska köra istället, vände mig till Wiborg i höstas för lite hjälp med mått efter bromsbytet o det ledde till en trevlig leverans som nog kommmer sitta alldeles utmärkt!





Ramlat in en hel del grejer, men lite trevligare godis som trillat in sen senaste uppdateringen är bland annat följande:
- Billet kåpa till diffen
- Super Pro grövre kräng.hämmare F+B
- Fluidampr remskiva
- KW Performance SMIC's, istället för gamla setupen med FMIC vilket heller inte kommer få plats så som kylaren hamnar.
- JDM/US -99ans 3e bromsljus, känner i nuläget inte till någon GT i landet som har det så även detta är mest en kul grej. Som en bonus är dem i stort sett bolt on på bilar som inte har active aero.
- Kopia av Voltex ena swan neck vinge, får erkänna att även denna var större än jag trodde
- GM 3,75" MAF med konverteringsbox, istället för original LMM vilken bottnar vid isch 400-450hk
- Specialbeställda golvmattor, dels för att skona stora mattan som är görknölig att få tag i en RHD, men också för att framäva att bilen är just en MR












_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
d.petersson
Kiaby
Här sen Aug 2012
Inlägg: 28



Snyggt Jobb!

saknar min gamla 3000gt när man ser bilderna

_________________
Daniel Petersson
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Hade förhoppningar om att få svetsat klart det sista på stolsfästena denna ledigheten men det sket sig, fått letat mig ut i garaget men fastnar av någon anledning i bakåtlutat läge med hög musik o ädeldryck så det händer inte så mycket




Dock så fick jag nys om polyester häromdagen till bra pris så det blev en liten kvällstur för att hämta upp ca 30kg, borde räcka för att försöka få fason på kjolpaketet som legat länge.




Beställde nya damasker till handbroms/växelspak ifrån England, får trots det hem till en LHD. Tar kontakt med säljaren varpå dem skickar nytt o vad kommer hem då, återigen till en LHD Tog kontakt igen så förhoppningsvis är nu rätt på väg, men det vet jag först när jag kommer hem från nästa vända på sjön.
Tack vare en i gt-klubben däremot, så har jag äntligen fått bytt ut det eftermarknads handbroms handtag som suttit sen importen 2015 vilket jag inte varit helt förtjust i
Imorgon är det dags för pimpel-DM så mycket mer lär inte bli gjort under denna ledigheten då sjön kallar på måndag.








_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Dubbelpost.

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi GTO MR -94 / Gatreggad banåkarbil
<<   1, 2, 3
25 besök senaste veckan (19624 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande