Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 K20 -2002
<<   1, 2, 3, 4, 5
27 besök senaste veckan (19793 totalt)
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Figgz skrev:
Att rotera in den ska inte vara så bökigt, skjut in den och rotera sedan in splines-delen genom hålet, kan det vara att ha splines-delen pekandes uppåt och rotera nedåt kanske? Minns inte riktigt. Ta och skaka lite på styrväxeln så ramlar den på plats

Däremot, något som jag sett på flera bilar nu, är att många missar att centrera styrväxel & rattstång. Glöm inte att kolla att rattaxeln är centrerad (gemom att testa blinkersåtergången, inte att ratten ser rak ut) och sedan att kolla att man har lika många varv åt varje håll

Det var fel på min blå, lite fel på den gröna och väldigt fel på den gula som var med på bild på förra sidan i min tråd.


Haha klassiskt Lotus-meck, skaka lite så flyger saker antingen loss eller hoppar på plats

Ja centrera om ska jag faktiskt göra, har fipplat med detta tidigare så nu slår inte blinkersen tillbaka automatiskt som dom ska.

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Lite fundersam kring det här med rattstången (Hej Figgz )

Silverbrickorna/fästena som håller rattstången, klämmer den svarta plåten, står ju faktiskt inte centrerat här. Kan det vara problemet? Är det så du justerade in ditt Fredrik?

Dessutom släppte brickan under helt, den satt typ limmad? Bökigt att få in den på plats känns det som Kan man göra något smartare där? Nitmutter tänkte jag spontant? Då åker ju rattstången upp några millimeter dock ..



_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Kämpat på lite i garaget, blir inte så många tillfällen med småbarn hemma

Subframen i stål bak på bilen har varit lite av ett sorgebarn att titta på.
När jag modifierade motorfästena för att få bak motorn för några år sedan gick såklart inte grenröret att få på plats utan modifiering Vek upp den dubbelvikta plåten och gjorde lite små kapningar.
Dags att göra det ordntligt nu, kapa och punktsvetsa



Mer plats helt klart Jag är inte den som är allt för rädd att kapa Plåtarna är nu punktsvetsade, "sömsvetsade", för att hålla ihop. Tror detta t.om kan bli starkare än från början där det bara är två platår som ligger omlott


Med lite färg ser det ju rätt drägligt ut och jag bör få plats med att bygga ett nytt grenrör som då alltså ska ringla sig in under subframen istället för över


_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Nästa projekt blev krängaren.
Hade köpt en krängare från Elise-shop i Holland, men deras leverantör hade gått under jorden och försvunnit
Fick styra om skutan till att köpa en 3/4" från Eliseparts i England istället, ser riktigt schysst ut i kvalitén



Tydligen kan denna bli "2.25x stiffer than oem" vid yttersta justeringen ..


Nya droplinks också från eliseparts, också snygg kvalité. Blev en dyr historia allt detta men jag ville göra det fullt ut denna gång istället för att uppgradera eftersom

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Och till sist lite mer bussningsdemontering som bara får mig fundersam

Även bak stack vissa bussningar ut, känns helt fel
Känns som att det har saknats brickor för att fixera bärarmen i sidled vilket gjorde att den kunnat röra sig = bussningen åker ut !? Kanske ?!
Känns iallafall bra att rätta till detta, riktigt förväntansfull på hur bilen kommer kännas nu!



Den bakre nedre bärarmen har en bredare rörbit för bussning än på övriga ställen. Där tryckte jag ut bussningen och blev förvånad över hur liten den var .... aha, en kvar
Så istället för en större bussning (bredare) satt det alltså 2st små bredvid varandra!
Jag är verkligen tveksam till om det är såhär det ser ut original, någon som vet? Eller har någon tidigare ägare varit inne och "fixat"?

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Hej Kan inte påminna mig hur det var när jag tryckte ut bussningarna i bak."men
https://www.eliseparts.com/shop/steering-br-suspension-1/eliseparts-si . . . .
ger dig kanske svar?
Sätter du i gummi bussningar eller blir det https://www.eliseparts.com/shop/steering-br-suspension-1/front-set-of- . . . .
?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Hej Johan,
Japp det verkar som att dubbla små bussningar bak stämmer, fått det svaret på Seloc också och folk där brukar ju ha koll. Vad kör du för bussningar?

Blir dessa lager istället, lär bli rätt stumt
https://www.elise-shop.com/elise-shop-com-wishbone-bearing-kit/
PS. Dom ser ut exakt som i din länk, men Elise-shop i Holland är att föredra för min del pga Brexit och tull/moms-eländet numera..

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Hej Jag kör med sådana. Kan inte säga att jag upplever någon komfortskillnad.
Men mina gamla gummibussningar var rätt åldershårda. Sedan är det skönt att kunna dra upphängningarna med rätt moment utan att behöva ha dom i rätt höjd.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Lite uppdatering från vinterpysslet

Någon gång i livet ska bilen få turbo, så tog tillfället i akt att fixa en oljeretur.
Tråkigt nog hittade jag ingen som vågade sig på att svetsa i det oljedränkta alutråget, så det blev att köra genomgående bult. AN10 är storleken med teflonbrickor.
Orolig att det ska skita sig såklart, men något ska väll hålla en vaken om nätterna
Sitter med grön loctite och så tätat med packningssilikon så det ser lite sisådär ut ....



Lossnar muttern bör den kanske med lite tur fastna i skvalpplåtens fack och inte demolera hela motorn


En turbo att iallafall bygga grenröret kring, vi får se om jag uppdaterar någon gång i framtiden. Runt 350hk vore trevligt så en Garrett BoostClub hade varit fint ...

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Fräschat upp ljuddämparen lite också. Blev svart mha VHT flameproof färg, kändes bra! Hoppas den sitter ..


_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Pysslade lite med att fixa en lite stabilare och mera demonterbar lösning för vakuumstationen.
Tidigare lösningen satt med silikonslang på nippel vilket sitter fast, men är helt omöjligt att få isär. Dessutom kändes lösningen med kolfiberplattan lite vinglig ..



Flyttade över vakuumstationen till att sitta i brandväggen istället, nu med AN6 slang och koppling med banjo på insuget.



Resultat blev såhär

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Nya sulor har det också blivit, dock inte monterat än.
Valet föll på Yoko AD08RS, ska bli spännande att prova ..


_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Otto Leffler skrev:






När jag gjort liknande på turbomotorcyklar och sånt (och även till ventilation från vevhuset till min Elise) så har jag använt kopplingar likt denna:



Svarvade egna men det går ju att köpa också. Han haft med både slangkoppling och såna där man kan skruva en AN koppling direkt på. Sen går det ju att ha en adapter mellan om det skulle behövas.

Fördel är ju att slangen håller fast i den biten som skulle kunna trilla in i motorn. Skulle muttern gänga upp sig så hänger kopplingen fortfarande kvar. Kanske lite övertänkade men jag ville hellre vara safe än sorry.


Alternativt ett körnslag på din mutter för att låsa genom att deformera den.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Den monteras tvärtom mot den jag har, dvs muttern på utsidan? Ja det kanske är något bättre, men lossnar muttern lär den ju slita av slangen ändå så jag vet inte ...

Oavsett vad så är man ganska rökt känns det som.... men det funkar ju för väldigt många så jag får leva på hoppet. Det ska ju inte vara något tryck där, och gröna loctiteten är ju helt hopplös att få loss. Bildar som en "skorpa" på gängan ..

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Kul att se att det går framåt!

Jag har ev frågat dig förut men du har inte ett grenrör för K20 över?
Kan även vara intresserad av din diffusor om du har den kvar till salu.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Kul att se att det går framåt!

Jag har ev frågat dig förut men du har inte ett grenrör för K20 över?
Kan även vara intresserad av din diffusor om du har den kvar till salu.


Tackar!

Tyvärr inget extra grenrör, dessutom har vi inte samma subframe (du har toyota-varianten) så det hade nog inte passat ändå. Diffusorn finns kvar, dock är det den helt platta "ostskivan" jag har, inte den med "fenor" som senare Elise hade.

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 K20 -2002
<<   1, 2, 3, 4, 5
27 besök senaste veckan (19793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande