Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
35 besök senaste veckan (14585 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Kort avgassystem och mkt varmare avgaser iom effekten gör nog att jag hade velat gå upp i dim, även att gå till 100 cells hjälper nog en hel del!


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
JBT skrev:
2.5" var minimum rekommendationen när jag köpte ljuddämpare av 2bular.
Hondamotorerna med kompressor äter kattar så de flesta i england har bara kat vid besiktningen. Kanske är samma på kompressormatade rover motorer också.


Minimum för vilken effekt? Samma effekt som jag har ungefär?

Jag vill gärna köra med katalysator. Har provat några gånger utan katalysator men det luktar skit och varje gång får jag huvudvärk...

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
erikjakan skrev:
Kort avgassystem och mkt varmare avgaser iom effekten gör nog att jag hade velat gå upp i dim, även att gå till 100 cells hjälper nog en hel del!



Det känns som en 100 cells hade hjälpt mycket. Den 200 cells jag har har dessutom bara 100 mm ytterdiameter och det finns ju 100 cells med större diameter också. Kanske hjälper också eftersom substratet "korkar igen". Men 2,25" är kanske alldeles för trångt även för 320 hk? Kanske skulle bygga om mellanröret också då...

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



lahi skrev:
JBT skrev:
2.5" var minimum rekommendationen när jag köpte ljuddämpare av 2bular.
Hondamotorerna med kompressor äter kattar så de flesta i england har bara kat vid besiktningen. Kanske är samma på kompressormatade rover motorer också.


Minimum för vilken effekt? Samma effekt som jag har ungefär?

Jag vill gärna köra med katalysator. Har provat några gånger utan katalysator men det luktar skit och varje gång får jag huvudvärk...


Vid 300hk var 2.5" minimum. Jag har väl något mer än 300hk och då tyckte han att man helst skulle ha 3", men möjligheten att klara 95db på bana blir ett betydligt större problem med 3" dämpare så jag valde 2.5".

Jag kör oftast med e85 och känner ingenting. Har aldrig märkt av det med bensin heller. Din kanske går lite fett.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
JBT skrev:


Vid 300hk var 2.5" minimum. Jag har väl något mer än 300hk och då tyckte han att man helst skulle ha 3", men möjligheten att klara 95db på bana blir ett betydligt större problem med 3" dämpare så jag valde 2.5".

Jag kör oftast med e85 och känner ingenting. Har aldrig märkt av det med bensin heller. Din kanske går lite fett.


Ah, tack.
Realistiskt sett så kan jag få in 2.5" så jag tänker att jag kapar upp 2-1 kollektorn och byter dess 2.25" rör till ett 2.5" lite längre upp så jag får rätt tvärsnitt hela vägen. Och så bygger jag ett nytt mellanrör i 2,5" utan flexi samt ett nytt 2.5" rör ihop med en 100 cells katalysator med större "mage" än den jag har (min är 4" ytter och det finns 5" också). Sätter en större flexi på den biten.
På så sätt får jag 2,5" hela vägen samt en katalysator som bör korka igen mycket mindre än den jag har. Det är nog det mest kostnadseffektiva kontra nytta just nu.

Nja, jag märker av lukten direkt när jag kör utan katalysator. Kanske inte jättemycket med näsan utan mer med huvudvärken Den är mappad hos TS i Åstorp till vad jag antar rätt arf med kompressorn, och även när jag körde med sugmotor. Jag hade samma problem då med huvudvärken. Den siktar på 12.2 i arf på fullt spett i basmappen. Sen fettar den iofs på från MAP mappen när jag har laddtryck. Runt -0,8 i arf på 1 bar om jag minns rätt så hamnar på 11.4. Kanske lite fett

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Låter som inte helt orimlig AFR för 1 bars ladd, dessutom kör du bana så den hinner bygga värme, bättre att vara på säkra sidan

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Cédric skrev:
Låter som inte helt orimlig AFR för 1 bars ladd, dessutom kör du bana så den hinner bygga värme, bättre att vara på säkra sidan


Nä, det har du ju rätt i. Den ligger ju inte på den afr:en hela tiden Med min turbohoj med förgasare laddade jag strax över 2 bar och då hamnade jag på afr på runt 10.8-11:1. Lite meckigt att justera med förgasare så jag nöjde mig där. Kyler ju lite också.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Blir någon timme då och då i garaget.
Elisen får en Innovate LC-2 bredbandslambda som ihop med min Emerald k6 ecu kan hjälpa till med adaptiv mappning.
Samtidigt som jag monterar den så passar jag på att bygga om avgassystemet lite som vi diskuterat tidigare i tråden. Ljuddämparen är 2.5" och grenröret är rätt grovt men "mellanröret" är bara 2.25". Den passar jag nu på att bygga om till 2.5" och samtidigt så byter jag ut min 200 cells 2.25" katalysator till en 100 cell 2.5" med större ytterdiameter för att ytterligare främja flödet.
Såklart inte färdigt på bilden. Nya katalysatorn är inte med på bild.

Jag fortsätter även med Europan. Sonen på 12 år passar bra att krypa på rygg och montera gaspedalen.
Alla mattor och annat sånt till coupen kommer i mitten av februari från SJ Sportscars. Kommer lite annat också, såsom spolarvätskepåse, skruvar till kofångare mm. Instumentpanelen var i ek-imitation så den strippade jag (1/2" plywood), slipade och lade på ny faner. Denna ska lackas så den blir rätt i nyans också. På provbiten har jag lackat tre lager och jag ska lägga runt tio lager totalt så den kommer att mörkna mer. Notera att panelen som syns i bilen har ingen lack på sig ännu.

Eliten håller på att få nya kablar runt pedalerna efter min lokala kabelbrand/smälta i höstas när en kabel hängde ner bakom kopplingspedalen och när jag trampade på kopplingen så spändes kabeln, höljet sprack och den jordade mot pedalen. Lite rök och skrynkliga kablar som följd...

Just ja, tog två räddningshundar till från Rumänien också. Ena monstret på bild. Han dödar allt. Chester kom för två månader sedan och Harry (ej på bild) kom för två veckor sedan. Sällskap till min vita herdehund som jag hade sedan innan. Dessutom sällskap till ett gäng hästar och åsnor som jag också har tagit hem efter de farit illa i diverse olika länder. Börjar likna ett zoo här hemma Men nu ska de bara ha det gött
.






















_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Sista bilden var ju extra fantastisk. Kalkoner finner jag vara ytterst skräckinjagande.
Herdehund. Är det en sådan där vit Schäfer? Grabben har en sådan.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2152



Fint att du tar hand om både Lotusar och djur som behöver lite kärlek

Kalkonen är cool

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
oneyet skrev:
Sista bilden var ju extra fantastisk. Kalkoner finner jag vara ytterst skräckinjagande.
Herdehund. Är det en sådan där vit Schäfer? Grabben har en sådan.


Det där är kalkonen Sven-Arne. Han är med överallt Springer efter när vi är ute med hästarna. Äter i samma skålar som hundarna. Är med mig i garaget också. Lite udda husdjur men han är jättesnäll. Många är rädda för honom men han vill bara vara med Tjejen på bilden heter Elise. Gissa varför

Den vita herdehunden är som en vit schäfer. Det är en egen ras men de är ungefär likadana. Bild nedan!




_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Rikard L skrev:
Fint att du tar hand om både Lotusar och djur som behöver lite kärlek

Kalkonen är cool


Tack!
Djuren kostar massor men ger mycket tillbaka! Underbart när man ser att livsgnistan börjar komma tillbaka thumbs up

Kalkonen Sven-Arne har till och med varit med i tidningen Klassiker I ett reportage om min Elite thumbs up

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Punktat ihop lite katalysatorbitar.
Flänsarna ligger i en laser nära mig just nu. Ska bara få hem dem. Jag köpte en 100 cell rejskatt från KL med 5" diameter (istället för den 200 cell med 4" diameter jag hade innan) och har punktat ihop den med ny flexi och grövre rör. När flänsarna kommer så kan jag punkta ihop resten och sen steka ihop.

Gamla katten skymtar på sista bilden.






Har även blivit klar med den elektriska installationen av min Innovate LC-2.

Eliten har också fått lite kärlek. Hade ett bränsleläckade från en banjokoppling vid ena förgasaren. Tråkigt om det droppar där eftersom bensinen då hamnar på fördelaren. Den har ju en tendens att sätta fyr på brännbara vätskor som rinner in Den kopplingen är numera pressad lite bättre så jag ska strax återmontera. Lite bökigt att komma åt bara.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Auspuffanlage till Elise är punktat och upphängt. Verkar passa. Ihopstekning pågår!








Hade lite problem med en mindre kabelbrand i Eliten. En pluskabel som trampades av med kopplingen. Också... Visade sig att det inte var det enda. Jag lagade de skadade kablarna som pluskabeln smält fast i och drog helt ny kabel där den gamla smält. Från säkringsdosa, förbi pedalerna (med mer frigång än innan...), via voltregulator och till generatorn. Allt frid och fröjd. På med tändningen och allt såg bra ut. Vred remskivan på generatorn ett kvarts varv och då sa den nya fina kabeln FRÄÄÄS och blev jätteskrynklig och smälte fast sig i några andra kablar En massa rök också. Klippte huvudbrytaren snabbt

Visade sig att några gånger per varv så jordar den "fält-stiften" där den normalt sett har 12V in. r*v.

Generatorn är en Chrysler 60A (eller Mopar eftersom den satt på en massa olika jänkebilar från 1970-1987) som Elite med AC fick.
Får köpa ny. Och byta kablage igen... Generatorn har ju suttit där i snart 50 år så kanske snart dags för en ny. Hittade för runt 2000 spänn och att försöka renovera den jag har blir säkert lika dyrt. Men om någon har en bra Squareback generator för extern digital voltregulator så hojta Vill inte byta till annan typ eftersom jag vill ha bilen original.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Byggt om avgassystemet för femtielfte gången och passade på att byta flexi två gånger för säkerhets skull Rätt modell nu. Monterat och åtdraget och dessutom tätt.

Fipplade ihop bredbandslambdan och fick sprutet att lyssna på den. Ställde in volt kontra A/F på bägge håll och startade. Verkar funka Så nu ska den få mappa finliret själv. Sugen på att gasa nu men det är lite småskit kvar att fixa. Laga främre karossen i nederkant. Lite sprucket i glasfibern på undersidan där splittern sitter. Lite smått som skramlar som jag ska försöka få tyst. Men inget större kvar.



Fick hem en ny generator till Eliten så den är också uppstartad en kvart innan jag startade Elisen så igår var en bra dag! Nu laddar den som den ska och inga fler kablar brinner upp.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
35 besök senaste veckan (14585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande