Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW e46 330 turbo + 325i långloppa | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 37, 38, 39 >> 80 besök idag (95136 totalt) |
Jag mätte på sladdarna jag hittde till i ljusmodulen och spänningen var 4.8 volt med bilen upphissad och 2.5 volt nedsänkt. Så jag skarvade in mig och drog fram till två analog ingångar på maxxecu. Det blir en kontakt här framme. Sensor jord på maxxecu och chassijord på bilen är inte samma, så jag behöver nog dra en extra jordkabel för signalen också. Ny kardan i stål är på väg. Det är en vanlig F10 520d kardan. Den kommer behöva kortas ca 20cm. men har CV bak och rätt 105/12 delning fram. Så bör passa på M3 diffen. hittade en intressant youyube from m sport om kolfiber kardaner vs. stål. Dom har tvingats återgå till stål pga utrymmesskäl. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Idag har jag besiktigat 330'en 2 gånger med 8hp lådan på plats. tyvärr fick jag hög CO halt på 2:a försöket. Dom mätte inte avgas vid första besiktningen pga läckaget. Jag körde utan turbo men med e85 som bränsle. Jag har också fått hem rattpaddlar och en kardan som passade bra på M3 diffen.
Jag har kunnat köra en hel del idag med bilen. Det kommer felkoder imellanåt i lådan. (som man kan ta bort direkt i maxxecu på paddan) Och torque reduction går in lite tokigt imellanåt. På hemväg från sista besiktningen ca kl 17 i en stor rondell i fredagsrusningen blev det extra råddigt idag. Det var bilkö och jag stod still mitt i rondellen. Då lade sig lådan i P läget och ville inte röra sig alls... Folk var inte imponerande Felkoden ville inte försvinna. Men jag hade råkat ut för det här en gång förut. Det löste sig när jag lossade batteripolen. Så det är bra att kunna köra bilen och sortera ut alla knasiga fel. Det blev ingen cirkulation genom värmepaketet i kupén så jag plockade ut temostaten ur värmeväxlaren till 8hp lådan så vattnet alltid cirkulerar genom dem. Nu blev lådan snabbare varm också. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
"På hemväg från sista besiktningen ca kl 17 i en stor rondell i fredagsrusningen blev det extra råddigt idag. Det var bilkö och jag stod still mitt i rondellen. Då lade sig lådan i P läget och ville inte röra sig alls... Folk var inte imponerande "
Men vi är imponerade att du är på god väg _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||||
Verkligen. Bra driv på gubben iaf _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Kul att höra. Om några månader kommer förmodligen finnas direkt stöd i maxxecu, så då behöver man inte ta redan på allting på egen hand. Det pågår ett intensivt utvecklingsarbete hos maxxecu och dom skriver på FB gruppen "MaxxECU Community" varje vecka. Hade tänkt filma lite när jag kör idag. Jag började med skapa en riktigt torque (vridmoment) mapp som används av växellådan när den skall växla. Sedan flashade jag om lådan med xHP med lite anpassningar som jag ville pröva. Fast när jag skulle köra ut bråkade lådan igen och ville inte gå i drive eller reverse. felsökte en stund. Men sedan verkade det som startmotorn har halkat ur läge och inte längre går imot starkransen och det mest skrek om startmotorn... fortsätter imorgon. Ikväll provade jag hur jag skall montera paddelväxlarna. Vill behålla orginalratten men behöver distansera ut den för få plats med paddlarna. Alla eftermarknads distanser utgår från att man monterar en sportratt med 6x70mm bultdelning. Någon som har en ide? Kanske slakta en ratt på navet och sätta imellan ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Verkar behövas en avkapad rattstång, eller har du gjort splines själv ? Jag hade långloppans gamla ratt liggande, den kan få bli grundämne för en adapter. Jag har kört och loggar med 330'en och gjort justeringar. Det går framåt helt klart. Mycket bättre körbarhet. Och jag skall få betatesta Maxxecus stöd för 8hp lådorna. Sedan kom det nya bromslangar idag. 700 + frakt , helt ok. Nu när turbogrenröret är ändå är urplockat så funderar jag på svetsa in anslutningar för ALS friskluft iställer för som idag köra genom motorn. Men det ser trångt ut... Jag kommer behöva bättre kylningar i sommar Och bättre genomströmning genom huven är väl mest effektivt OM man placerar dom rätt. Tittar på hur bmw gjorde med E46 GTS, fast lite mindre hål. Först funderade jag på öppning ovanför/bakom kylaren. Men såg en youtube video med garnbitar på en e46 och det blev en övetryckszon som sög in luften precis där. Om jag hittar den igen skall jag posta. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Om du vill köra luftutsläpp bakom/ovanför kylaren kan du ha en gurney flap i framkant av utsläppet så blir du av med högtrycket.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Luftintagen till kupén sitter oftast längst bak på huven(som på E46) eller i nederkant av ruta/bakom huven för att det är högtryck där. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Då hade du kunnat spara in på kupefläkten. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Förvisso, men jag vill ha den mest effektiva metoden och vill inte gissa. Om man tittar på fabrik E46 GTR (inte hemmabyggen) så sitter nog luftutsläppen där där dom fungerar mest effektivt. Placeringen i längsled är ordentligt kritiskt. Bilden är en orginal gat gtr på pebble beach. Så jag tror utsläppen sitter väldigt exakt rätt. Man skulle ha måtten för placeringen... _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Här är videon där man ser att främre delen av mittersta ventileringen är för långt fram och det istället suger in luft.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Ta en bild i samma vinkel, efter att du har tejpat dit nåra rektanglar på nära rätt ställe.
Lägg bilderna ovanpå varandra i någe bildhanteringsprogram. Flytta tejpen och repetera tills dom stämmer överens. _________________ Robert Norgren |
||||
Vad gör du när bilen står still? Eller när du vill återcirkulera luften i kupén? Kör utan fläkt i M3:an och det fungerar utmärkt med original luftintag i bakkant på huven. Högtryckszoner (rött) på en DTM bil anno 2014, någorlunda lik en gatbil. https://www.racecar-engineering.com/articles/dtm-2014-new-bodies-better-racing/ Eller aero på en Porsche 981 GT4. Inga lågtryckszoner där du menar att dom finns. https://www.dundonmotorsports.com/blogs/articles/aerodynamics-of-a-porsche _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Tycker nog mig se en lågtryckzon gul/grön strax framför A stolpen, där är ju också ventileringen från hjulhusen. Längst fram på huven är kontraproduktivt. När en räjserbil står stilla, dvs i depån, så öppnar du väl vanligen dörren/rutan för ventilation. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Du är en "glaset är halvfullt person" ser jag. Ser inte mycket till lågtryck framför rutan. Nu har jag inte sagt att det är optimalt att ha ett luftutsläpp "längst fram" på huven men det går att göra så det funkar. Annars hade inte racebilar haft det heller (likt DTM bilen), även om det sitter mer mot mitten precis som det gör i filmen som Benny länkade till. I det klippet funkade det inte så bra för det fanns ingen gurney flap längst fram på utsläppet, men den bakre delen av utsläppet fungerade som tänkt. Nu tänkte jag mer på personbilar eller trackday bilar, men på min bil öppnar jag självklart dörren vid stillastående om det lämpar sig. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Sedan överförde jag måtten till min huv. 730mm från bakkant och 237mm från eblemets bakkant. Där börjar GTR'ens utsläpp. Där rektanglarna tänkte jag först sätta min utsläpp. Där passar det med förstärkningarna under huven. Men sedan gjorde jag lite tester med en bit garn och då är det mycket bättre luftflöde på ytterkanterna, rakt bakom strålkastarna. Rakt bakom bmw njurarna blir det direkt väldig turbulent. Använde garagedammsugaren för skapa luftflödet. Man ser skillnad på gat och race GTR, det är "tunnlar" för luften på race version. På gat version sitter luftfilterna ivägen. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Ja jag köpte den där lilla rattstångsbiten och gängade lämpliga fingängor på den så att den gick att skruva fast på adapterdelen som är bultad på den löstagbara Snap off delen _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
hittade lämplig utsläpp gjorda i aluminium. 4 st totalt. Förmodligen räcker det med 2 av 4.
Beställde även ett snap-off från mr tuning. lite borrning så bör det funka på orginaratten och ge lagom distans för montera ratt-paddlarna. Har varit ute provkört, testat och loggat. Kör forfarande med DCT stödet. Det funkar att köra men felkoder dyker upp och lådan behöver nollas om man spinner för mycket med bakhjulen., vilket det gärna gör på vintern. Nästa vecka blir det kanske flashning av lådan och prova beta versionen av maxxecu stödet för 8hp lådorna. Jag har också provat shiftcut (bränsle+tändning) vid uppväxling och throttle-blip (via e-gas) vid nedväxling. Jag ser i loggarna att det fungerar, men märks knappt. inga smällar och eld-kvastar tyvärr. På filmen från garaget är det aktiverat. Kört med 0.2 sekunder. vilket nog är för lite, skall forsätta labba med det. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW e46 330 turbo + 325i långloppa | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 37, 38, 39 >> 80 besök idag (95136 totalt) |