Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material till "air dam"
17 besök senaste veckan (842 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag skall bygga en splitter till en bmw e46. den kommer sitta ca 8cm över marken och kommer sitta med snabbfästen. I mellanrummet mellan splittern och befintlig spoiler/front behövs någon utfyllnad.
Exempelvis i i hyfsad tjock i plast eller gummi. Den skall täta någorlunda för övertryckszonen som skapas.

Jänkarna verka köpa "gardening edge". Det som kallas rabattkant och trädgårdskant i sverige. Finns att hitta online, men man vet inte då om det passar som air dam.

Någon som hittat något lämpligt material på byggvaruhus eller trädgårdsbutik ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Kanske onödigt dyrt men våtskiktsmatta eller liknande tjockare flexibelt material kanske (kan även användas för att kanalisera kylarluft mm).
Annars finns det ju "wellplast", som kan vara rätt offermeterial om det får stöd i över och underkant.

Men jag fokuserar på att splittern skall kunna lossna (vid jordfrässimulering) utan att dra resten av fronten med sig.

Hur har du tänkt dig fronten? Ska detta material vara den lilla delen mellan splitter och ordinarie front, eller ska det vara en "vägg" från frontens främsta del och rakt ner till splittern (om det är 40cm höjd så behövs det lite styvhet, och det går att få tag på 3mm plast som är lagom formbar, tex styvare plats för stänkskydd).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Hur många cm mellan splitter och kofångare? Är de bara 2-4cm finns ju dom "easy lip". Är de mer går de ju spänna upp tunn fleece och lägga på lite polyester. Sen förstärka med glasfiber, då går de forma lite som man vill också.

Finns många sätta att lösa sånt här på

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Vi gjorde en lösning med typ 1mm aluminium, väldigt enkelt att forma till och allt i fronten blir tätt förutom intag till kylare och bromsar.

[/img]

_________________
Mattias Holmgren
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



MattiasH skrev:
Vi gjorde en lösning med typ 1mm aluminium, väldigt enkelt att forma till och allt i fronten blir tätt förutom intag till kylare och bromsar.

[/img]

Blir det inte en sjuhelsikes luftbroms att ha en så pass platt front?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Det får nog bli 10-15cm hög. Den kommer ju sitta fast i splittern och skall överlappa rejält så det blir tät mot fronten.

Min front har dessutom massa hål från dimljus etc som jag behöver täcka för. Jag hade tänkt bara ha luften som går till kylaren öppen. Den delen som har ett nät just nu och dom 3 öppningar direkt nedanför.
Skall även senare prova täcka för bmw njurarna. Det skall räcka med en öppning som är 20-30% av kylarens area.



Något åt det här hållet (förutom extraljusen då...)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



OscWan skrev:
MattiasH skrev:
Vi gjorde en lösning med typ 1mm aluminium, väldigt enkelt att forma till och allt i fronten blir tätt förutom intag till kylare och bromsar.


Blir det inte en sjuhelsikes luftbroms att ha en så pass platt front?


Det är ju det som är hela poängen, skapa ett högt tryck i fronten och tvinga luften över och på sidan av bilen istället för under.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



MattiasH skrev:
OscWan skrev:
MattiasH skrev:
Vi gjorde en lösning med typ 1mm aluminium, väldigt enkelt att forma till och allt i fronten blir tätt förutom intag till kylare och bromsar.


Blir det inte en sjuhelsikes luftbroms att ha en så pass platt front?


Det är ju det som är hela poängen, skapa ett högt tryck i fronten och tvinga luften över och på sidan av bilen istället för under.

Haha ja, så långt är jag också med, men fronten brukar väl vanligtvis vara välvd för att inte få så lite motstånd som möjligt i körriktningen och istället leda ned samt runt luften? Alltså välvd sett i profil, inte ovanifrån.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Det.är just luftströmmen nedåt du vill leda om, vad trodde du att splittrerns uppgift är?
Att köra med platt "nascarfront" funkar, sen kan man leka med saker där man leder luften på sidorna med canards mm, men grunden är
1. Minska luften under bilen (kan uppnås med en 70-tals spoiler, dvs bara rakt ner) och skicka den på ovansidan
2. Skapa en yta där högtrycket kan verka för att skapa tryck nedåt
3. Joxa ytterligare med luftströmmar för att kyla lagom utan att skapa mycket drag mm mm

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Tror jag uttrycker mig klumpigt. Det är alltså välvningen i profil jag pratar om här - lägger in en bild på vad jag menar så kanske det blir lättare


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



OscWan skrev:
Tror jag uttrycker mig klumpigt. Det är alltså välvningen i profil jag pratar om här - lägger in en bild på vad jag menar så kanske det blir lättare

Nädå, det inte klumpigt uttryckt, men den välvningen spelar ingen roll mer än att fånga luft som då ger tryck åt alla håll (inklusive uppåt). Det kan möjligen ge mer flöde ut åt sidorna om den kanaliserar ut åt sidorna, och öka tryck in i öppningar om de drar nytta av det.
Den profilen är mest för looks, vill du få ner drag så är det hal form av nascarfront som gäller, gärna utdragen några dm framåt så du får mer luft över och mindre åt sidorna (genom att hela fronten lutar).

Lite samlat jox runt hobbyaero https://www.miataturbo.net/aerodynamics-119/aerodynamics-section-intro . . . .


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



Niklas Falk skrev:
Massa bra...


Hur gör sig Fastback-miatorna (3Dprintade), blir det mindre luftmotstånd på de?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Marcus Gustafsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Massa bra...


Hur gör sig Fastback-miatorna (3Dprintade), blir det mindre luftmotstånd på de?
Mindre turbulens på bakluckan och därmed lugnare luft till en vinge, förutom då mindre drag.


Men det blir ett större behov av vinge/läpp om luften inte släpper cupébakrutan jämfört med en sedanbakruta (Audi TT tex).

Nån som mätt en del https://occamsracers.com/2023/11/21/miata-aero-testing-results/ (det är lite skillnad)

Att inte ha alltför brant bakruta är känt sen länge, ta bara E30 M3 som har liten skillnad mot vanlig E30, och detta var långt från den första.

Lite mer budgetaero https://www.miataturbo.net/aerodynamics-119/post-your-diy-aero-pics-63 . . . . (1849 posts)

Svenskt sökbegrepp för det material som flera av dessa "airdams" verkar gjorda av "HDPE Geomembran 2,0 mm"

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Niklas Falk skrev:
OscWan skrev:
Tror jag uttrycker mig klumpigt. Det är alltså välvningen i profil jag pratar om här - lägger in en bild på vad jag menar så kanske det blir lättare

https://rejsa.nu/im/user/29492/2024-02-21-17-46-57_screenshot_2024-02- . . . .
Nädå, det inte klumpigt uttryckt, men den välvningen spelar ingen roll mer än att fånga luft som då ger tryck åt alla håll (inklusive uppåt). Det kan möjligen ge mer flöde ut åt sidorna om den kanaliserar ut åt sidorna, och öka tryck in i öppningar om de drar nytta av det.
Den profilen är mest för looks, vill du få ner drag så är det hal form av nascarfront som gäller, gärna utdragen några dm framåt så du får mer luft över och mindre åt sidorna (genom att hela fronten lutar).

Lite samlat jox runt hobbyaero https://www.miataturbo.net/aerodynamics-119/aerodynamics-section-intro . . . .
https://photos.smugmug.com/Miata-Aero-Threads/i-FpwHKc8/0/32bdfbbe/M/C . . . .
https://photos.smugmug.com/Miata-Aero-Threads/i-dSNbrRb/0/ab7a203c/XL/ . . . .

Det var som fasiken! Jag har alltid förutsatt att den delen är viktig för att koncentrera luftflödet och minska drag men bevisligen inte. Tack för mycket intressant info!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
ok, tack för svaren. intressant med historiken kring aero utvecklas hos miatorna :-) Finns även mycket på youtube om DIY aero för miator som man kan dra lärdom av.

Jag skall mäta på min bil och sedan provar jag beställa exempelvis härifrån finns i 10,15,20cm breda 9meters rullar. https://gardenseedsmarket.com/svart-rak-tradgaardskant-15-cm-x-9-m-cel . . . .

Det går ju även använda samma material på sidorna/trösklarna för minska luften smiter in under bilen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Benny Steen skrev:
ok, tack för svaren. intressant med historiken kring aero utvecklas hos miatorna :-) Finns även mycket på youtube om DIY aero för miator som man kan dra lärdom av.

Jag skall mäta på min bil och sedan provar jag beställa exempelvis härifrån finns i 10,15,20cm breda 9meters rullar. https://gardenseedsmarket.com/svart-rak-tradgaardskant-15-cm-x-9-m-cel . . . .

Det går ju även använda samma material på sidorna/trösklarna för minska luften smiter in under bilen.



När du ändå ska handla material, köp lite extra plyfa så du kan sätta ett plangolv som du ansluter mot sidokjolarna med den där rullen då

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Cassius skrev:
När du ändå ska handla material, köp lite extra plyfa så du kan sätta ett plangolv som du ansluter mot sidokjolarna med den där rullen då


jo, plan undersida vore kul att prova någon gång och se hur mycket det gör. Men rätt mycket jobb om skall få det bra och servicevänligt.

Det får bli steg två. Börjar med splitter och vinge.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Skruva banåkabil
Material till "air dam"
17 besök senaste veckan (842 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande