Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök idag (20960 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Professorn skrev:
Där uppe skall det inte vara någon soppa, isf har jag större problem
Spridarna sitter monterade ner i toppen på min bil så blir inte ens någon dimma vid trattarna.

Tycker det är sjukt kul att man kan göra sånt här, och enda sättet att veta vad som funkar och inte funkar är att prova


Kul att få vara med att testa något man inte själv har gjort innan heller. Har lite fler material hemma nu om det inte skulle funka.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Westersund skrev:
Cédric skrev:
Är du säker på det?


Blir det inte annorlunda när det är en turbomaskin?

Hur lång tid tog det innan ABS:en mjuknade? Vilket filament hade du använt?


Det gick rätt fort om jag minns rätt, kanske en vecka eller så. Det är ju skitenkelt att testa, släng ner en stump och se vad som händer. Olika tillverkare använder olika tillsatser, så det är möjligt att dom reagerar olika. Jag hade nog kört Prusa PCCF, det är mitt allround material på varma bitar

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130


Trådstartare
Cédric skrev:

Är du säker på det?



Hah, spännande! Sen kan man ju också fundera på vad E85 har för effekt på plasten emot E5 bensin.
Som sagt, får väl se vad som händer. Får inspektera ofta och försöka på en uppfattning när jag väl har börjat köra bilen med denna motorn. Just nu sitter grejerna på en orginalmotor också som blir lite testbänk innan jag fått ihop trimmade maskinen efter toppras, så utmärkt tillfälle att prova

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130


Trådstartare
Juste. Jag kommer ju behöva en modiferad motorhuv för att få dessa att andas ordentligt (och ens kunna stänga..).

Är det något som vet någon som kan modifiera en org huv alternativt tillverka en plasthuv?

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



En skillnad mellan supran och denna är ju att spjällen sitter mellan tratt och spridare. Borde inte komma bensin dit.. I videon ser man att det kommer bränsledimma med stängt spjäll, inte med öppet.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Nu kommer kemisten fram här om jag kommer ihåg teorin rätt:

Bensin och motorolja är väldigt opolära molekyler. För att få restistiens mot opolära vätskor bör en plast med hög polaritet väljas i denna applikation.

Det finns listor på polariteten hos olika plaster, leta upp de som är mest polära och ni hittar de som är mest resistenta mot bensin och motorolja. Dock kommer det mot en kostnad mot vattenresistens, som är bland den mest polära molekyl vi har. Ni måste alltså välja bland alla egenskaper.

Kontentan är att jag inte hade litat på plast långsiktigt i denna applikationen...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130


Trådstartare
Spännande att se då hur det håller

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Professorn skrev:
Spännande att se då hur det håller

Ha koll på dem och byt dem då och då. Så hade jag gjort, se dem som en servicedel

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



dvorak skrev:
Nu kommer kemisten fram här om jag kommer ihåg teorin rätt:

Bensin och motorolja är väldigt opolära molekyler. För att få restistiens mot opolära vätskor bör en plast med hög polaritet väljas i denna applikation.

Det finns listor på polariteten hos olika plaster, leta upp de som är mest polära och ni hittar de som är mest resistenta mot bensin och motorolja. Dock kommer det mot en kostnad mot vattenresistens, som är bland den mest polära molekyl vi har. Ni måste alltså välja bland alla egenskaper.

Kontentan är att jag inte hade litat på plast långsiktigt i denna applikationen...


Kan man tillämpa "lika löser lika" här? Då borde nylon eller polykarbonat vara lämpligt då de har en förmåga att absorbera vatten (måste torkas innan printing) och således motstå bensin/olja bäst av alternativen som finns.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130


Trådstartare
Fick tag på en beggad huv till en sugis, dvs utan scoop. Började kapa och dona för gasspjällen, eftersom topparna inte är symmetriska så ser det lite konstigt ut som det är nu, men planen är att fixa någon typ av scoop. Vet inte om man skall köra 1 stort scoop eller 2 små. Vad tycker ni?

Skall fixa rostskydd och lister kommande dagarna.










Sedan ett litet klipp på injusterade spjäll


_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Ojsan, Kerstin...

...Liten undran, hur hade du tänkt lösa det med luftfilter? Sitter motorn stummonterad? Det blir ju annars lite klurigt om motorn rör sig typ 1-2 cm i sida vid gaspådrag, med så kort avstånd till huven. Eller kommer det bli typ en "skumgummi-matta" inne i scoopet?

_________________
Magnus Falk
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130


Trådstartare
Som du ser på klippet är motorn inte stummonterad (ännu..?)

Min plan är att prova köra sådana här:



Dom är ju mjuka så borde inte vara någon fara. Trattarna är mellan 10cm och 3.5cm från huven i höjdled och underkant (mest utrymme längst in). Sedan skulle det ju vara optimalt om man byggde som en luftfilterbox som sluter ner runt spjällen och sitter i undersidan av huven.

I värsta fall får man kapa mer, men ville hellre ha att ta av än att kapa för mycket på en gång

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Den där kommer låta fint med lite last på sen, det hörs redan vid tomvarvningen

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130


Trådstartare
Victor. skrev:
Den där kommer låta fint med lite last på sen, det hörs redan vid tomvarvningen


Ja jag tror det med Synd att vintern kom tillbaka nu igen, tar nog ett tag innan jag kan provköra

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Sånna trattfilter brukar ju ge lite mindre effekt än större filterelement vad jag sett, men det kanske är enklast tills vidare.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130


Trådstartare
Cédric skrev:
Sånna trattfilter brukar ju ge lite mindre effekt än större filterelement vad jag sett, men det kanske är enklast tills vidare.


Ja jag har gjort lite research på det där. Den avgörande faktorn verkar vara höjden. Man kan se att det tydligt ger mer effektförlust ju kortare trattfilterna är. Den magiska gränsen verkar vara runt 10cm, där effektförlusten (jämfört mot helt öppet) ligger runt 1-3% på de olika effektmätningarna jag kollat. Går man kortare än så blir effektförlusten betydligt större, och högre än så blir det knappt någon skillnad. Sämst var sådana där meshfilter man sätter direkt på tratten. Dessa pipercross ovan är 110cm, och de filter som konsensus verkar vara är bäst för applikationer där man behöver filter på trattarna.

Allra bäst är såklart att ha en luftbox runt trattarna och använda ett filter på annan plats, men medans detta är en "proof of concept" så lägger jag inte energin på att bygga det förrän jag vet ifall konceptet fungerar över huvud taget

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Professorn skrev:
Cédric skrev:
Sånna trattfilter brukar ju ge lite mindre effekt än större filterelement vad jag sett, men det kanske är enklast tills vidare.


Ja jag har gjort lite research på det där. Den avgörande faktorn verkar vara höjden. Man kan se att det tydligt ger mer effektförlust ju kortare trattfilterna är. Den magiska gränsen verkar vara runt 10cm, där effektförlusten (jämfört mot helt öppet) ligger runt 1-3% på de olika effektmätningarna jag kollat. Går man kortare än så blir effektförlusten betydligt större, och högre än så blir det knappt någon skillnad. Sämst var sådana där meshfilter man sätter direkt på tratten. Dessa pipercross ovan är 110cm, och de filter som konsensus verkar vara är bäst för applikationer där man behöver filter på trattarna.

Jag körde med pipercross för ett antal år sen på se7en, men det byggdes om till en slimmad filterbox
för att rymmas innanför ramen/huven.

Och den har ju bara blivit gatmappad ej körd i bromsbänk så jag vet inte effekt skillnaden, men det blev
en hel del mappning vid bytet, och mest ändring vid tomgången och lätt last.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130


Trådstartare
super7 skrev:

Jag körde med pipercross för ett antal år sen på se7en, men det byggdes om till en slimmad filterbox
för att rymmas innanför ramen/huven.

Och den har ju bara blivit gatmappad ej körd i bromsbänk så jag vet inte effekt skillnaden, men det blev
en hel del mappning vid bytet, och mest ändring vid tomgången och lätt last.


Ja det kan jag tänka mig. Nu för tiden är ju spruten så smarta så mycket mappar ju sig själv

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Det beror på hur mycket man vill tillåta sprutet sköta själv....
Är lite för off i mappningen för att aktivera lambda justeringen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130


Trådstartare
Första provkörningen med gasspjällen. Konstaterade på en gång att det behövs större utväxling på vägen då vakuumet från motorn är så starkt att det är riktigt trögt att gasa från stängt spjäll.
Skall försöka skissa på en trissa med större diameter för vajjersplitten.

Monterade lite list i huven också





_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130


Trådstartare
Hallå! Dags för en uppdatering!

Har fortsatt i lagom tempo med gasspjällen. Fick ett större hjul till vajrarna printat åt mig (9cm dia vs 5cm) och det gjorde gasen mycket jämnare och stabilare, så en stor förbättring. Dock är det fortfarande på gränsen till okörbart på 1an och 2an från 0-gas. När bilen är avstängd känns gasen bra, så gissningsvis har det att göra med vakuumet när motorn är igång. Har en teori om att man kanske kan öppna spjällen mer i grundläget för att få en mindre påverkan på bladen, men då får man ju försöka få ner tomgången med tändning och soppa istället. Har just nu typ 16-17 grader förtändning, så finns ju lite att leka med där.

Hur som helst var det iaf så pass mycket bättre med nya hjulet så att jag kunde fixa en bränslemapp och provköra på riktigt. Med samma tändning och kamjustering som innan så vart resultatet ungefär så man hade kunnat vänta sig med såhär korta trattar, finns ingen effekt i mitten men massor i toppen. Gick dock från 83-84 i VE till hela 94-95 vid 6500 varv! Med tanke på att alla parametrar annars är samma så måste det ses som en liten vinst, och att konceptet är värt att gå vidare med. Det är dock solklart att trattarna är för korta för varvregistret då effekten kom ordentligt vid 6000 och det inte klingade av vid varvstopp (7300) utan allt pekade på att den ville vidare.

Så nästa steg i det hela är att försöka hitta rätt trattlängd. Eftersom innerdiameter är exakt 2 tum så kan jag köpa lite rör och kapa till i lite olika längder för att se hur kurvan rör sig. Jag tror att jag har lyckats estimera att avståndet från ventil till trattöppning skall vara runt 295mm baserat på motorparametrar, kamduration och varvtal. Går såklart inte att veta exakt utan att mäta hastigheten på insugsluften, men det är en utgångspunk åtminstone

Eftersom våren nu är här så har jag satt tillbaka originalinsuget tillsvidare så att jag kan åka och besiktiga bilen och njuta av lite körning. Det tog 1.5h att byta från gasspjällen till original, och ett enkelt knapptryck för att ladda in andra mappen, så det är helt klart inga bekymmer att hoppa fram och tillbaka

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök idag (20960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande