Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Ford Anglia 101E 1958 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19 >> 18 besök idag (27924 totalt) |
Kul att det uppskattas Janne
Hade tänkt att nästa uppdatering skulle innehålla bilder på när bilen står på marken.. spoiler: det gör det inte! Monterade nav, skivor och ok och drog sista 25cm bromsrör på varje sida. Var lite småstruligt att lufta, har Biltemas billigaste slang-burk med backventil som funkade klockrent förra gången jag bytte hela systemet med original-prylar, nu ville det inte alls.. kanske är något skit med backventilen.. fick iallafall lite motstånd i pedalen efter ett tag med lite olika taktik, men räknar med att få lufta några varv till. Skulle sen ivrigt montera fälgarna.. gick sådär, oken tar i en kant på fälgarna Provade bricka ut fälgen 4mm men det löste inte problemet. Ska prova slipa av oken, eventuellt i kombination med en liten spacer om det behövs. Så nu hänger den kvar där och skäms.. Har pysslat med annat också, bland annat prototyper för att styra vindrutetorkarna med original knapp och en variant för startknappen. Startknappen drar i en bromsljuskontakt som i sin tur ska dra ett relä till solenoiden. Original drar vajern i ett kraftigt "relä" som lägger på ström direkt från batteriet på startmotor. Hade ju gått att använda det också men det är lite klumpigt och hade ingen bra plats för det tyckte jag.. Vindrutetorkaren hade man kanske kunnat lösa på något annat sätt, men jag hade ändå brytaren i "bra att ha"-lådan , och den behöver jorda i avstängt läge och ge 12v i på-läge. Har inte hittat någon drag eller vrid-brytare med den funktionen. |
||
Bil ner, motor upp
24e augusti hamnade den på pallbockar, skön milstolpe att ha den på hjul igen! |
||
Ja det blir intressant, men kan tänka mig att det blir ganska likt som på bild ändå. Nu har jag skruvat ner fjädersätena så fjädern är 25mm glapp fullt utfjädrad.. har 180lbs fjädrar så den kanske komprimeras 50mm med motorn i? Valde 10" 180lbs över 12" 160lbs, det senare kanske hade varit mer lämpligt.
Är kanske högre än jag estetiskt hade önska. Ca 21cm upp till lägsta punkt på tröskeln, har 18-19cm nånting till framvagnsbalken, inte dubbelkollat om det är några fler lågpunkter under bilen men ska ju dit ett avgassystem också.. så egentligen är nog höjden en ganska bra kompromiss i utseende och körbarhet. Skulle den bli lägre än så här hade jag behövt mer fjädringsväg antingen genom att: -göra nya fjäderbenstorn utan adaptrar -kortare dämparinsatser i benen och korta rören (Och sänka mer bak) Men lätt att dravla iväg i om, men och kanske.. nu ska resten bli klart och den ska bli körbar så får höjden bli det den blir just nu! Framförallt ska motorn i och jag får se hur det ser ut innan jag ojar mig för mycket |
||
Jag brukar gå en annan väg när det kommer till hur hög/låg bilen ska vara, de undre länkarmarna fram vill jag ha helt vågräta mellan inre bussning och kulbult. I det läget får du minst påverkan på hjulvinklarna vid in/utfjädring.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Bra tips!
Fortsatt med motorn, hade ju kunnat slänga i den exakt som den var men det tog emot lite då den hade sölat en del innan. Det mesta kom nog dock från ventilkåpan som helt saknade packning och bara hade lite silikon här och där Så jag har bytt packboxar fram och bak, och trågpackning. Ventiltätningarna var hårda som bakelit så toppen åkte av, har ju ändå en komplett sats packningar och tätningar så lika bra. Kanske man ska slipa in ventilerna också när man ändå håller på. Motorn verkar ganska fin ändå i övrigt, inga kännbara vändkanter i loppen och man ser tydliga honingsrepor. Blaskat lite färg på blocket och andra lösa delar. Pinnskruvarna till grenröret lossnade fint allihop, eller muttern satt kvar och hela pinnbulten kom ut, men ingen gick av iallafall Nått som däremot gick av var en skruv till vattenpumpen, men det finns ju lösningar på sånt med.. Sen har jag av nån anledning börjat lägga ut lite krokar om portad toppar, annan kamaxel och sånt som egentligen inte alls ryms i tid eller pengabudget nu... men vi får se vart det leder! tror iallafall att jag ror nuvarande plan i land och smäller i den här motorn precis som den är, så får jag (eventuellt) bygga en potentare motor i lugn och ro vid sidan av senare. |
||
Om du behåller originaltoppen föreslår jag att du tittar till ventilstyrningarna och slipar in ventilerna, synd att inte ta tillbaka de hästkrafterna när du ändå har grejorna isär.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Precis min tanke - och nån timme med slipstift för att städa undan gjutskägg kanske du kan klämma in när du ändå är där. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Japp det är på gång.. nu är toppen isär av bara farten
Finns ju en del övergångar från gjutet och bearbetat att snygga till, och en riktigt vass och rak kant på innerradien på avgas. Styrningarna kändes bra överlag, ett par avgasventiler som var lite mer glapp än övriga men det får va.. Jämförde avgasventilerna med dom från 1100-an jag har delar från. 1600 vänster, 1100 höger. Nu spelar det säkert ingen roll på min helt standard i övrigt motor, men skulle man få lite mer flöde med 1100-ventilen då den är lite "nättare"? |
||
Tror inte det gör någon mätbar skillnad på avgas men lite generella tankar. Ventilen till vänster har större radie från skaft till tallrik vilket kan ge lite bättre flöde på låga lyft och liten radie vid höga lyft. Vill man veta exakt får man flödestesta. Oftast har det varit insug som man jobbat med även om det finns undantag.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Nä tror inte skillnaden hade varit märkbar oavsett.. gick på säkra kort och använde samma ventiler iallafall. Grävde med slipstift ett par timmar ikväll och tog bort dom värsta kanterna och jämnade till lite. Borde inte bli sämre iallafall Ytan på ventil och säte såg bra ut från början också men slipade in alla ändå, nu är den ihop igen och färgen torkar.
|
||
|
||
"Det ska börjas i tid..."
Vissa slipar till "knölen" runt ventilstyrningarna i kanalerna så de är mer flödesvänliga. Då slipper man korta styrningarna. Det ska inte vara helt spegelblankt i kanalerna heller. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Det är värre än så, det är inga lösa styrningar utan enbart bearbetat i godset i toppen. Och dom har bearbetat ner även från kanalsidan så är lite konstiga vassa kanter där.
Vart inga bra bilder direkt men här är en under arbetets gång. Snyggade till lite grann däromkring iallafall. Som sagt mer krut får läggas på en annan motor längre fram Nu är den helt ihop iallafall! Väntar på en ny lamell så kan jag dra ihop det med lådan och montera allt.. Sen blev jag ohälsosamt sugen på att sätta upp svänghjulet i svarven på jobbet och ta bort några kg på baksidan.. jag vet att man borde balansera om efter det egentligen men det borde väl nästan gå ändå? Man tar ju bort lika mycket material runt om, inga balanseringshål på den sidan.. Jämfört med 1100-svänghjulet som saknar den tjocka kanten på baksidan. 10,3kg vs 7,6kg. Tyvärr har 1100-svänghjulet mindre lamell och tryckplatta, annars hade man kunnat använda det.. stifta om för den andra tryckplattan känns som mer risk för obalans..? Nåja, det mest sansade är väl att bara montera 1600-hjulet som det är.. |
||
Inga lösa styrningar alltså, det var inte så noga med oljeförbrukning och lite blårök för 60 år sedan. Kanske är det bästa är att sätta ihop den och provkör. Snart är det vår. Bilen är liten och lätt. Jag har haft många Opel när de var lätta och bakhjulsdrivna. De rörde på sig trots blygsam effekt i förhållande till dagens bilar. Vill du har mer effekt så finns det många modernare Ford motorer.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Motorn är ju från -79 så den är bara 45 år gammal
Nej du har rätt, har satt någon sorts gräns för mig själv att 100-120hk är väl rimligt med crossflow men över det är det inte ekonomiskt försvarbart när en 2l zetec från skroten för 3000kr har 130- 140hk |
||
Finns väl alla möjligheter original insug är väl inte så sexigt så där hade man väl helst bytt till något annat bara av den anledningen.
Dom kan ju se ganska trevliga ut tycker jag för att vara en modern(are) motor. |
||
Det där motorrummet kan väl vara något att sikta på i framtiden, eller? Jag gav upp förgasare för +30 år sedan. Det blev oftast "nästan bra" och blev det väderomslag så var det och börja om igen. En standardmotor är inte lika kinkig.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Andra projekttrådar Ford Anglia 101E 1958 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19 >> 18 besök idag (27924 totalt) |