Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 1973. Vägen mot min dröm!
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (2025 totalt)
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 435



02wobin skrev:
Ja kempomaten är fan underbar. Inte gjort nått mer än att bytt gas på den. Inte ens bytt kontaktmuntstycke på 10år och då har det ändå svetsats en del


Jag hade Kempomat 250 på tidigt 90-tal men bytte till 2500 och som ersattes med Pro Evolution maskiner. Nu svetsar jag några timmar nästan varje dag så... Men det går att underlätta svetsningen med några enkla rutiner. Byt trådledare efter 15 kg tråd, munstycke när tråden glappar i hålet och håll gashylsan ren från sprut. Det finns ett enkelt verktyg för att skrapa rent inne i gashylsan som jag ofta använder. Beroende på slangpaket kan det finnas en gasspridarhylsa som ska bytas om den är skadad. På enklare modeller är den fast i "halsböjen" Man märker inte när det gradvis funkar sämre men det märks skillnad på svetsfogarna när allt är nytt och rent. Kemppi slangpaket är bäst men dyra. Till sist ta loss sidoplåtarna längst ned på maskinen och blås bort dammet med tryckluft (utomhus) nån gång så har du en svets som håller länge.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Kulturgärning!

Kul projekt, skall bli spännande att följa!

Men hujja, vad mycket rost...!

Bra kämpat!!! thumbs up thumbs up


Tack så mycket! Ja det finns att göra kan man säga. Såg förövrigt otroligt bra ut vid inköp, men under all färg/spackel så kom det fram ska kika in ditt 332 projekt!

_________________
Robin Bengtsson
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
c311 skrev:
02wobin skrev:
Ja kempomaten är fan underbar. Inte gjort nått mer än att bytt gas på den. Inte ens bytt kontaktmuntstycke på 10år och då har det ändå svetsats en del


Jag hade Kempomat 250 på tidigt 90-tal men bytte till 2500 och som ersattes med Pro Evolution maskiner. Nu svetsar jag några timmar nästan varje dag så... Men det går att underlätta svetsningen med några enkla rutiner. Byt trådledare efter 15 kg tråd, munstycke när tråden glappar i hålet och håll gashylsan ren från sprut. Det finns ett enkelt verktyg för att skrapa rent inne i gashylsan som jag ofta använder. Beroende på slangpaket kan det finnas en gasspridarhylsa som ska bytas om den är skadad. På enklare modeller är den fast i "halsböjen" Man märker inte när det gradvis funkar sämre men det märks skillnad på svetsfogarna när allt är nytt och rent. Kemppi slangpaket är bäst men dyra. Till sist ta loss sidoplåtarna längst ned på maskinen och blås bort dammet med tryckluft (utomhus) nån gång så har du en svets som håller länge.


Ja det är bra grejer. Tack för tipsen. Kanske dags att börja kika lite på pistolen då. Ska absolut ta loss plåtarna nere nu när jag får tillfälle och blåsa rent. Det är ju sånt man glömmer. Sen svetsas det ju iofs bara 2 timmar i veckan kanske med den så då håller väl sakerna mycket längre än om man kör varje dag långa fogar.

Är förövrigt också svetsare till yrket. Rörsvetsare och svetsar tig,pinne, gas, lödning. Givetsvis med kemppi där med

_________________
Robin Bengtsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



02wobin skrev:
c311 skrev:
02wobin skrev:
Ja kempomaten är fan underbar. Inte gjort nått mer än att bytt gas på den. Inte ens bytt kontaktmuntstycke på 10år och då har det ändå svetsats en del


Jag hade Kempomat 250 på tidigt 90-tal men bytte till 2500 och som ersattes med Pro Evolution maskiner. Nu svetsar jag några timmar nästan varje dag så... Men det går att underlätta svetsningen med några enkla rutiner. Byt trådledare efter 15 kg tråd, munstycke när tråden glappar i hålet och håll gashylsan ren från sprut. Det finns ett enkelt verktyg för att skrapa rent inne i gashylsan som jag ofta använder. Beroende på slangpaket kan det finnas en gasspridarhylsa som ska bytas om den är skadad. På enklare modeller är den fast i "halsböjen" Man märker inte när det gradvis funkar sämre men det märks skillnad på svetsfogarna när allt är nytt och rent. Kemppi slangpaket är bäst men dyra. Till sist ta loss sidoplåtarna längst ned på maskinen och blås bort dammet med tryckluft (utomhus) nån gång så har du en svets som håller länge.


Ja det är bra grejer. Tack för tipsen. Kanske dags att börja kika lite på pistolen då. Ska absolut ta loss plåtarna nere nu när jag får tillfälle och blåsa rent. Det är ju sånt man glömmer. Sen svetsas det ju iofs bara 2 timmar i veckan kanske med den så då håller väl sakerna mycket längre än om man kör varje dag långa fogar.

Är förövrigt också svetsare till yrket. Rörsvetsare och svetsar tig,pinne, gas, lödning. Givetsvis med kemppi där med

Ett tips att hålla trådledaren ren är att låta svetstråden gå igenom en hörselpropp och den byts så klart med jämna mellanrum thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
super7 skrev:
02wobin skrev:
c311 skrev:
02wobin skrev:
Ja kempomaten är fan underbar. Inte gjort nått mer än att bytt gas på den. Inte ens bytt kontaktmuntstycke på 10år och då har det ändå svetsats en del


Jag hade Kempomat 250 på tidigt 90-tal men bytte till 2500 och som ersattes med Pro Evolution maskiner. Nu svetsar jag några timmar nästan varje dag så... Men det går att underlätta svetsningen med några enkla rutiner. Byt trådledare efter 15 kg tråd, munstycke när tråden glappar i hålet och håll gashylsan ren från sprut. Det finns ett enkelt verktyg för att skrapa rent inne i gashylsan som jag ofta använder. Beroende på slangpaket kan det finnas en gasspridarhylsa som ska bytas om den är skadad. På enklare modeller är den fast i "halsböjen" Man märker inte när det gradvis funkar sämre men det märks skillnad på svetsfogarna när allt är nytt och rent. Kemppi slangpaket är bäst men dyra. Till sist ta loss sidoplåtarna längst ned på maskinen och blås bort dammet med tryckluft (utomhus) nån gång så har du en svets som håller länge.


Ja det är bra grejer. Tack för tipsen. Kanske dags att börja kika lite på pistolen då. Ska absolut ta loss plåtarna nere nu när jag får tillfälle och blåsa rent. Det är ju sånt man glömmer. Sen svetsas det ju iofs bara 2 timmar i veckan kanske med den så då håller väl sakerna mycket längre än om man kör varje dag långa fogar.

Är förövrigt också svetsare till yrket. Rörsvetsare och svetsar tig,pinne, gas, lödning. Givetsvis med kemppi där med

Ett tips att hålla trådledaren ren är att låta svetstråden gå igenom en hörselpropp och den byts så klart med jämna mellanrum thumbs up


Bra tips!

_________________
Robin Bengtsson
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 435



Då ska du redan ha koll Jag är 100% självlärd oavsett om det var att bygga hus (farsan var byggmästare i Ekerö) eller svetsa rostfritt. Det mesta har bara hänt pga tillfälligheter. Jag provar mig fram, lyssnar och frågar andra. När mitt jobb duger åt en tysk kund så är jag nöjd. En kund som utbildade svetsare sa att antingen kan man eller inte kan svetsa och hans primära jobb var att sortera ut de som var lämpliga att fortsätta utbildningen. Det man kan göra är att förbättra sina färdigheter, vilket kan betyda att man kan minska tiden som man får lägga på efterbearbetning.

Öronpropp på svetstråden är bra om man har vanlig svetstråd och kanske inte svetsar mycket.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



c311 skrev:
Öronpropp på svetstråden är bra om man har vanlig svetstråd och kanske inte svetsar mycket.

Det var typ 25-30 år sen jag svetsade i produktion men svetsarna gick 06-24 och öronpropparna byttes
rätt så frekvent...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 435



super7 skrev:
c311 skrev:
Öronpropp på svetstråden är bra om man har vanlig svetstråd och kanske inte svetsar mycket.

Det var typ 25-30 år sen jag svetsade i produktion men svetsarna gick 06-24 och öronpropparna byttes
rätt så frekvent...


På en 163 eller 250 gick det bra men på de senare som har nedvinklat slangpaket fastnade öronproppen i tratten före matarhjulen. Maskiner som har trådrulle utanpå eller 250 kg trådtrumma vet jag inget om.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Är det i huvud taget någon i Ugglerum som inte är motorintresserad?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Läckert med en 2002, måste lackas orange för det bara SKA en 2002:a vara thumbs up

_________________
Matthias Karlsson
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
P.P. skrev:
Är det i huvud taget någon i Ugglerum som inte är motorintresserad?


Haha Nä dem verkar samlas härute är en granne till som bygger på en inka 1602.

_________________
Robin Bengtsson
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Role skrev:
Läckert med en 2002, måste lackas orange för det bara SKA en 2002:a vara thumbs up


Håller med om att dem gör sig fint i orange. Speciellt colorado. Men denna blir nog någon annan färg

_________________
Robin Bengtsson
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
Hej på er!

händer inte mycket i garaget just nu ärligt talat. Fixar lite med huset och snart drar ju utesäsongen igång.. så lär väl inte hända allt för mkt förens till hösten mer än sporadiska kvällar kanske. Tråkigt men det är bara att acceptera läget. Har kanske lite delar på ingång vilket är roligt så håller tummarna för att det går vägen.



_________________
Robin Bengtsson
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30


Trådstartare
hittade en förstärkt tryckplatta billigt förra veckan som är från kl-racing. Ska tåla 430nm så det blir perfekt till mig. Är till e30 325 men passar klockrent på m10 svänghjulet.

Söker lite tips och råd från er som byggt ihop en m10 turbo motor med gott resultat. Vad har ni kört för topplockspackning/topp bultar? Tänker väl att receptet kommer bestå av rätt så standard 2L motor med 1.8 topp. T3/t4 turbo och min schrick kam ( ska bara mäta upp den)

Någon som vet om en kam från en 2002 motor går att montera i en nyare 1.8 topp? Vet att fördelaren går åt fel håll. Men ska inte använda fördelare ändå sen. Blir nog kanske någon EDIS spole. tips och trix uppskattas.


_________________
Robin Bengtsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 1973. Vägen mot min dröm!
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (2025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande