Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 Touring -72 "Wahnsinn?"
<<   1, 2
17 besök senaste veckan (41442 totalt)
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49


Trådstartare
Motorvagnen börjar bli klar, någon mindre justering behövs. Nästa steg blir att passa in motor i bil och mot framvagnen. Det är lite av en utmaning då det inte är så gott om plats att få in en V8 i en 02:a, dessutom placerad bakom framaxeln då målet är att det ska bli en mittmotorbil.

Vagnen med den triangulerade justeringsramen innuti:





De tre justeringsstagen gör att man kan justera i höjd och "tilt:a".





Motorn placerad på vagnen, växellåda ska dit också. Den lite udda formen på fästet under motorn är pga att del framaxel ska kunna gå fri.





Den står bra utan växellåda på plats, men riskerar att tippa framåt, säkrast med spännband på plats.


_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49


Trådstartare
Motorvagnen är klar... Nu kan arbetet med att passa in motorn påbörjas. Det är ett samspel/beroende som måste kluras på, man kan dela in det i olika delar och prioriteringar:
1. Motorn måste få plats på höjden under framrutan, det går att justera genom att höja/sänka motorn eller höja/sänka karossen.
2. Motorn bör hamna så lågt som möjligt med avsikt på tyngdpunkt, men den måste (tillsammans med växellådan) passa någorlunda i höjd med bakaxel.
3. Motorns höjd över mark påverkar framvagnen (som sitter under motorn) vars geometri inte får förstöras (tänk en kraftigt sänkt bil).

Tips/erfarenheter mottages gärna: Om man sänker framvagnsbalken, alltså som att sänka en bil, så minskar Camber-vinkeln. Då detta är en bil byggd för bana så är det önskvärt med något lägre Camber-vinkel än original men hur mycket försämras geometrin, för hur hjulen rör sig i fjädringsvägen, om man säker den väl mycket? Det är geometrin jag är fundersam på eftersom Camber-vinkeln går att justera.



Motorn på motorvagnen rullar in på sin tänkta plats...





Den kommer långt in.





Mittmotor (hela motorn bakom framaxeln) om jag lyckas få till det.





Här får man samsas om platsen, jag och motorn.


_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Kan inte säga annat än att det här var ju helt underbart galet

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49


Trådstartare
Igår var jag förbi garaget en sväng och fortsatte mäta på framvagnen. Bara en grov uppskattning än så länge, så ha det i åtanke.

Jag testade att sänka framaxelbalken så mycket som möjligt och mätte på hjulen för att se när de började få ändrad cambervinkel. Med framvagnsbalken sänkt till en markfrigång på 13cm (vilket är som jag planerat) så står hjulen fortfarande i camber 0. Med hjulen fjädrade uppåt ca 8cm från det läget så var camber-vinkeln runt 3 grader (negativ). 8 cm fjädring inåt är nog mer än vad jag kommer att ha men det ger mig information om geometrin i framvagen.

-Vilken camber vinkel är lämplig vid fullt infjädrad?
-Hur lång fjädringsväg (in) är "lagom" för en banbil, som även ska kunna brukas på gatan?


Framvagn i "ride height":





Infjädrat hjul, ca 8 cm ger ca 3 grader negativ camber:





Framvagnen ska ner en aning mer, ju lägre ju mer plats för motorn. Oljetråget ska precis gå över framvagnbalken:





Nu blir det till att läsa i Banbilsboken av Göran Malmberg och försöka förstå hur jag ska kunna optimera placeringen i höjdled med avseende på Suprans bärarmsgeometri:


_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Vi (=SFRO) brukar vilja se minst 60 mm infjädring (och 30 mm utfjädring) fram, bak brukar vi vilja ha 60 mm åt båda hållen. Det är baserat på våra erfarenheter av vad som fungerar på en gatbil.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49


Trådstartare
Tack Gustaf! Det är precis av denna anledning som jag har min tråd på rejsa, att få tips, idéer och påminnelser är ovärderligt!

Bygget fortskrider (dock inte särskilt fort)... Det mäts och funderas, läses och valideras och det man enkelt kan notera är att det inte är trivialt med chassigeometrin på bilar. Igår försökte jag mäta upp min framvagn för att sedan i Vsusp (http://www.vsusp.com) försöka simulera hur min bil kommer att bete sig. Värdena som jag mätte upp försökte jag validera mot de mätningar jag gjorde förra veckan. Då mätte vi med en lutningsgivare (typ digitalt vattenpass) på hur däcket rörde sig med avseende på camber i in och utfjädrat läge.

Det är svårt att mäta exakt men man får ett hum om hur det ser ut i alla fall. Jag är glad över att jag inte behöver konstruera framvagnen och dess geometri själv. Ibland undrar man hur många japanska ingenjörstimmar det gick åt att ta fram denna framvagn?

Om någon har information om mått eller kanske till och med beräkningar på Toyota Supra axlar så mottages det gärna!

Litet filmklipp på geometrin i Vsusp:
https://vimeo.com/73758365


Motorvagnen fyller sitt syfte, rulla in och ut ur position:




Min kompis Erik hjälper till att mäta camber-vinklar. Bra verktyg har han också!:




Hmm, gradangivelsen stämmer inte riktigt med mina mätningar, har jag mätt fel eller är det fel på detta precisionsverktyg? Det buckliga betonggolvet kanske är boven i dramat?:




Titta! Framvagn, motor och kaross får plats på höjden!:




Markfrigång ca 13cm, framaxelbalk-motor ca 1cm, motor-kaross(under vindruta) ca 3cm! Dessutom är karossen sänkt ca 5cm från original höjd:




Det ser faktiskt ut att kunna fungera!:




Men det blir lite tight på sina ställen... Dock föga förvånande:




Teori vs simulering:




Läsa, mäta, bygga, läsa, mäta, bygga, läsa, mäta, bygga...
Tack för lån av böcker Pelle och Anders!


_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49


Trådstartare
Nu är det väldigt länge sedan jag uppdaterade här, men det beror inte på bristande intresse! Jag har blivit av med garaget som jag delade med andra motorintresserade på Söder i Stockholm. Jag har huserat där de senaste 12 åren och föreningen som jag var med i har varit där i 30+ år. Men nu blev BRF:en som vi hyr av giriga och höjde hyran 170%...

Flytt till nytt garage och förberedelser med att bygga arbetsbänkar och inköp av nya verktyg och maskiner har varit i fokus senaste tiden.


Öde i garaget, bilen görs redo för flytt:





Då far vi, hej då Nytorget!:





Nya arbetsbänkar har snickrats ihop:





Hyllor har monterats:





Under flytten så hittade jag detta rör, Toyota-stag till buren (Guss) som var bland det första jag köpte till projektet. Var det därifrån jag fick idén att mixa BMW & Toyota tro?


_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



riktigt coolt bygge thumbs up thumbs up

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49


Trådstartare
Det går sakta... Det tar tid att komma i ordning i nya garaget, men jag hoppas att jag kan komma igång med bilen snart igen.

Jag har tillverkat små pallbockar (lägsta höjd ca 11cm) för att kunna justera in höjden på bilen steglöst. Alltid nåt.








_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49


Trådstartare
Tiden går för fort, det får mitt projekt att verka gå långsamt... Husrenovering och barn har tagit mestadels av min tid på sistone. Renoveringen är snart klar så jag hoppas komma igång med bilen på allvar snart igen.

Under ledigheten över jul och nyår har jag pysslat lite med vad som ska komma att bli min instrumentering. Jag planerar att använda endast en enda skärm där all nödvändig information ska visas. Tanken är att man även ska kunna styra vissa saker också. Kodlås som startnyckel kanske?

Koncept:
- 7" touch screen.
- Arduino baserad hårdvara.
- CAN-BUS från motorstyrning.
- Övriga in-/utgångar "direkt" in/ut på Arduinon.
- Olika setups för gata och bana. Kontrollampor för blinkers/ljus etc behövs kanske inte på bana tex.
- Kritisk information visas tydligt. Om tex oljetryck är för lågt så kan man visa endast det i röd stor tydlig text.
- Enklare loggning.
- Etc.

Hittills har jag bara testat displayen och labbat lite med layout och hur det kan tänkas se ut. Nästa steg blir att få in signaler från CAN-BUS. Jag hoppas på att testa den i min kompis Caprice Coupé -79 med ny MegaSquirt MS3 Pro under Speedweekend.

Bild på displayen (detta är en 5" display men jag planerar som sagt att ha 7" i bilen):


_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49


Trådstartare
Jag har jobbat vidare med framvagnsinfästning och krängningshämmare.

De främre rambalkarna är så gott som klara, någon svets saknas fortfarande. Jag försöker svetsa så mycket som möjligt på bänken, vilket är smidigare än att ligga under bilen. Balkarna är byggda så att de passar in mot originalbalkarna i golvet på bilen. Om man nu kan kalla originalbalkarna för en balk...



Framvagnsbalk i konstruktionsstadie.



Balken möter upp originalbalk i golvet.



Rambalkar bultade i Supra fravagnen.



Löstagbar balk som kommer att agera fäste för krängningshämmaren.



Krängningshämmarbalk sedd framifrån. Den är löstagbar för att enklare kunna plocka i och ur motor. Den kommer troligtvis agera fäste för fronten samt för kylare.



Krängningshämmarrör notchad för knivarna.



Hylsorna till knivarna svetsas fast på tvärröret.



Krängningshämmaren mäts in, den får inte nudda vare sig däck eller styrstag vid rattutslag eller in/utfjädring.



Hylsa till knivarna svetsad på tvärstaget.



Styrväxel med elservo från en BMW E87 provmonterad. Ser ut att passa rätt så bra och det vore grymt smidigt med elservo, dessutom mycket av styrningens vikt lågt placerad. Däremot verkar det vara lite klurigt att få den att fungera stand alone. Jag är rädd för att den kräver kommunikation med original styrenheter och inte bara matning och CAN-signaler för fordonshastighet.

Här får någon gärna komma med input!

_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Mycket fränt bygge!! Och i bland tar det tid om det ska bli bra....
Blev också imponerad av motorvagnen, smart och genomtänkt!
Hoppas att vi inte behöver vänta så länge på nästa uppdatering.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Skitkul o se uppdateringar! Seriöst bygge thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Wahnsinn ligger inte alldeles långt borta, men vilken fantastiskt cool ide!
Jag kan väl hålla med om att den är lite fulsnygg, eller fulsöt? i originalutförande, men det är en form som gör sig fint för "hot-hatch" eller vad man skall kalla det.
Det här är spännande

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Hej!

Coolt bygge!
Hur går det? :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30



Vilket häftigt bygge! Har det hänt något mer?

_________________
Robin Bengtsson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Nyfiken!

_________________
Magnus Falk
Citera
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49


Trådstartare
Tack för alla fina kommentarer!

Jag har släppt idéen att använda BMWs elektriska servo-kuggstång. Jag har inte hittat någon vettig dokumentation hur man skulle kunna få igång den "stand alone" utan övriga BMW styrenheter.
Den är till salu om någon annan vill göra ett försök...




Jag har införskaffat en elektrisk servo rattstång istället, från en Opel Corsa C. Betydligt lättare att hitta dokumentation och den är väl beprövad inom hobby och motorsport!
Enkel att koppla in dessutom: Matning, Jord, Tändning, Hjulhastighet (hjulhastigheten påverkar servo verkan) samt Motorvarvtal (för att inte använda servon när motorn står still, eftersom den drar en hel del ström).





Ny kuggstång har införskaffats. En så kallad "Yellow Tag" från en BMW E46. Kuggstången finns i en massa olika modeller och utväxlingar. Med och utan hydraulik.
Det är samma modell från BMW E46, E36, Z3, Z4 mfl?





Just den modell jag valde har mycket utväxling. 1 rattvarv ger 53mm slag på kuggstången.
Modellen är Yellow Tag 712 ZHP 6757650. Den kommer från en bil med hydraulisk servo så det fick jag plugga igen och loopa lite rör.
Ev så flyttar jag innanmätet till en variant som inte är av hydraulisk typ.





Kuggstången kopplas samman med en rattstångsled från en BMW F30.
Det är en mycket stum led för en styrning utan glapp. Den är gjord i aluminium, vilket också är trevligt. Den har dessutom en sektion som som är utformad enligt en vanligt förekommande "DD steering shaft", eller "Double D"!
En standard kan man väl kalla det för styrning, vanligt på eftermarknad och hot rods etc. Den kan därför enkelt förlängas till önskad läng på rattstången med ett Double D rör.





Ibland måste man ha lite tur också, för det visade sig att Opel Corsa rattstången har samma splines dimension!
Så det fick bli en till styrled från en BMW F30 i den ändan också. Sen är det bara att kapa önskad längd på röret emellan och sätta dit nya brytpinnar för att göra rattstången kollapsbar.
Dock måste buren på plats innan jag kan slutföra styrningen eftersom rattstången ska fästas i ett tvärstag i buren.





Kuggstången var dock smal för den breda Supra-framvagen så jag tillverkade ett par förlängningar. Ca 50mm per sida.

Nästa uppdatering blir troligtvis på tema bromsar...

_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 Touring -72 "Wahnsinn?"
<<   1, 2
17 besök senaste veckan (41442 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande