Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 328i 2000 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (7618 totalt) |
Fick lite tid igen i helgen att dra färdigt bromsrören och montera tillbaka bränsletanken - vilket inkluderade att borra ut bultarna som jag var tvungen att skära av när jag skulle ta ner den. Tror jag har "gamla" fästet också som är väldigt mjukt och lätt böjs. Verkar finnas en ny version när jag kollar på nätet, och det går att köpa löst från Redish Motorsport. Så det kanske får bli ett framtida projekt...
Men nu är bränsletanken uppe igen med ny hårdvara - distanser, gummibussningar och bultar. Var tvungen att test-montera subframen också bara för att få känslan av att något åker tillbaka på bilen! Nästa steg blir att lista ut i vilken ordning jag bäst monterar tillbaka allt, inklusive handbromsvajrarna. När bilen är körbar rullar den över till BMT Per Larsson och får Millway-förstärkningar ditsvetsade så jag slipper framtida sprickbildning. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Vet inte om du sett/hört talas om "Vince bar" för E46. Extra förstärkning av svaga plåtstrukturen för bakvagnen. Se här:
https://www.facebook.com/PPRnDnews/ _________________ Kent Ohlsson |
||
Jo jag har snubblat över den online, men det känns lite för meckigt för mig. Tänkte som sagt leja bort bakvagnsförstärkningen för att slippa göra det själv... hoppas att jag inte behöver en vince bar också? _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Det har verkligen varit långsam takt senaste månaden. Varit lite mycket med jobb, familj och socialt liv som kommit i vägen.
Bara lite småprylar som hänt sedan sist. Visade sig att "ventilationsgallret" bakom bakre stötfångaren sett bättre dagar, så bytte det. Tyckte också det såg lite väl rostigt ut vid bakre trailing arm-fästena, så slipade bort det värsta, körde lite rostkonverterare och sprejade med underredesfärg. Min bil hade också fått båda främre innerskärmarna bortslitna vid något tidigare tillfälle, och de sensorer som sitter i skärmarna saknades således - yttertemperaturmätaren och någon temperatursensor för strålkastarspolningen. Har roat mig lite med att testa såna självlödande krympslangar för att laga respektive kabelhärva och fästa nya kontakter. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Tack för tipset. Arkiverar det och plockar fram som alternativ om det behövs. Hade gärna gjort det, men är total rookie på att svetsa (som allt annat) så avvaktar lite... _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Fortsätter att gå väldigt långsamt framåt. Gör någon liten grej varje helg, men knappt det rör på sig nu tyvärr.
Vill ha "OEM+ look" så har slängt de M Sport-kopior till stötfångare som bilen kom med och köpt begagnade original fram och bak. Köpte lite ny hårdvara för att fästa dem så det skulle kännas lite fräscht. Monterat nya original-stänkskärmar fram och nya sensorer; yttertemperaturmätare fram vänster samt tempmätare för spolarvätska fram höger. Dessa var helt avslitna innan. Gav mig sen på att försöka borra ur avgasbultarna som fäster avgasröret i grenröret. Herregud vad kämpigt! Tror jag dödade 3 borrar och slet ut 5 andra. Slutade med att jag pajade grenrören och fått beställa nya från Schmiedmann i alla fall. Sjuk slöseri med tid, pengar och frustration! Sen gav jag mig på att undersöka rosthålen i golvet. Dessa har uppkommit av att en gummiplugg lossnat i golvet och bilen tagit in vatten. Sen har mattat varit blöt i säkert flera år, och spridit fukten. Fick ta bort mattan bak för att diagnosticera. Var först lite orolig att rosten skulle spridit sig över halva golvet, men verkar mest vara ytrost som spridit sig. Blir till att försöka öva på mina svetskunskaper i helgen och laga båda sidorna. Efter det gav jag mig på bakvagnen för att få montera något också. Visade sig att camber-armarna jag köpt på MrTuning hade en bussning som var 1-2 mm för kort för subframen, så den hade skramlat runt i fästet. Lyckligtvis var infästningen exakt lika stor som på originalarmarna, så kunde pressa ur den och ersätta med en polyuretanbussning. Kunde sen gå vidare att montera dämpare och trailing arms bak, känns bra. Insåg jag ville ha nya fästhårdvara, så lagt en beställning på alla bultar/ muttrar jag behöver. Nu i helger blir det som sagt svetsdags för att få ordning på golvet. Blir första grejen jag någonsin svetsar, så wish me luck! _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Fräscht!!
...Men de där grenrören ser inte förstörda ut? Du behöver inga pressade skruv där, använd vanliga sexkant-skruv och mutter! Funkar lika bra! Vill man vara ambitiös så använder man kopparmuttrar så rostar det inte ihop igen heller. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tjusigt!
Håller med Christian, inte behöver du väl köpa nya grenrör? Är det att hålen blivit ovala du tänker blir problem eller? Styrning för skruven får du ju av flänsen i motgående del, och sen ska det ju bara klämmas ihop så det lär ju va lugnt! |
||
jag har dom där mrtuning stagen på både långloppan och trackday bilen.Upplevede inget glapp på den inre leden, gick det inte peta in en bricka eller bara dra åt ?
Polybussningar är inte något förbättring. (möjligtvis jämfört med riktigt sunkiga gummibussningar) Man kan sätta orginal kapslade ledlager runt om istället. Orginal yttre/övre passar runt om. 44 euro för 4st betalade jag för några år sedan. Om du hade bekymmer med få isär byxröret , vänta tills du skall lossa grenröret från motorn... Du kommer få byta både pinnskruv och kopparmuttrar mot toppen. Risken är du drar av någon. Dom blir väldigt besvärliga att få ur med motorn på plats. Det är bara dra ihop byxröret med genomgående M6 och brickor. mina ser betydligt värre ut än dina :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Jag säger byt grenrör. Blir du av med "förkattarna" i grenrören. Och får 15hk gratis 😊
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Jag förstod det som att det var nya OE beställda hos Schmiedmann.
Då försvinner inga kattar och pengarna rinner dessutom iväg.... bättre att spara den utgiften helt säger jag. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Jaha, det tänkte jag inte på. Men bättre med S50 grenrör eller liknande. Och sen en racekatt under bilen. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
Du har rätt, dom ser inte förstörda ut... men allt bråkande (och förmodligen massa gammal rost) gjorde att katalysatorn lossnade från bakre grenröret och sitter "löst". Misstänker en del skrammel och avgasläckor. Det jag beställde på Schmiedmann var dessa: https://www.schmiedmann.se/sv/produk Så förhoppningsvis kan jag komma igenom besiktningen med dom kattarna. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Jo förstått att du har rätt angående byta grenrör... har sett en del Youtube-videos om det. Men, alea jacta est, får försöka få ordning på det nu! Angående bussningarna så hade jag dessa liggande då jag köpte ett "bakvagnskit" från MrTuning innan, så det var lättillgängligt. Får testa med det nu och prova original istället om det inte blir bra. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Mja, inte superimponerad hittills. Delvis var ju bussningarna korta, delvis så var mina rostiga på insidan och på gängorna, trots att de är helt nya. Men kanske funkar ändå - vi får se när jag väl kan rulla igång bilen igen. När det nu blir. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Tjena Cammo! Mja, det var ursprungligen tanken, men hade inte riktigt förväntat mig den här mängden jobb... så blir väl mer sannolikt reservbilen (F-Typen) som får ställa upp igen. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 328i 2000 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (7618 totalt) |