Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
492 besök senaste veckan (10390 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Så ska det se ut thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Tack

Det är kul att greja när man själv blir nöjd med resultatet.
Nu är det bara att kapa tidigare nämnda u-bultar, göra klart allt i bromsväg och se över förgasare & tändning så borde jag vara redo för den här säsongen.
En välbehövlig tvätt och vaxning ska det väl bli också.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Gött stuk!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Skulle rekommendera insugsrör från en Focus ST170 och spjällhus från GSX-R 1000, hade det på min super 7.


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
bop skrev:
Gött stuk!


Tackar

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Svante skrev:
Skulle rekommendera insugsrör från en Focus ST170 och spjällhus från GSX-R 1000, hade det på min super 7.



Tack för tipset, ska kolla upp det lite mer.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Måttade lite på dom befintliga bakre stötdämparna igår och idag skred jag till verket med att tillverka ett par nya Bilstein.

Svetsat öglor på rören och svarvat av till rätt längd.




Gjort invändigt låsringsspår för låsringen som håller ihop dämparen.
Låsring monterad för att visa principen.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Snyggt tar du beställningar?

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Så jäkla praktiskt att ha möjligheten att göra egna stötdämpare thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
patrikh skrev:
Snyggt tar du beställningar?


Tack

Ta emot beställningar ingår inte i mina arbetsuppgifter

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Janne J skrev:
Så jäkla praktiskt att ha möjligheten att göra egna stötdämpare thumbs up



Väldigt praktiskt, och kul att få prova det man kokat ihop sen

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Dämparna ihopmonterade och lackade med etchprimer innan ett par lager 2K täckfärg i klassisk Bilstein-gul.

Känner mig nöjd med schimsningen på dämparna, återstår att se hur dom känns på väg sen.

Valde att lacka med bussningarna på plats för att inte riskera att skada lacken när dom pressas i.
Tänker att det inte gör något när bussningarna ändå sitter dolda mellan fästöronen på bakaxeln.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Lackade bakdämparna igår och slutmonterade dom idag.
Hoppas det kommer fungera bra på vägen sen


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Pysslat vidare lite med Cortinan senaste veckan.


Monterat bromsoken och slangarna fram.




Ny slang även bak och nya dämparna monterade.
Får erkänna att jag klantade mig lite när jag mätte upp dom gamla dämparna så fick lite mindre kompression på dom nya än jag räknat med.
Dom nya har 60mm in och 80mm ut, hade räknat med 80mm in och 60mm ut.
Funkar väl som det är nu men får se om man orkar skruva bort dom igen framöver och göra om lite





Och sen blev det lite strul när bromarna skulle luftas, bak och höger fram gick bra men när jag kom till vänster fram fick jag först inte fram någon vätska.
Så jag lät nippeln vara öppen och vakuumsugen fick jobba samtidigt som jag pumpade lite på pedalen, då fick jag vätskan att komma fram men pedalen är fortfarande svampig.

Får bli att gå ett varv till med vakuumsugen vid nästa garagesession så får vi se om de blir ordning på det.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Lufta bromsar är aldrig kul thumbs down

En provtur verkar inte långt borta iallafall

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Nej i alla fall inte när systemet varit helt tomt.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 308



Kul att se en fin Cortina bli omhändertagen.
Lufta kan vara knivigt, från huvudcylindern så går röret till förgrening på höger innerskärm sen går röret tillbaka igen förbi huvud cylindern och ut till vänster hjul. Västa stället att få ut luften ur är böjen som röret gör på torpeden där är det högre än behållaren. Bästa metoden jag kommit fram till efter 40 år med Cortina skuvande är att sätta vakum i systemet och släppa in vätskan det funkar alltid. Alternativt tryck i huvudcylinderns behållare. Har man ingen utrustning till det så kan man låta en medhjälpaare pumpa någorlunda hastigt medan man håller finger på öppen luftnippel så det inte drar in luft när medhjälparen släpper pedalen mellan pumpningarna.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Tack för tipsen.
Jag har tillgång till en vakuumsug som man sätter på luftningsnipplarna så jag ska låta den jobba lite mer så får vi se hur det blir.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Gick ett varv till med bromsluftaren och nu blev pedalen stum och fin.
Firade med att starta upp den och backa ut den ur garaget, väldigt dåligt med bränsle i tanken gjorde att jag inte vågade mig på någon längre provtur i nuläget men kul ändå.

Inte mycket som slår doften av oförbränt bränsle såhär på vårkanten






Nu väntar bara en rejäl tvätt och en vaxning så är den redo för säsongen på riktigt.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 122


Trådstartare
Ju mer jag tänker på saken så undrar jag om det inte hade varit bättre att köra med
175/70R13 däck istället för nuvarande 185/60R13, fyller ut lite dåligt fram men får se om ögat vänjer sig.

Sänka mer är inte ett alternativ, dels hamnar framvagnsbalk/tråg farligt nära marken och dels skulle det inte bli tillräckligt med slag kvar på framdämparna så då skulle jag behöva modifiera fjäderbenen och dämparna för att kunna få ihop det och det är inte ett alternativ i nuläget.


Vad tycker folket?

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Ibland kan en spacer göra stor skillnad när det kommer till utseendet, har du någon liggande att testa med?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
492 besök senaste veckan (10390 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande