Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e90 325i -05
1, 2   >>
161 besök senaste veckan (2296 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare


Efter ett gäng E36or så föll valet denna gång på en E90.
Jag har för vana att bygga bort mig så denna ska alltid rulla är målet och vara en andrabil som jag faktiskt kör och inte står i garaget i beståndsdelar...

Varför E90?
Typ samma vikt som en E36 dock lättare att hitta en som inte kostar en förmögenhet samt är färdig för skroten.

Denna bilen fyllde alla mina kriterier dvs ingen taklucka, sparsamt utrustad men ändå AC, msportstolar, mpaket, mchassi etc.

Gjort en massa service för att komma i fatt men också hunnit köpa på mig lite delar.

Köpt hittils
Bilstein PSS10 Coilovers.
Beg bakre subframe från Zalle. Perfa så jag kan swappa in en ny med bussningar.
E90 335 Bromsok sväljer 348mm skivor istället för 300mm som idag.

Planen nu är att få fram lite med chassidelar som "camberplates" fram samt camber/toestag bak.
Samt köpa en vettig uppsättning fälgar som går över 335 oken.

Tips på "easy wins" mottages vänligen.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Trevligt!
Samma vikt som e36 säger du, det öppnar ju upp för kul bruksräcer idéer. När jag en gång i tiden skulle byta min e36 till en e46 så lät jag bli just pga att e46 kändes tung och osmidig.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
Yo-1 skrev:
Trevligt!
Samma vikt som e36 säger du, det öppnar ju upp för kul bruksräcer idéer. När jag en gång i tiden skulle byta min e36 till en e46 så lät jag bli just pga att e46 kändes tung och osmidig.


Tidig bil utan en massa fanzy då det är en 2005a.
Väger ca 1450kg så ingen lättviktare men samma vikt som min E36 Coupe som var 13 är yngre.

Finns garanterat några 100kg inredning att riva i denna om andan faller på.
Sen att fram/bakvagn inte behöver förstärkas är också ett plus då bmw lärt sig från e36/46.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Kan det verkligen stämma att de har samma vikt? Min uppfattning har varit att E90 har varit rätt så rejält mycket tyngre (framför allt i rensat skick) än E36? Efter några snabba slagningar på blocket så skiljer det närmare 200kg i snitt.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
OscWan skrev:
Kan det verkligen stämma att de har samma vikt? Min uppfattning har varit att E90 har varit rätt så rejält mycket tyngre (framför allt i rensat skick) än E36? Efter några snabba slagningar på blocket så skiljer det närmare 200kg i snitt.


Lär skilja på olika modeller kan ocksåtänka mig att e36 kanske är lättare lättad.

Min bil är dock basic utsn det mesta utrustningen därav 1450kg som min förra E36 då snackar vi kompletta bilar med inredning etc

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...

Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
MaZ skrev:
Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...

Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa.


Bra input!
Jag kanske har fått 1450kg om bakfoten då?

M3 Subframbussningar i bakvagnen mao, inte tänkt på det bara kollat på millway och
Strongflex men de tar ju bort en del av det fina med att kunna bruxa.

M3 länkarmar har jag kollat på tydligen är det TRW som är leverantören man ska köpa då det är OEM grejor med bortslipad BMW nummer och logo.

335 Bromsok har jag liggandes.

Ställbara toe/camberstag i bakvagnen har du erfarenhet av det på E90 dvs värdet/nyttan av dessa eller räcker M3 diton?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Samma vikt är inte riktigt rätt.

Ring Freaks nere på ringen har båda två byggda exakt likadant, e36 samt e90 båda 325or
Skiljer ca 100kg med bur osv installerat likvärdigt.

Har hyrt båda där nere och jag hade minst lika kul i e90n som e36an. Så tror du gör helt rätt

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
PIato skrev:
Samma vikt är inte riktigt rätt.

Ring Freaks nere på ringen har båda två byggda exakt likadant, e36 samt e90 båda 325or
Skiljer ca 100kg med bur osv installerat likvärdigt.

Har hyrt båda där nere och jag hade minst lika kul i e90n som e36an. Så tror du gör helt rätt


Jo verkar vara så

Nu gäller det att hitta en bra nivå så bilen rullar hela sommaren.
Redan shoppinglista på mer än vad jag gav för bilen...

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



Kul! E90 plattformen är en bra kompromiss och kul när det svänger...

Ang vikt så är det stora skillnader inom generationerna. Min e46 cab med bra utrustning är en tungviktare med 1660kg enligt transportstyrelsen. Så den får glida som det är tänkt, men jag reagerade på att min e87 116d väger 1380kg, hur är de att svänga med?
Tycker den är lite svårbedömd med org svampig fjädring och trötta 16" friktionsmackor. Spontant känns den inte lika intressant som exvis e90...

Edit: såg att min gamla e91 330d vägde 1690kg, så inte heller den var någon ballerina:)

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



robber skrev:
MaZ skrev:
Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...

Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa.


Bra input!
Jag kanske har fått 1450kg om bakfoten då?

M3 Subframbussningar i bakvagnen mao, inte tänkt på det bara kollat på millway och
Strongflex men de tar ju bort en del av det fina med att kunna bruxa.

M3 länkarmar har jag kollat på tydligen är det TRW som är leverantören man ska köpa då det är OEM grejor med bortslipad BMW nummer och logo.

335 Bromsok har jag liggandes.

Ställbara toe/camberstag i bakvagnen har du erfarenhet av det på E90 dvs värdet/nyttan av dessa eller räcker M3 diton?


Jag har kvar orginal, har inte hittat nåt vettigt att köpa och har inte fått tummen ur att göra egna. M3 har en annan längd så de passar inte.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
MaZ skrev:
robber skrev:
MaZ skrev:
Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...

Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa.


Bra input!
Jag kanske har fått 1450kg om bakfoten då?

M3 Subframbussningar i bakvagnen mao, inte tänkt på det bara kollat på millway och
Strongflex men de tar ju bort en del av det fina med att kunna bruxa.

M3 länkarmar har jag kollat på tydligen är det TRW som är leverantören man ska köpa då det är OEM grejor med bortslipad BMW nummer och logo.

335 Bromsok har jag liggandes.

Ställbara toe/camberstag i bakvagnen har du erfarenhet av det på E90 dvs värdet/nyttan av dessa eller räcker M3 diton?


Jag har kvar orginal, har inte hittat nåt vettigt att köpa och har inte fått tummen ur att göra egna. M3 har en annan längd så de passar inte.


Tack för inputen.

Steg 1 blir att få på mina Bilstein PSS9 Coils och montera 335 bromsoken det lär liva upp bilen lite.

Kör du några camberplattor fram och om så bågra hjulvinklar att dela med dig av?

/r

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 458




_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 36



Kul med fler e9x byggen

Ser ut som ett stabilt concept och kommer säkert bli en mycket trevlig bil.

// Rikard

_________________
Rikard Tingåker

BMW e90 330i
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
McRae skrev:
https://55parts.de/collections/fuer-3er-e-serie/products/55parts-exclusive-uniball-spurlenker-hinterachse-passend-fuer-bmw-1er-e8x-1er-m-coupe-3er-m3-e9x?variant=31925670510671

justerbara med ordentligt tätade uniballs


Intressant, tack!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
Rikard.T skrev:
Kul med fler e9x byggen

Ser ut som ett stabilt concept och kommer säkert bli en mycket trevlig bil.

// Rikard


Tack för de fina orden.

Våran vanliga bruxbil har varit på service i över 2v nu så denna agerar primärbil nu.

Underbart skön bil jämfört med Kia e-niron som är 20år nyare.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



robber skrev:
MaZ skrev:
robber skrev:
MaZ skrev:
Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...

Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa.


Bra input!
Jag kanske har fått 1450kg om bakfoten då?

M3 Subframbussningar i bakvagnen mao, inte tänkt på det bara kollat på millway och
Strongflex men de tar ju bort en del av det fina med att kunna bruxa.

M3 länkarmar har jag kollat på tydligen är det TRW som är leverantören man ska köpa då det är OEM grejor med bortslipad BMW nummer och logo.

335 Bromsok har jag liggandes.

Ställbara toe/camberstag i bakvagnen har du erfarenhet av det på E90 dvs värdet/nyttan av dessa eller räcker M3 diton?


Jag har kvar orginal, har inte hittat nåt vettigt att köpa och har inte fått tummen ur att göra egna. M3 har en annan längd så de passar inte.


Tack för inputen.

Steg 1 blir att få på mina Bilstein PSS9 Coils och montera 335 bromsoken det lär liva upp bilen lite.

Kör du några camberplattor fram och om så bågra hjulvinklar att dela med dig av?

/r


Jag har KW Competition dämpare och de kommer med övre infästning, justerbart. Har säkert ställt in nåt men det var 2016 eller nåt så jag har dålig koll. Orkar du så kan du leta igenom min tråd som du hittar under knappen.

Edit: Hittade denna lilla rad: "Helt ok för att vara chassiejusterad 'by eye'. Jag vet inte ens vad jag har för camber och toe."

Så nä, jag vet tydligen inte.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
MaZ skrev:
robber skrev:
MaZ skrev:
robber skrev:
MaZ skrev:
Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...

Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa.


Bra input!
Jag kanske har fått 1450kg om bakfoten då?

M3 Subframbussningar i bakvagnen mao, inte tänkt på det bara kollat på millway och
Strongflex men de tar ju bort en del av det fina med att kunna bruxa.

M3 länkarmar har jag kollat på tydligen är det TRW som är leverantören man ska köpa då det är OEM grejor med bortslipad BMW nummer och logo.

335 Bromsok har jag liggandes.

Ställbara toe/camberstag i bakvagnen har du erfarenhet av det på E90 dvs värdet/nyttan av dessa eller räcker M3 diton?


Jag har kvar orginal, har inte hittat nåt vettigt att köpa och har inte fått tummen ur att göra egna. M3 har en annan längd så de passar inte.


Tack för inputen.

Steg 1 blir att få på mina Bilstein PSS9 Coils och montera 335 bromsoken det lär liva upp bilen lite.

Kör du några camberplattor fram och om så bågra hjulvinklar att dela med dig av?

/r


Jag har KW Competition dämpare och de kommer med övre infästning, justerbart. Har säkert ställt in nåt men det var 2016 eller nåt så jag har dålig koll. Orkar du så kan du leta igenom min tråd som du hittar under knappen.

Edit: Hittade denna lilla rad: "Helt ok för att vara chassiejusterad 'by eye'. Jag vet inte ens vad jag har för camber och toe."

Så nä, jag vet tydligen inte.


Tack för din input!

Jag har en tendens att göra sånt här mer avancerat än vad det behöver vara.
Blir nog att smacka på allt sen åka till hjulinställing och säga "inspirerad inställning" sen går man utvärdera det efteråt.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118



Tjabba! Hur går det med bilen? Kommit vidare något?

_________________
Anthony L ee
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
Zalle skrev:
Tjabba! Hur går det med bilen? Kommit vidare något?


borstat upp och lackat bakvagnen jag köpte av dig.

Annars så har jag fälgar, coils, bromsar etc som ska på bilen.
Dock oklart om jag ska smacka på allt nu eller "växa" med bilen

Blir nog dock att byta allt innan säsongen börjar om jag känner mig själv.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118



robber skrev:
Zalle skrev:
Tjabba! Hur går det med bilen? Kommit vidare något?


borstat upp och lackat bakvagnen jag köpte av dig.

Annars så har jag fälgar, coils, bromsar etc som ska på bilen.
Dock oklart om jag ska smacka på allt nu eller "växa" med bilen

Blir nog dock att byta allt innan säsongen börjar om jag känner mig själv.


Kul o höra! Blev det bra?

Jag röstar på smacka på allt nu, börjar ju bli riktigt bra väder! Var själv ute på en tur igår och svårt o hålla sig nu... Bara 3 saker kvar, bess, hjulis och fylla på AC

_________________
Anthony L ee
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e90 325i -05
1, 2   >>
161 besök senaste veckan (2296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande