Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Michaels porsche 356 pre A -55 glasfiberbil med div.
<<   1, 2, 3
265 besök senaste veckan (7249 totalt)
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Jag har en uppsättning K70 mätare om du behöver fler..

Skicka ett pm om intresse finns.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Svante skrev:
Jag har en uppsättning K70 mätare om du behöver fler..

Skicka ett pm om intresse finns.

Tack men nej behöver inga fler.. tänkte bara vdo mätare billigt.. men tyvärr (vilket var lite väntat) har hastighetsmätaren fel utväxling... men det löser sig ju med bubbla mätare.. men tack ändå! thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Då synpunkter fanns angående örnen på ett annat forum.. anses för tysk..
så när frun vart hemifrån....
Och att en p 356 från denna årsmodellen (55) borde ha en 200 kmt hastighetsmätare.. fanns med 250kmt oxå men tidiga pre a har upp till160 kmt. endast..
så gjorde ett par nya prov hastighetsmätar tavlor med min china laser..
tyvärr kan man inte gravera och skära i samma uppställ..(som jobbets fina 350k laser..)
och mina filer är ju inte heller cad filer...
såå blir lite handjobb med hålen för vägmätaren och infästning.... men som sagt prov.. !!!



så ni får förlåta den ej korrekta glädjemätaren över 120..logaritmisk isch...
mailat till jige instrument angående ev förändring av mätare vi får se..
hästen en pegasus.. ganska så vanligt porsche atribut.. brukar vara röda...

_________________
Michael Thulesius
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Snyggt! Kul pyssel, det är detaljerna som gör det!

Tyckte örnen var snygg men förstår problematiken

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Mätarna är egentligen inget problem med.. bara att göra...

Nåväl pausar mätarna lite då det blev lite garage tid.. Klicka för större bilder!
lyckades tillslut säkerställa var karossen bör sitta på mitt schassie (i längsled).
Mätte ut en fix punkt innan karossen lyftes upp

kunde konstatera att där jag innan varit "duktig" och gjort en ficka i sidobalkarna...tja dom behövs inte..
lyckligtvis låg den utkapade biten på golvet.. till h sidan.. på vänster sidan hade jag bara skurit ut biten, men inte boxat hålet.. men trist ända att återställa .. fast med svets går det ju enkelt.. v sida finns det ingen efter bild men ni förstår....

5 mm plattor borrades försågs med en m10 mutter , som svetsades fast in i framkant av sidobalkarna.. i bakkant m8..



Pedaler.. funderat en del hur göra.. första bilden armarna till ett något för nytt pedal ställ till p 356. andra bilden ett för vw plattans årsmodellen "rätt" pedalställ och sista ett äldre vw pedalställ.. blir förmodligen en "skvader" porsche/vw model.. men.. då måste jag ha platsen klart för mig..

Så... den så kallade "Napoleon hatten" som sitter framför pedalerna.. där behövs en fortsättning på min förstärknings ram..
började med att snitta ett profilrör.. svetsa lite.. ..sedan kapade jag flera gånger och svetsade om innan biten passade mellan sido profil "balkarna". en rör profil kapades.. gerades och svetsades på plats. som övre ram.. (fortsättning följer).. en 2 mm plåtbit kapades och passades in som en förstärkning /utfyllnad.. ja man hade kunnat gjort den tunnare.. men nu blev det såhär..
ramen passades in i ramverket och svetsades fast.. liksom plåten som delvis helsvetsades delvis plugsvetsades och delvis sömmades med mindre svetsar.. ramverket kommer att få mer svets när det är loss från plattan senare.. men det är bara början såhär..
I framkant på sidoramarna kommer hålet svetsas till.senare..

Efter detta kände jag att jag ville vara "svetsvakt.." sååå vad göra..
I bakkant av golvhalvorna skall ramverket komma ihop..
kapade av en bit 40*100*2 profilrör..
markerade önskade hål . sen var det bara att plocka fram min gamla hederliga METABO bormaskin.. vem sa att det var bättre förr.. denna är det..såå trevligt med slirkoppling när hålsågen hugger fast.. vilket händer titt som tätt. och så slipper man få ett hugg i handlederna..
markera ,borra, avgrada in och utsidorna av hålen. fram med mutterpickan och börja kraga hålen.. hela övningen tog mindre än en timme.. men nu är grund ämnet för den bakre profilen hålborrad..


Och så var denna söndag kvällen tillända..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Håller med 356 är vackra, blir kul att följa bygget

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Ny helg nya .. tja utmaningar..
märkte att mitt förråd av 2 mm plåt var sinade.. upptäckte av en händelse att en affär med tema säljer ..
så köpte 2 st 0,5 m2 bitar... smidigt... van vid plåtar som är 125*2500mm och därmed tunga..
utnyttjade klippen och pressbocken på jobbet.. (smidigt att poppa in på min lediga fredag )
Klicka för större bilder!

provade med några vinklar... men tänkte fel.. blev bättre senare..

utmaning... tänkte mig att prova pressa lite ..såå svarven startades, och en bit rör och en "puck" skapades.. slipade den slät på ovansidan och fäste på en metalplatta... gjorde ett "gångjärn" av en bit plåt. kommer skapa en som är tunnare "puck" för mindre deformation..
fast det kanske blir ett helt nytt koncept....

jag fick använda en stadigare platta men sen gick det bättre.. 12 ton...

Finkapade sidoprofilerna och svetsade fast dom bakre "stolparna" som agerar extra infästning till karossen/låsfästena. ..tänkte fel när jag simulerade infästningen innan.. men med lite fintänkning insåg jag mitt misstag och placerade dom i sas knytpunkten mellan sidor och bakstycket (profilröret jag gjorde förra helgen)

snittade/böjde/svetsade 2 bottenrör..

Jag är inte speciellt stolt över plåtarna/placeringen av förhöjningarna.... men ser dom som prov inför kommande.. hade ingen lust att göra om dom.. så dom får duga till där dom kommer sitta...efter lite justeringar fick jag förlänga dom lite...

svetsade fast plåtarna på tvär röret med under rören.. och sedan in mellan sidorören..

kapade/borrade knytplåtar som håller ihop hörnorna.. tänker mig genom att pluggsvetsa fördela krafterna på en större yta. för hållfasthet. helsvetsar är inte nödigt det starkaste..

frun "störde" med mat, så beslutade att avsluta svetsövningar för kvällen..och vart lite brandvakt.. men gjorde inre knytplåtar som kommer svetsas fast senare..

börjat fundera över fortsättningen bakåt dvs hur ramen ansluter till dom starkare delarna av bakvagnen.. och sedan bakåt till motorrummet.. /stötta bakkant av karossen ..men det får bli nästa vecka... måste fintänka lite till först...

Vilken tur jag har, att stolpen till låsinfästningen hamnade på rätt ställe..

såhär ser nederdelen av ett porsche 356 schassie ut...innan överdelen av karossen svetsas fast.. kanske kan låna lite inspiration där...
[url=https://rejsa.nu/im/user/5441/2024-02-11-23-03-11_dscf6097.jpg]

[/url]

Over and out / Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Sååå hur vidare... givetvis goooglat r..ven av mig för att hitta olika förstärknings ramar.. och hur "baksätet" (plåten under) på en 356 ser ut..
fast detta är ju bara teori..
så hur gå vidare.. letade fram växellådan jag tänker mig att använda.. den kommer från en bubbla från -73.. en 1303 plattan är en -68. mao passar inte växellådsfästet.
hade tänkt mig att baxa in lådan i plattan och göra en motor mockup. av ett block med en fläktkåpa....
fintänkte en stund. sen blev det cad jobb.. dvs cardboard aided desighn.
sparat flerlagrig well detta sågades på bandsågen efter lite passar avmalning. och limmades ihop med smältlim.. simulerade en startmotor..
tanken är att flytta upp motor/växellåds enheten.. ca 50/60 mm..




motorn är lite baktung så fick fixa lite vikt i framkant av lådan

Helt klart trevligt att veta isch var grejerna hamnar..
plockat med lite golv och profilrör.. men inget att visa upp..

/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Sådant här gillar jag!
Tack för att du delar med dig!

_________________
SO Johansson
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Smart lösning!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Cardboard aided design, jag gillart! thumbs up
Fint jobb du gör, väldigt kul att följa!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Beslutsångest..
man tror man vet... men.. ser man valen.. om musslie.. med nötter..utan nötter med "frukt crisp".. daddlar osv..'ja ni vet för många möjligheter.. sen vilket e bra eller obra..
Är i flera dilemman..
vilka hjul...
vilka bromsar..
vilken motor..

Tja om jag vill hålla fordonet som ombyggt fordon på en avkortad vw bottenplatta får jag foga mig och montera "original grejer.. dvs
original motor storlek/effekt
original bromsar eller det som fanns att tillgå original på biltypen.
men som ombyggt fordon kan jag ha .. original 56 bakljus och framljus. och annat som följer med årsmodellen på vw ursprunget dvs plattan..

Men.. man kan ju fundera på vad som händer om någon av original grejerna går sönder
nej det är inte rätt .. jag tävlar inte med något och är noga med att inte "kasta ihop gammalt skrot".. så det blir nog bra..

En del har funderat hur brett motor rummet bör vara för ..host host.. få plats med dubbla weberförgasare för en ... "större motor"

så vad gör man..
tilråga på så skall hjulen få plats längre fram i motor rummet..

jamen varför tjatar jag om detta.. tja en bubbla är inte en porsche 356 och därmed sitter tex stötdämparfästena .. tja i "vägen"

Sååå då är frågan vad använda..

Jag kanske är ensam om detta men jag "hamstrar " diverse som kanske kan vara bra att ha.. sen ibland hittar jag inte grejerna.. och letar som f..
så var det med bromsar för detta bygget..
Original vw bubbla har dom äldre med bara trumbromsar 5*205 mm eller " nyare " 4 *130
men då jag vill använda porsche fälgar blir det 5*130.
broms skivor och trummor dvs med vw original spes finns bla i 130*5 .
för några or sedan hittade jag en uppsättning med både trummor och skivor i nyskick på boxerville forumet från någon som ville ändra till original vw..
nu har jag letat högt och lågt.. och plötsligt hittade jag både broms skivorna och trummorna
fast porsche 944 hade aluminium sving armar med skivbromsar..
så dylika liksom frambromsar från icke turbo rotades fram... om... jag nu skulle vilja uppdatera bromsariet....och då är frågan.. porsches enkeloks bromsar ser ju tråkiga ut.. (fungerar säkerligen jätte bra och är kostnadseffektiva och håller den ofjädrade vikten lägre men...
sen pratade vi en kollega och jag om audi rs 2 fälgar och jag mindes att jag köpt en uppsättning 7*17 på Rejsa forumet för några år sedan.... dom sas vara "kopior".. när jag undersökte dom nu.. visade dom sig vara porsche original.. passande original på 964 "911 och RS dkw.

så när jag nu ändå rotade bland porsche fälgar blev set att plocka ner "boxter" 911 tvist fälgar dels 7*17 och 9*17.
när jag nu ändå rotade hittade jag en uppsättning "Cuckie cutter " 6*15 och 7*15 ATS fälgar fälgar som användes på tidiga 911/912 som alternativ till billigare plåtfälgar eller dyrare "fux" fälgar..
som sagt hamster..Klicka för större bilder!
Då vw bottenplattan stått på högkant i ca 10 år.. med denna trumman ner fanns viss rost. men värme och atlas mutterknack rådde bot på det.


avdragaren pressade bara in stubbaxeln så kofot och slägga som delvis sabbade den ruttna dammskölden hjälpte med att få bort


vw/porsche bultmönster trumman...

"DKW" Rs cup hjul..

En 2 tums regel får plats... så en spacer behövs..



boxter "twist 7*17

911 9*17 vilken tajt får plats...


trumma/ skiva 130*5

stötdämpar fäste bak... gjorde en enkel bracket... men då fästet är vridet i förhållande mot bilens längdriktning.. så fastnade jag lite där...

CC 7*15 fälg.


CC 6*15




CC 6resp 7 *

breddad nödreserv hjul..resp cc 7 tum.


handlade gavlar av "Franke " i dalarna.. tydligen lite förändrat utseende sedan sist..
blir ev 2 olika framvagnar till detta bygget....

vw skivan med ett volvo 240. 4 kolvsok.. köpte en uppsättning med fina fram/bakok för flertalet år sedan.. tyvärr inte samma bultbild som vw.. men... allt går att lösa.

volvo/vw 2 kolv framok... små....

944 framok med Brembo 4 kolvs ok.. helt klart overkill...



vw skivan

944 bara något större diameter..
[/img]

hur hamnar växellådan i schassiet..
då motorn i en 356 sitter högre upp än i en bubbla.. såå
då kan man flytta upp växellådan i schassiet..
fick tag i en "noskon" till växellådan "problemet " med den som satt på växellådan är gummikudden som är för en nyare bottenplatta.. detta eftersom min bottenplatta hade en 2 växlad halvautomat växellåda. där man mauellt växlade mellan låg och högfarts växeln. understöd av en pneumatisk torrlamell och en hydraulisk momentomvandlare..
oljig

rentvättad tillsammans med den "felaktiga".


hur bred är en vw motor..
letade fram lite vw delar.. smidda MAHLE

bland delarna låg nya kamen /lyftarna.

Nya förbättrade vw topplock uppborrade och portade av JPM.

fulmockup låga berg insug.40mm Weber.. "porsche" ventilkåpor.. stål remskiva extraktor rör..fläktkåpa från en gammal 30 hp 1200 motor..
Jag hade ingen lust att bära fram allt så bara ena sidan




och en skitkass bils som visar att motorn är runt 43 cm bred.. dvs halva motorn..


så allt detta snacket... tja det finns så många val .och vad är rätt..tyvärr har jag inget facit utan vissa saker måste provas. sen är det iofs trevligt att utesluta vissa saker..

så nä man kan säga att jag gjort inget utom att fintänka lite..och kommit fram till liite...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Ditt braohalager är på en annan nivå thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Tja har ju porsche bultmönster på min ena vw buss.. och vw cabben får oxå porsche bultmönster.. sen när bra deals dyker upp så handlar man.. iofs säljer jag sällan grejer...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352



Michael Th skrev:

man tror man vet... men.. ser man valen.. om musslie.. med nötter..utan nötter med "frukt crisp".. daddlar osv..'ja ni vet för många möjligheter.. sen vilket e bra eller obra..


Men i slutändan blir man mätt!

Fan skulle kunna tänka mig ha cookie cutters som extrafälgar till min bil. Sjukt balla fälgar

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Alex H skrev:
Michael Th skrev:

man tror man vet... men.. ser man valen.. om musslie.. med nötter..utan nötter med "frukt crisp".. daddlar osv..'ja ni vet för många möjligheter.. sen vilket e bra eller obra..


Men i slutändan blir man mätt!

Fan skulle kunna tänka mig ha cookie cutters som extrafälgar till min bil. Sjukt balla fälgar

Ja dom är speciella... googla på polerade.. mycket jobb men häftiga.. hittade beg navkapslarna i Finland till dom nu från en känd porsche splitbuss ägare.. kanske olika fälgar på v och höger sida...

_________________
Michael Thulesius
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Motorn ser riktigt trevlig ut! thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Sååå saker som bromsar....

När jag gick på högstadiet dvs slutet av 70 talet Dvs 1970 talet
tyckte min klassföreståndare att vi skulle läsa boken "Grundbulten "

Detta tanken om En bult som håller ihop hela skiten..

Men vad har detta med mitt usla "porsche" 356 isch bygge att göra..

jo.. jag använder en bottenplatta från en vw från 1968 dvs före 1970 talet

När jag 2013 åt en vän demonterade karossen.. förövrigt an mycket rostig dylik, gick jag och vännen Anders (bor nu på Nya Zeeland) loss med 2 !!!! tigersågar så rostflingorna yrde.. då många av skruvarna var mer eller mindre permanent fastrostade.. kapade vi hejdlöst allt som inte lossnade..
Golvet som skall vara plåt var nästan borta. men i bakre delen av plattan är det smidda ståldetaljer .. och en kvarvarande skruvausling (m10) har suttit och tok stirrat på mig ett tag nu.....
varför är detta ett problem.. jo... motor rummet, och upphängningen av den bakre delen av karossen behöver fästas i min hjälp ram och följdaktligen i den bakre delen av vw botten plattan...
Prokastrinering..
vi som sysslar med gamla rostiga fordon vet.. rostiga skruvar kan vara en plåga att få bort, så den lillla skruvuslingen har fått sin gänga (resterna) behandlade med div oljor senaste månaderna.. och nu... mycket värme.. vet inte vem som vart mest förvånad men med en "wisegrip" svetstång gick den att lossa

Som ni kanske kommer ihåg, funderade jag hur brett motor rummet skulle vara, och hur mycket hjulen skulle inkräkta..
Men nu vart det lite pappslöjd.. sen fram med 40 mm profilrör 2,3 mm gods och KÖTTA... (anledningen till just dessa rör... dom fanns i en hög med profiler jag köpt i ett parti... ) tror dom blir bra till detta....
Jag hade gjort några halvhjärtade fästen till stötdämpar fästet innan som nu slängdes.. och 4 mm plattjärn och mer av 40mm rör, där jag skurit bort ena sidan .. blev med kap och svets schassie fästen..

Resultatet på bilderna är ca 10 timmar jobb fördelat på flera dagar.. en del fintänkande imellan...
Visade sig att dom smidda torrisions rörs ändarna/stötdämpar fästena .inte är symetriskt klockade.. funderade en stund att skära loss ena och vrida... men nä.. mina nya rör konsoler hamnar i våg med resten av förstärknings ramen... sååå det duger nog... fast...

skruvajäkulen som mentalt hindrat mig...

Myyycket värme senare...

Jag tar som vana, att alltid rensa alla gängade hål, med en gängtapp av bra kvalitet.. så slipper man tråkiga stunder senare..... thumbs up

Simulerade fram mitt önskade rör resultat på en bit well sen överförde strecken till rören och kapade med en 1 mm kaptrissa...

Fast..hade tänkt fel, så fick förlänga rören 80mm........ här med schassie fästena fastklämda och rören i våg och parallella... innan och efter svets...
Ytorna där bla den fastsittande skruven satt, var inte i våg .. så där la jag en go stund att Planslipa dom. 4... ja det blir en del lätthål senare i rören...




Hur vidare.. då denna hörnan/hörnorna. kommer bli infästning för huvudbågen (ej tävling utan bara för egen säkerhet ) behövs "skiten" knytas ihop. dvs början på den bakre ramen till hörnan ovanför torrisions röret.. men inte så det inkräktar på hjul/hjulhus... lite att tänka på..

Men först måste jag jobba vidare bakåt. .. tänker mig att bygga vidare bakåt motor rum /brandvägg förstärkning och fästen ner till dom nedre växelåds fästena. där det mesta blir en sammarbetande del. , och sedan fästa ihop det hela, med den främre ramen.. funderat lite om att göra ett bultförband men inte riktigt klar på det än. kanske blir så....

Tankar på detta ??


sen tog ju svetsgasen slut oxå... men det hör ju till....

/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Michaels porsche 356 pre A -55 glasfiberbil med div.
<<   1, 2, 3
265 besök senaste veckan (7249 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande