Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37, 38   >>
22 besök idag (93783 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Fick snap-off fästet igår och har ikväll svarvat till en adapter mot rattstången där också paddelväxlarna sitter. Blev riktigt stumt och med skön mekaniskt känsla när man växlar.

Hade först tänkt använd orginalratten. Men den skulle behövt bearbetning och jag vill ha den kvar vid besiktningen. Så jag lånade ratten från långloppan så länge, beställer något liknande till mig själv.

Jag kommer koppla mikrobrytarna i paddlarna till orginal cruisecontroll anslutningen som redan kommer fram till rattstången, finns plats för 4st brytare. Dom signalerna kommer redan in i maxxecu via CAN buss. Så inga extra kablar eller ingångar behöver användas. Sedan skickar maxxecu vidare till lådan att växla.

Smidigt med snap-off , att själva ratten är enkelt plocka loss när man skall meka med paddlarna.

Natanael på maxxecu är i sluttampen av en första test-firmware till mig.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag hittade en annan ratt som hade mindre djup. med lite justering av paddlarna blev det väldigt bra.



Men min ide om att koppla in paddlarna via orginalknapparna gick i stöpet. Signalen är via databus redan direkt från ratten och utan orginalratt går det inte.



paddlarna snurrar ju med ratten och för slippa kabel som vrider sig runt så använder jag istället orginal släpskon inuti ratten. Det finns 8 stift lediga varav jag behöver 4st. Dom andra 4 är för airbag, så dom lämnar jag orörda.


Man skarvar in sig här. På maxxecu behövs nu två digitala ingångar, en för varje paddel. Jag har provat använda en EGT ingångarn istället och det verkar funka. Då blir det EGT 7, 8 som ändå aldrig kommer användas på en 6 cylindrig motor. (jag har inga EGT givare)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag stiftade in EGT 7 och 8 till en ny sladd och kontakterade med biltemas kontakter. skiftade hona/hana så man inte förväxlar höger och vänster rattpaddel.

Det hade gått att lösa med endast en ingång och motstånd och switch decodning, men enklare så här. lite osäker hur EGT ingångarna gillar pull-up motstånd.



Kapade och skarvade in min nya kabel på dom 4 sladdarna som gick till cruisecontrollen på ratten. Jag drog fram ytterligare 4 ledare för ev. framtida reglage på ratten.



lödde fast orginalkontakten på paddlarna.



Nu kan man enkelt demontera och slipper ha spriralsladd hängande kring rattstång.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Snygg lösning!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Jag gillar det skarpt att använda original ringarna.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag skall löda några 2ohms motstånd för slippa airbag lampan. Det verkar vara två stycken airbags i ratten.

Gjorde första testet med rattpaddlarna. funkar fint. Jag upplever en liten fördröjning jämfört med spaken. Jag har kollat loggarna hur växlingen vidarebefodras från ingångarna och vidare till lådan , och allt det sker inom några millisekunder. Sedan tar det naturligtvis 200-500ms innan själva växlingen genomförts i lådan och det syns i växlingsdisplayen.

Fördröjningen verkar sitta i EGT ingångarna. Dom samplas med 50Hz rate och vanliga analoga ingångar med 1000Hz. Om det är 50Hz per ingång eller 50Hz för alla 8 ingångar vet jag inte. EGT behöver väl sällan vara speciellt snabbt.
Jag kan alltid flytta till andra typ av ingångar senare om det uppleves som ett bekymmer. Lådan växlar fortfarande i ekonomi läge så det påverkar också. Med ny maxxecu programvara kommer det förhoppningvis gå att ställa aggressivare.

Jag stängde av både shift-cut och blip. shiftcut tar ner varvtalet för mycket. det behövs lite mera fullgas växlingar på gatan för prova ut ordentligt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Idag kom "GTR" luftutsläppen. gjorda i 2mm alu. Man får böja till flärparna själv. Monteras från undersidan. Jag får fundera om det blir 4 eller 2st. Motorhuven för cupén verkar finns två versioner , min är en pre facelift där vecken på huven är mera rakt, på senare är dom mer snett dragna mot A-stolparna.





Monterade tillbaka orginalratten med airbagen och airbag lampan slocknade inte. Så jag fick koppla in gamla ECU för komma åt airbagsmodulen och släcka felkoden med INPA. Vilket funkade fint.



Efteråt provade jag ansluta med maxxecu inkopplat och det gick lika bra!. Den verkar vidarebefodra till vissa modulerna över OBD porten. Jag provade bara mot ABS och Airbag och dom funkade fint. körde med D-bus läget på switchen min OBD kabel. Noterade att jag har den äldre Mk20 ABS modulen. under hur mycket jobb det är byta till MK60 ? Allting sitter under bromservot på förarsidan. Jag har inget i utrymmet på passargerarsidan.



Gjorde en provtur för känna på köra med rattpaddlar och för få lite allmän loggdata. Den vägrade ibland att växla från 1 -> 2 och i loggen ser jag att den uppfattat att jag trycker på paddlarna,
tyvärr kan jag inte se orsaken i loggarna. Men det löser sig nog med mera tester.
Man vänjer sig fort att växla med paddlar och vid banåkning kommer det vara en stor fördel. Jag ser också att växlarna sker snabbare än man kan tro, runt dryga 100ms redan nu.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Inte hänt något med bilen i helgen. Vi har varit på Speedweekend i Årsviken istället.
Men idag gjorde jag ombesiktning för CO2500 och den blev nu godkänd till sista april 2025. Fritt fram att fortsätta testköra på gatan




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
jag började försöka koda bort airbagen i ratten men min tyska var för dåligt... så jag beställde 10st 2.2 ohm motstånd från elektrokit istället, 2st behövs. Dom kostade 3kr styck vilket väl är 10ggr normala priset, Men å andra sidan vill tuningfirmorna ha kring 70-100 sek för samma sak.

Jag har börjat leta efter grejor till diffen. medbringarna finns ju inte på M3 F80 serien som den kommer ifrån. (dom är en del av drivaxlarna istället)

Jag gjorde mätningar inuti diffen och med hjälp från Lasse Karlsson som hade ett extra par har vi kommit fram till att BMW E46 M3 och Z4e84/85 som passar. Jag har inte inte hittat någon annan bmw modell som har olika längd på medbringarna, men rätta mig gärna. Det syns enklast på att det är olika artikelnummer mellan vänster och höger i realoem.
Jag hittade på ebay en kille i Litauen som hade massor av grejor till bmw diffar. Så han skulle kolla och återkomma. Annars köper jag av Lasse istället.

HTG har lagt upp sin diff styrning på webben nu, kostar 800 Euro. Men jag skall beställa lite elektronik så jag kan tolka HALL givarna i diffen, Det bör gå bygga för några hundringar istället.
Själva motordrivningen för diffen kör jag med en fläktmodul över PWM.

8hp projektet rullar också på bra. Nu när vägarna är torra så har jag kunnat gasa på mera ordentligt och provat diverse inställningar. Det blir bättre och bättre. har lärt mig om hur och när shiftcut skall användas.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag var med en kompis och bromsade hans bil veckan. Han har en bmw e36 med en M52B28TU. TU är technical update och i detta fallet är det 99% samma motor som en m54. Hans motor är förstärkt för överladdning och har ARP bult och coopering skärringspackning och H-profil stakar. Det sitter också en insugskam från m54 3.0 liters. Turbon är gammal hx40 (inte super) körs på e85 naturligtvis. 667 Nm vid 6575 rpm och 617 hk vid 1.7 bars laddtryck.

Blev en väldigt trevlig vridmomentkurva. Man får mappa laddtrycket mot gaspedalen annars blir det helt okörbart. Bilen är en projekt/trackday bil.

Så här mycket kan inte jag ladda. Min motor är helt orginal invändigt. Men ca 1 bar bör gå och det blir ändå kring 400-450hk. Det räcker i år.

Intressant var att prova olika vanosinställningar på avgaskammen. Det gjorde inget alls i vrid, möjligtvis avgasvärden, men dom mätte inte vi...




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Borde dock bli rätt stor skillnad på avgastemp och spool?
Antar att ni inte körde några prov med olika sättningar och gå från cruise till stampa fullt på olika varvtal? Hade varit intressant, kanske inte för en banbil men för "blandbil" som man inte alltid råkar ha på rätt växel och varvtal.

Vad sitter det för diffbroms i den där diffen? Är det en lamell med hydraulkolv eller nåt annat?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
MaZ skrev:
Borde dock bli rätt stor skillnad på avgastemp och spool?
Antar att ni inte körde några prov med olika sättningar och gå från cruise till stampa fullt på olika varvtal? Hade varit intressant, kanske inte för en banbil men för "blandbil" som man inte alltid råkar ha på rätt växel och varvtal.

Nej. Man kan prova hur mycket som helst. Men normalt tar en bromsning utan krusiduller en halvdag om inget läcker, går sönder osv. Vi hade lite småtrubbel så det tog ändå en heldag.

Snabb spoolup tycker jag är viktigt . Så jag lägger gärna tid både före och efter bromsningen att justera in PID regleringen av laddtrycksregleringen(och tändning och vanos)
I bromsbänken blir det snabbt mycket tid -> pengar. Och 90% av gatkunderna stirrar bara på sluteffekten. Dom lite mer seriösa tävlingsåkarna lägger förmodligen mer omsorg på den biten.

MaZ skrev:

Vad sitter det för diffbroms i den där diffen? Är det en lamell med hydraulkolv eller nåt annat?

Det är en vanlig ramplamell som kan gå från 0 till full diffbroms genom en elmotor som sitter på sidan och man styr med PWM. positionen (mängden diffbroms) läser man ur med två hallgivare som sitter inuti elmotorn.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Fick mina 2.2 ohm motstånd till airbagen idag. 10st , 2.60kr/st. Artikelnr om någon vill kopiera.



lödde fast dom på en orginalkontakt och lite krympslang på det. Det sitter en två-stegs airbag i ratten, därav två motstånd.



Sedan raderade jag felkoden med gamla INPA. funkade fint. Inga varningslampor längre.



Jag har också beställt en "Quadrature Decoder" till avläsning av positionen till aktiva diffen. Kostade 5 euro. Då kan jag göra en protoyp på bänken hemma.



Jag fick också grejorna för att flasha om 8hp växellådan med firmware från Maxxecu/Dodge. Jag började med att läsa ur befintliga bmw firmware och spara om man behöver gå tillbaka.
Eftersom det här är under utveckling från Maxxecu så får jag inte berätta så mycket mera för tillfället.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag har noggrannt justerat in hjul hastigheten( abs givarna) från runtom alla hjulen. Det kommer över OEM CAN från ABS pumpen till maxxecu. Mycket smidigt. Nu går det skapa ett bra tractionsystem. Det finns ett orginal anti-spinn inbyggt i abspumpen, men det är långsamt och bara klipper motoreffekten abrupt. man kan stänga av det med en knapp.
Med maxxecu går det istället finlira in tillåten procent slip och rampa in retardering av tändning för ett mjukare ingrepp.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag köpte två medbringare till Bmw M3 E46(tack Lasse) passar som ett smäck. Dom har 94mm delning och M10. Det verkar som även E90 M3 medbringare skulle kunna passa. Dom har 102mm delning.

Mina 330 drivaxlar har 86mm delning och längdmässigt är dom förmodligen för långa. Men annars skulle en spacers mellan drivaxel och medbringare med dubbel hålbild kunna funka som adapter.

2st e46 m3 vänster drivaxlar + spacers som Lasse gjort kanske skulle funka. Men jag vet inte om splines på hjulhubbarna på 330 passar med m3 drivaxlar. Någon kanske vet ?



Beställde en Canchecked MCE18 för att få lite flera in/utgångar och då kan jag placerade den baktill i bagageutrymmet och koppla diffens hallgivare och drivning av diffen där bak. Då behövs bara en tunn partråd för CAN kommunikation genom bilen till maxxecu. Jag kan även ansluta bränslepumpens styrning och e85 givaren mot den istället och spara lite ingångar direkt på maxxecu.



Jag skall fästa en potentiometer direkt på ratten för kunna direkt vid körning kunna justera ,det som för tillfället är i testfas. Till en början diffbroms och traction control. Skall se om det går klura ut att köra den mot en digital eller EGT ingång istället för analoga som det börjar ta slut på.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag flyttade mina airbag motstånd direkt på sladdarna på rattstången och använde dom nu 4 lediga kablarna istället till två potentiometrar. Det är +5v, sensorjord och 2 signal som behövs.

Då kan man prova olika inställningarna direkt under körning istället för behöva ta fram datorn i depån. När man hittat något som funkar kan man hårdställa i 3-4 olika varianter.

Traction är är hur mycket procent skillnad man tillåter mellan fram/bakhjul innan man minskar motorns vrid. En mapp med upp 4 dimensioner där exempelvis hastighet, varvtal också påverkar. Enklast är väl att använda torque-mappen som lådan också baserar sina växelbeslut på.

LSD är aktiva diffens ingrepp. Jag skapar en mapp med värdet man vrider på potten + broms, gas, vrid.








_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Fick göra lite omtag på airbag kontakten som jag kopplade till mina ratt potentiometrar. kontakten hade inbyggda fjädrar som kopplar ihop stiften när sladden är utdragen. Fick 0 ohm när jag mätte över dom. tog en stund att hitta Det gick bra att ta ur fjädrarna.


Sedan kopplade jag in dom i sprutet. Kör potentiometrar på analog 7 & 8. Samma ingångar som höjdgivarna, så man får alternera mellan dom. Nu använder jag 8 kablar till ratten. Dom andra är för rattpaddlarna.


Sedan gjorde jag en traction mapp med potentiometerna 0-100% på y axeln och framhjulens hastighet i x axeln. Värdern i tabellen är tillåten % skillnad i hastighet fram/bak innan sprutet begränsar motorn.


Sedan kom canchecked MCE18 burken. Ger ytterligare 8 analoga in, 9 digitala in och 3 digitala out. Även 5v för givare. Perfekt att placera bak vid bränslepumpen och diffen. behöver bara 2 tunna trådar fram för CAN kommunikation.



tar man isär den finns en USB kontakt.


Och med ett program kan man kolla signalerna.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Benny Steen skrev:
Fick göra lite omtag på airbag kontakten som jag kopplade till mina ratt potentiometrar. kontakten hade inbyggda fjädrar som kopplar ihop stiften när sladden är utdragen. Fick 0 ohm när jag mätte över dom. tog en stund att hitta


Hade samma problem när jag skulle skoj-spränga en airbag för massa år sen, tog också en stund att hitta

Kul att följa dina uppdateringar och framsteg thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Det är mycket i denna tråden som är kul/intressant... Men deum vad jag gillar iden med att använda nätverkskabeln. 4st tvinnade och klara. Skitsmidigt! thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Nu kommer en sammanfattning med några veckors testande med maxxecu och min 8hp45 låda.
Ett klargörande: Maxxecu kommer snart släppa stöd för 8hp70 lådorna. Det är Nataael själv på maxxecu som testat fram det på deras egna bilar.

Jag har en 8hp45 som är den enda modellen som passar direkt mot M54 motorn utan behov av adapter. Men maxxecu vill ju även stöda 45 modellen och hade provat boota växellådan med deras programvara, men inte i någon bil.
Eftersom jag hade en på plats i bilen så passade det bra. Det finns inga garantier att något fungerar, Och det kan gå sönder grejor. Men jag gillar att testa och prova nya grejor.
Maxxecu stöder inte bmw egna mjukvara i lådan. Istället stoppar man en modifierad mjukvara från Dodge. Det är samma fysiska låda. Görs med ett speciellt verktyg som kommer finnas för köp eller hyra från deras återförsäljare.

Man behöver också Mtune programvaran i dator och maxxecu som stöder 8hp lådorna. Den kommer automatiskt som en uppdatering när den släppt. Jag har fått den direkt från Natanael.





Det vi upptäckte var att av någon anledning hade min 45 låda mindre (flash)minne än maxxecu egna 45 och 70 lådor. kanske en tidig modell. men vi vet ännu inte varför.



Natanael på maxxecu vill undersöka så jag tog ner min låda och plockade loss TCU. Transmission Control Unit och skickade den.



Den svarta kretskortet närmast med blanka rektangel är TCU'n. Den övre är mekatroniken med ventilpaketen. Allting går att plocka loss underifrån med lådan på plats i bilen. Men Natanael och jag hade andra planer.



Han skickade upp en annan 45 låda under tiden, som han hade kollat att den hade den större minnes arean.



Den nya (till höger) kommer från Domiworks som har använt den för 3d scanning. sitter fortfarande scanningspluppar klisterlappar på den.



Jag moddade den på samma sätt som den första. lite mera spel i 2 bulthål är allt som behövs för den skall passa mot M54 motorn. Och nu sitter den i bilen som är startad. Och vi testar och felsöker för fullt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Projektet med aktiva diffen pågår också. Drivaxlar behövs. Skruvdelning (LK) 94mm mot medbringarna.
E46 330i diffen är 270mm
F80 diffen är 310 mm bred.
Om centeringen är i mitten (vilket den nog inte är.) så behöver drivaxlarna vara minst 20mm kortare och gärna passa mot 330 hjulhubbarna. E46 M3 har samma hjullager som 330i, så kanske är splines också samma

M3 vänster drivaxel 616 mm
M3 höger drivaxel 657mm

330i vänster drivaxel. 613mm (max 593 )
330i höger drivaxel 670 mm (max 650mm )

Jag behöver mäta hur offset medbringarna sitter på diffen. för reda ut exakt vad jag behöver för längd. Men en M3 drivaxel för kontrollmontera i 330 hjulhubben vore nästa steg.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37, 38   >>
22 besök idag (93783 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande