Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 40 besök idag (1059807 totalt) |
Skulle vilja se/höra motiveringen bakom Tony's uttalande om 'spikbenägenhet'.
Min erfarenhet är att många mappare har fått det där om bakfoten. Ponera maskin ger en BRA effekt, vi kan ta en 3 liters sexa med milda moddar och kammar. Ger den runt 300hk+-20hk och ca 400-450Nm så trivs den, OAVSETT tändläge. Men mapparen kanske då ser att vatusan den 'kan' bara ta 12grader vid vridmax, och kallar den då spikbenägen för att han 'normalt' vill ge alla sina maskiner ~25 grader där vid vridmax. Man ska inte drömma som mappare om att 'om maskinen kunde ta mer tändning, då jävlar händer det grejer' Man måste kika på vad den faktiskt spottar ur sig och då vara väldigt nöjd med det låga tändvärdet, pga det visar på effektivitet i förbränningsfasen. Ofta, jag säger ofta visar såna där uttalanden att mapparen inte har nog mycket erfarenhet för att tänka dynamiskt. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Det syns väldigt tydligt på bromspappret som Ricky inte har laddat upp här _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Även om allt höll ihop och inget dramatiskt hände så följde det med en "att-göra-lista" hem i bakfickan.
Men nu kan jag iallafall sätta en check på mina bromsar. Äntligen finns det en känsla i pedalen som aldrig funnits där innan. Hoppas iallafall hinna med en sväng på Sviestad under maj efter att jag justerat lite. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 40 besök idag (1059807 totalt) |