Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hjulvinklar...detta aber
80 besök senaste veckan (625 totalt)
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 97


Trådstartare
Hej
Har en S3 8L som behöver ställas vinklar på.
Skall åka gata/bana typ 70/30 fördelning.
Sitter bilstein och h&r fjädrar lågt o relativt hårt
Grövre krängare bak o fram så går som en Gokart kränger inte mycket.
Körde tidigare en BMW 123D med -1,5 camber fram och noll toe samt -2,5 och noll toe bak
denna kändes "perfekt" men alla bilar e ju olika och denna nya e ju dessutom quattro.

Funderar på -1,7 fram och liiite toe in och 1,0 bak med liiite toe in.
Eller e jag helt fuckedúp i tänket?

Toe out e väl att rekommendera på bana vad jag har hört men det e ju inte så "bekvämt" i vardagstrafiken.
VAD ÄR DEN ULTIMATA KOMBON?

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Synd du inte är närmare Stockholm. Danne på Bandhagens däck ställer hjulvinklar på gat-trackdaybilar dagarna i ända och har haft väldigt många olika trackdaybilar själv inklusive en S3 (eller RS3, lite osäker) som han körde bana med och jobbade en del med för att få till. Men det känns ju väldigt fel att ringa o ta tid från honom för tips med tanke på att det är hans arbete och inkomst. Men om du har vägarna förbi Stockholm så boka hjulinställning hos honom thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Danne köpte nån elektroniklåda så man kunde justera Haldexens beteende också minns jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 97


Trådstartare
tusen tack för svaret..bor i Borås så jäkla långt...Haldexen är justerad så den är 50/50 i drivningen

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 130



Så himla svårt att säga.. Det är ju dessutom ganska så personligt när det kommer till banbiten. Kör själv fyrhjulsdrivet (Subaru) och trivs med mycket framvagn. Kör runt -2.5 grader camber fram och typ 1.0 mm total toe out. Bak ligger jag på -1.5 grader camber och 0mm total toe. Dessutom några millimeter rake (lite högre bak än fram). Men det är ju inte alls en rolig setup på gatan..

Tycker du skall testa med en rak setup initialt och eventuellt introducera lite rake alternativt styva upp den bak om du upplever den understyrd. Sedan behöver du ta ut den på bana och försöka göra småjusteringar åt det håll du vill ha utan att göra den orolig på gatan och introducera förryckte däckslitage. Cambern kan du ju sätta på typ -1.0 eller -1.5 och kolla på däckslitaget efter några varv på banan. Jämnt och bra däckslitage på banan burkar ju betyda lite sämre däckslitage på vägen, så är en kompromiss där också.

EDIT: Insåg att det är en AUDI och de brukar vara framtunga, så rake är nog inte rätt väg på den bilen

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19506



Borås, Audi/VW...
Det finns ju de som pillat med såna i den stan, men osäker på om ACE Competition håller på fortfarande.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 97


Trådstartare
Hej har kollat med ACE och han rekkomenderade MB Motorsport som bilen skall till på fredag.
Men tänkte mer om någon härinne hade ett recept som var utprovat.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126



Janoshki skrev:
Hej
Har en S3 8L som behöver ställas vinklar på.
Skall åka gata/bana typ 70/30 fördelning.
Sitter bilstein och h&r fjädrar lågt o relativt hårt
Grövre krängare bak o fram så går som en Gokart kränger inte mycket.
Körde tidigare en BMW 123D med -1,5 camber fram och noll toe samt -2,5 och noll toe bak
denna kändes "perfekt" men alla bilar e ju olika och denna nya e ju dessutom quattro.

Funderar på -1,7 fram och liiite toe in och 1,0 bak med liiite toe in.
Eller e jag helt fuckedúp i tänket?

Toe out e väl att rekommendera på bana vad jag har hört men det e ju inte så "bekvämt" i vardagstrafiken.
VAD ÄR DEN ULTIMATA KOMBON?


Jag har ingen erfarenhet av Audi, men min generella rekommendation på en bil som ska användas till gata och bana är ungefär som du tänkt. Ordentligt med negativ camber fram och minimalt med toe in. Jag brukar säga till hjulinställaren att han ska göra så lite toe in som han bara kan (men ändå toe in) alltså så lite som han ändå kan mäta upp som toe in.
Den typen av setup funkar på bana, blir riktningsstabil och äter inte däck.

Så om du kör 1,7 fram och 1,0 bak sikta på typ 0,01 toe in både fram och bak thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Som David skriver, bara en pytte gnutta toe in och dra på med lite mer camber fram.

Sen kan du leka med krängarna om de är justerbara. Hårdaste bak och mjukare fram så styr den in
fint. alternativt gå tillbaka till orginal krängare fram,

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 97


Trådstartare
Babbe skrev:
Som David skriver, bara en pytte gnutta toe in och dra på med lite mer camber fram.

Sen kan du leka med krängarna om de är justerbara. Hårdaste bak och mjukare fram så styr den in
fint. alternativt gå tillbaka till orginal krängare fram,


Tack då har jag lite mer kött på benen och att mitt tänk inte var helt åt skogen.

BMW-DJ skrev:
Janoshki skrev:
Hej
Har en S3 8L som behöver ställas vinklar på.
Skall åka gata/bana typ 70/30 fördelning.
Sitter bilstein och h&r fjädrar lågt o relativt hårt
Grövre krängare bak o fram så går som en Gokart kränger inte mycket.
Körde tidigare en BMW 123D med -1,5 camber fram och noll toe samt -2,5 och noll toe bak
denna kändes "perfekt" men alla bilar e ju olika och denna nya e ju dessutom quattro.

Funderar på -1,7 fram och liiite toe in och 1,0 bak med liiite toe in.
Eller e jag helt fuckedúp i tänket?

Toe out e väl att rekommendera på bana vad jag har hört men det e ju inte så "bekvämt" i vardagstrafiken.
VAD ÄR DEN ULTIMATA KOMBON?


Jag har ingen erfarenhet av Audi, men min generella rekommendation på en bil som ska användas till gata och bana är ungefär som du tänkt. Ordentligt med negativ camber fram och minimalt med toe in. Jag brukar säga till hjulinställaren att han ska göra så lite toe in som han bara kan (men ändå toe in) alltså så lite som han ändå kan mäta upp som toe in.
Den typen av setup funkar på bana, blir riktningsstabil och äter inte däck.

Så om du kör 1,7 fram och 1,0 bak sikta på typ 0,01 toe in både fram och bak thumbs up


Tusen tack för svar...Så liiiite toe IN som möjligt...

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4111



Håller med till 100%, så fort du börjar blanda in mycket camber och toe in/ut så ökar däckslitaget dramatiskt.

Att det skulle finnas någon optimal inställning tror jag inte på, det är så många faktorer som påverkar hur däckens anläggningsyta hamnar mot asfalten, jag tror helt enkelt att du får se detta som en början och utifrån körkänsla/varvtider/däckslitage justera inställningarna allt eftersom.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 97


Trådstartare
Hej Janne
Ja det blir så som du säger ..det får bli en grund och sedan bygga på o utvärdera tills man hittar sweetspot.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3361



Tänker jag fel nu, men visst borde framvagnen på en AWD ställas lika som en FWD? Det jag lärt mig är att FWD har toe out eftersom de hjulen driver bilen framåt och beroende på hur styva bussningar man har så kan man ligga olika nära gränsen för noll toe - man vill inte ha så lite toe out att det går över till toe in vid acceleration.

https://help.summitracing.com/knowledgebase/article/SR-05257/en-us

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 97


Trådstartare
ja lite uppdatering e ju inte fel..hehe
Blev lite av en pannkaka då justerbara stagen i bakvagnen satt fast,hjälpte inte med induktionsvärmare ens en gång..så nya är beställda. Likaså beställde jag camberplattor att montera fram.
Så kanske lagom till sista maj är vinklarna i sin ordning.
Just nu åker jag
FRAM 0,01 TOE IN och -1,15 camber
BAK 00,12 TOE IN och -1,20 camber

Med nya stag så borde man kunna hamna på ca -1,7 camber bak och ca -1,5 fram vilket borde bli rätt OK standard setup att utgå ifrån.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hjulvinklar...detta aber
80 besök senaste veckan (625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande