Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1! | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 31 besök senaste veckan (35158 totalt) |
Dags för den blå!
Nu säger kalendern 2024 och det är Sprint #1 redan på torsdag denna vecka - äntligen! Bäst att förbereda och plocka fram den lilla bilen igen Nej inte den lilla, den var ju för liten att köra - men rackarns snygg att titta på - Tack Peter! Vilken otroligt detaljerad modell! Med rätt färg, hardtop och allt! Redan en succé hos nästan alla i familjen Just det, fram med den riktiga lilla blå! Först ut, ny olja/filter: I år med 5W-50 Mobil 1, borde klara även bankörningen riktigt bra! I övrigt verkar det svårare och svårare att hitta 5W-50 olja i butik, någon som vet varför? När jag ändå hade bilen upplyft för det så passade jag på att sätta dit lite nya märken för lyftpunkerna på bilen Idag kom det ytterligare ett paket till bilen Två lådor bromsbelägg Nämligen Ferodo DS2500! Varför byta? Var de gamla slut? Nej, det satt Carbotec XP8 på bilen innan, fantastiskt bra för bankörning och riktigt aktiv körning men inte alls lika skoj för brukskörning/stadskörning. Då bilen är så extremt lätt (753kg) så blir det i stadskörning enbart väldigt lätt tryck på bromspedalen (trycker jag mer än bara lite lätt så sitter det nån rackars ouppmärksam förare i en SUV i baken på bilen) och då skriker bromsarna något makalöst. Nog för att rejsigt gnissel är lite mysigt, men skrik vid brukskörning som får godstågschaufförer att titta med lång våt blick efter bilens bromsljud - njae. Därför 'går jag ner en nivå' i bromsbelägg till Ferodo DS2500 och testar dem. Hade sådana belägg senast på min Mercedes 190 2,5-16, höll bra på en bil med 1400kg tjänstevikt - då ska det nog funka för 829kg tjänstevikt Eftersom detta är en känslobil och inte enbart banbil så får man testa sånt som höjer körglädjen vid alla tillfällen Nu är de monterade och även inkörda enligt instruktionen
Nu blir det upp till bevis på torsdag! Om det inte skulle gå bra på torsdag så har jag redan en ursäkt: "jag ville bara testa mina nya bromsar, de tog jättebra - därför det gick så sakta". Gissar att man kan behöva lite ursäkter i år... Miator har bytts mot Porsche, Mustanger har rivit hela motorer för att hitta mer effekt - man kan säga mycket, men man skojar inte bort det lekfulla allvaret i SVKG's Sprintcup _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
|
||
Såna kör jag med på min Elise. Supernöjd. Skriker ingenting och bettar bra tycker jag. Dammar dock en del men det spelar mindre roll. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||
Video tips, om du inte redan sett den.
5w50 är väl allt mer ovanlig, nu hittar man mest 0w30 eller tom. 0w20 Jula och Verktygsboden har ju i alla fall Mobil 1 5w50 fortfarande. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Körde med Ferrodo ds2500 på min m3e36 var väldigt nöjd till att börja med räckte till trackdays mm. Skitade ner fälgarna förstås. Men sen när jag körde lite mer race blev de lite överhettade.
När det gäller mobil oljan är det väl zink addetiven som är bra? Fast inte miljö bra? Det är väl inte nödvändigt i bruksbil typ åretrunt tilljobbet bil. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1! | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 31 besök senaste veckan (35158 totalt) |