Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 C2 -90 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 40 besök senaste veckan (137369 totalt) |
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Herregud vad snygg den är! Är det någon form av jacking-kraft som du beskriver när du tycker att den lyfter snarare än sätter sig? Något rollcenter som står knasigt pga någon sänkning eller liknande? Lite allmänt svammel: En god väns storebror (eller vad det nu var för konstellation... minns inte) erbjöd mig att köpa hans mörkblåa 965 Turbo runt 2005 för 410kkr eller 400 jämnt "vid smidig affär". Jag var nyutexad och hade skrapat ihop ungefär 2/3 av pengarna. Övervägde och lösa resten med ett lån, men blev övertalad av föräldrarna "att man lånar inte till nöjesbilar. punkt". Den hann bli såld och jag grämde mig redan några veckor efter. Tänker på den ibland faktiskt. Oavsett om det är C2 eller turbo så har det alltid varit en drömbil! |
||||||||
Det skulle kunna vara något sånt, bilen är ju rejält mycket lägre än original. Original ser ju 964'an högre ut än nya 992 Dakar... Det finns ju givetvis saker som fixar det också, men det blir i slutändan en rejäl slant och lite oklart hur mycket snabbare tider det ger i praktiken... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Bytet av filterlåda och insugsväg gick riktigt enkelt, ett par skruvar och en slangklämma var allt. Kabelsatsen på det nya var anpassad så det var bara att klicka i, dock när jag skulle test starta bilen efteråt så blev svaret enbart ett "klick"....
Ångesten satte in... varför fungerar det inte?!? Samt tankar kring hur mycket besvär det kommer bli att lösa problemet ihop med den tyska firman... Samtidigt så var det som att batteriet var dåligt laddat, men det borde inte ha med batteriet att göra iom att det bara är 6 mån gammalt och Cteken visade 8/8 i hälsa när jag kollade tidigare... Jag kollade Cteken igen... 3/8... Lite lättad av att den nog var batteriet ändå så fick låna ett batteri av Freddo(tack för hjälpen ) och visst så startade bilen... MECA bytte ut det på garanti. Vad är er erfarenhet att ha bilen kopplad till en Cteckladdare, har något av era batterier pajat? Gamla "dörren" som blåser upp och mäter luften: Nya vägen in med LMM: Eftersom det är besiktningstajm så var det dags att slänga på katalysatorn, ett enkelt jobb OM inte lambdan krånglar... Det verkar kvitta hur försiktigt man monterar den eller vad man smörjer med, den krånglar alltid mer eller mindre. Denna gång var det mer, då den vägrade att lossa. Eftersom jag vet detta så har jag en ny på hyllan så det vart att klippa kabeln och ta med röret till skruvstädet och ta fram största rörtången... En besegrad lambda: _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Kanske dum fråga men varför ta bort lambdasonden för besiktning? _________________ Roland Johansson |
||||||||
Jag monterar tillbaka katalysatorn och lambdan sitter på det just det röret. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Då torde väl en extra lambdasond och plugga ur och sedan i kontakt vara smidigare, en standard bosch hittas väl för en röding? _________________ Roland Johansson |
||||||||
Inte riktigt så billigt men visst är det en god idé. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Idag fortsatte vårfixet med ett oljebyte. Jag antog att jag hade filter på hyllan vilket visade sig vara ett felaktigt antagande... så det fick bli en tur till Autotjänst Vogel på lunchen.
Oljebyte på en 964 går typ till(så jag gör i alla fall) så att man tömmer tank, tömmer motor, byter filter och sedan fyller man på med 6-7 liter. Efter detta så varmkör man motorn och fyller de 3-4 sista litrarna tills oljenivåmätaren börjar visa lite nivå... efter det var avklarat så testkörde jag lite på gatan utanför garaget. Jag måste säga att jag är positivt överraskad över att motorn går både jämnare och mjukare med nya insuget/LMM. Och den kändes nog piggare(lite svårt att säga så här efter vintern). Nu är det besiktning på onsdag och första maj drar tävlingssäsongen igång. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Nu har jag hunnit köra lite med bilen och det nya insuget och det är inga jätte skillnader i effekt vilket var kanske lite väntat. Den går som jag tidigare nämnt jämnare och det är kanske främst i regionen 4-6000 rpm som jag kan notera att den drar lite kraftigare.
Vi har kört några regionala slalomtävlingar nu och bilen känns faktiskt riktigt bra, inget man kan direkt klaga på. Så det blir svårare och svårare att hitta saker att uppgradera... (och dyrare...) På nationaldagen körde vi tredje deltävlingen i Porscheklubbens slalomcup med 30st tävlande, sjukt kul som alltid. Efter två rundor(av tre) så kände jag att jag kunde kosta på mig att chansa med att pressa upp tempot lite. Något som gick över all förväntan då jag tidsmässigt satte dagens näst snabbaste tid bland alla nya turbos å GT3'or, r-däck åkare mm. Tyvärr så råkade jag även toucha några koner så det vart 3s tillägg... MEN... det visar att det finns potential i veteranbilen att åka fort. Det gäller bara att jag skärper till mig... Film från det aktuella åket: (ni får ursäkta språket lite...) _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Vi körde lite slalom i helgen och Hans Sollenberg filmade ett av mina åk , sjukt kul att få se när man själv kör.
EDIT(igen): lägger upp den på youtube istället. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
För ett gäng år sedan köpte jag på mig en uppsättning beggade OZ racing alleggerita med slitna Trofeo R på. De har blivit liggandes i garaget utan att ens ha provmonterats...
Men på sista slalomdeltävlingen nu i lördags så åkte de på och jag anmälde mig i klass R istället för Klassik. Däcken var helt sjukt hala och jag höll nästan på att sladda upp på en trottoar det första jag gjorde... Jag tänkte att de kanske skulle scrubba av sig lite innan man kom fram till Lunda med icke... De fortsatte att vara rejält hala även uppvärmda(typ 50 grader), det var inte förrän tredje rundan som man kände att ett visst grepp återvände, men fortfarande mindre än mina vanliga Michelin PS4S. Den största skillnaden var att de var betydligt hårdare typ vägskarvar och liknande kändes rejält i bilen. Jag körde dem på 2bar fram och 2.1bar bak utan att de kändes slappa i sidled. Trofeo R är ca 10mm bredare i 265/35-18 än PS4S: Två saker förvånande mig med de nya fälgarna, hela bilen ser mycket svartare ut och hur mycket bromsoken lös upp mot den annars helsvarta kombinationen. Nästa vecka bär det av mot PCS slalomfinal i Malmö på Bulltoftabanan, då gäller det! _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 C2 -90 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 40 besök senaste veckan (137369 totalt) |