Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini Midas MK3 1988 - "Back from neglect" | << 1, 2, 3 >> 12 besök idag (2387 totalt) |
[quote="lahi"]
Har öl hemma så det kan nog lösa sig Fördelen är att om man dricker öl i garaget så måste jag jobba tills jag är nykter och kan åka hem ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Denna är bredare, längre, högre och ca 200 kg tyngre. Så iprincip den lyxigaste bilen jag äger. Har både kupévärme, manuella fönsterhissar, högtalare och dämpare till glasbakluckan.. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Denna är bredare, längre, högre och ca 200 kg tyngre. Så iprincip den lyxigaste bilen jag äger. Har både kupévärme, manuella fönsterhissar, högtalare och dämpare till glasbakluckan.. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Min är ju exakt som den längst bort
Får ta en till "Midas Sverige" träff nästa år kanske ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Hade varit väldigt trevligt, men.
Bilen längst bort behöver en större genomgång av det mekaniska och fick lite skador på karossen. Vid en storm blåste takpannor ner på bilen. Bilen i mitten ska bo hos en privat samlare, vet inte så mycket mer. Min svarta har nyrenoverad motor och växellåda, allt med slangar och kablar är inte klart. Blir inte att köra Midas denna sommaren. _________________ patrik nilsson |
||||
På tal om vikten. Jag hade min Midas med till knutstorp och SSM för några år sedan. Körde upp på vågen. Vågen som vi väger tävlingsbilarna på. Med övernattnings väska och nästan full tank så stannade vågen på 720kg. Nu har jag bytt stolar, från ganska tunga original stolar, till två från Lotus Elise S1. Bör vara på 700kg eller gärna strax under nu.
_________________ patrik nilsson |
||||
Då ser det mörkt ut för den största svenska Midas träffen
720 kg låter bra, men då får jag försöka ta ner min till 699 kg Max. Har ingen bil som börjar på 7xx och vill inte börja nu. Passar Elise stolarna bra ? Mina är rätt bleka och jag kommer oavsett klä om hela inredningen. Lagt ca 10 timmar på vattenslipning/polering/tvättning och nu börjar bilen bli en "10 meter ifrån" bil. Förhoppningsvis börja montera ihop lyktor i helgen _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Renoveringen är pågång och självklart med strukturering.
Karossen = Vattenpoleras / Poleras tills det blir så bra det går. Skadorna och att man på flera ställen ser fibrer får helt enkelt vara kvar. Bättre att den kommer ut igen än att stå som ett långtidsprojekt som den gjort från 2018. När karossen är helt demonterad och "klar" återmonteras alla lyktor etc Bakvagnen = Demonterad / Tvättad / Alla delar blästrade. Backplates till bromsarna / coiloverfästen / distanser till fästet / plattorna till länkarmsbultarna är vattenblästrade och skickas till elzink idag Balken är på blästring och därefter epoxy pulverlack för att slutligen lackas i svart 70% gloss. Länkarmarna är blästrade och har fått alla gjutkanter nedslipade (säkert 20 gram lättare nu..) Ska därefter också lackas i svart 70% gloss Hjullager och samtliga packningar kunde återanvändas då bilen bara gått 3000 mil sen 1988. Bränsletanken = Rengörs / grovslipas / Lackas i svart 70% gloss Efter detta ska delarna monteras på karossen och sen blir det att förbereda framvagnen för motor / låda under Juni. Löpande tvättas / blästras / vattenblästras delar till motor&växellåda och packas ner. Alla delar som behövs (om ej kritiska för montering) noteras och köps senare. Chansen är säkert låg MEN .. letar efter följande delar begangnat (MG/Rover/Austin Metro 80talare): Plåt för pedalställ med hydraulisk koppling Kopplingspedal Kylarbehållare _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Annorlunda pedalbox. Bromsservon är skruvad rakt på plattan i motorrummet och stående bromscylinder på bromsservon. Finns Metro med wire koppling, hydraulisk och automat version. Denna har automatversionen = ingen kopplingspedal och enbart resterna kvar av wire kopplingsuttaget i plåten som allt är skruvat i. Plåten kan jag svetsa om men hade varit roligt att få tag på pedalen åtminstone _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Alltid lika roligt att ha en vattenbläster
Började köra en del av den i veckan för att se vilken finish det kan bli. Den var såhär smutsig efter ca 2 timmar karuselltvätt, så det här kommer ta ett tag iom att jag kör 0.1-0.5 glas mix. Men gillar den "sidenmatta" ytan mer kontra tex aluminiumoxidens mer råa "vita" yta. Hittills är väl 25% av alla delarna vattenblästrade men har till Juni på mig att få klart allt.. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Bakvagnen börjar bli klar
Väntar på nya bromscylindrar, hjullager etc från England. Bakvagnsbryggan är på blästring och epoxy pulverlack som grund. Bränsletanken är lackad. Karossen är helt rensad förutom framruta och spolarmunstycke. Fortsatt mycket vattenslipning och polering men det börjar faktiskt bli helt okej ! Kämpar på så att karossen är färdig nog att ställas in bakom Pipern och därefter kan jag börja återmontera lyktor / tank / bakvagnsbrygga etc för att reducera alla lösa delar. Sen blir fokusen att vattenblästra / rengöra klart alla delarna till Juni _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Känns väl klart roligare o meka när bitarna ser nya ut sen? 🥰 Har noll koll, sand, is, glas, nötskal? osv (och laser?) men fint blir det _________________ Magnus Thomé |
||||
Hur länge kan man använda glas vatten blandningen.. och vad kostar en ny laddning. ..givetvis beroende på hur mycket man använder... men typ vad kostar jobbet i förbrukning matterial _________________ Michael Thulesius |
||||
Oja ! Avskyr att jobba med smutsiga saker Glas 0.1-0.5 mix + Vatten. Går att köra med aggressivt med tex aluminium oxid men tycker att ytan blir för matt/vit. Preppar alltid med tvätt / ev grovslipning med lamell / ev rostfri borste på aluminium. Sen tar man det sista i vattenblästern för att skapa en "homogen" semiblank yta. Tar tid men ångrar mig om jag "fuskar".. Preppar även allt till elzink på linknande sätt för att få en "jämn" yta _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Kört samma glasmix i några månader nu, ca 1500 för 50 kg totalt och jag har väl hittils förbrukat .. 1kg. Så klarar mig något år. Investeringen ligger på runt 50 000:- för allt och sen el / timmarna + ska köpa ett nytt munstycke (ca 3500) för att få bättre spridarbild.. Gör ju lite förgasare / mopedmotorer etc åt andra med via firman + att jag hyr ut det om någon vill spara lite pengar _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Inget, ytan blir väldigt "len" så mindre risk att smuts ens fastnar. Kommer göra hela växellådan/kopplingskåpor/insug/förgasare och låta det vara i obehandlad aluminium. Bara man gör rent saker med jämna mellanrum så ska det inte vara några problem. Och som alla "hobby" bilar = går inte mycket per år _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mini Midas MK3 1988 - "Back from neglect" | << 1, 2, 3 >> 12 besök idag (2387 totalt) |