Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Varvtider efter modifiering
3 besök senaste veckan (5358 totalt)
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Modifieringar:

Gått över till 15", tidigare 18" magnesium
R-däck
Lättat svänghjul
Lättad ca: 50-70kg

Hur mycket tror ni det gör på varvtiderna?[/b]

_________________
bmw bmwsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Sorry, minns inte vad du har för bil...

50-70 kg lättare på en 1600kg bil gör ju inte så mycket som samma viktminskning på en 900kg bil tex.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Ähum .. host .. gissa tre gånger vad han åker för ngt..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Frazze skrev:
Ähum .. host .. gissa tre gånger vad han åker för ngt..


Jag kör M3 original. Tidigare tomvikt 1210.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ett svänghjul som är lättat 50-70 kg är det duktigt sågat i...

(Flåt! Kunde inte låta bli. Mkt skojjigt....hmmm)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Ja, lite tricky att svara på.

Va hade du för tider tidigare? Säg att du körde på 1,10 på kinnekulle tidigare. Då finns det nog utrymme att sänka tiden den 5 sek. Om du tidigare körde Kinnekulle på 1,03,01 finns det nog inte utrymme för sänkning.

Klart det kommer att gå fortare i år än förra året. Det är det som räknas

Det vore kul om man var lite mer systematisk och bara gjorde en förbättring i taget, skulle förenkla utvärderingen avsevärt. Men vem har tid med det? Inte jag

En annan kul grej vore om man körde med exakt samma bil och däck och underlag bara för att se hur man själv förbättras som förare från år till år, också svårt när man tycker det är kul att pilla med gamla bilar.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Beror på vad du hade för däck innan o vilka rdäck du valt men där är garanterat största skillnaden. Om du hade halvshyssta gatdäck och går till tex Yokohama eller Bridgestone så bör du kapa två sekunder på Kullen tycker jag. Men det beror ju på din körstil med gatdäck o din körstil med rdäck....

18 eller 15 gör inte mycket IMo i sig (förutom att det ena eller det andra kan passa ens körstil bättre eller sämre och därmed påverka varvtiderna) Bättre styrrepsons eller lite bättre fäste (för att generalisera) vilket är bäst? (obs höga profiler o gatdäck är en annan sak eftersom de viker sig som inte rdäck gör på samma sätt iaf...)

Viktminskingen borde ju göra något, jättevildgissning troligtvis under halvsekunden?

Svänghjulslättningen kan ju i värsta fall kräva mer av dig som förare och både ge sämre alt. bättre tider.... men med rdäck på så borde det ju inte krångla till det utan ge lite bättre körbarhet ut ur kurvorna :-) Tid? Inte en blekaste...

Håller med om att en ändring åt gången är en bra ide men vintern är ju lång o sommarn kort så....

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Magnus Thomé skrev:
18 eller 15 gör inte mycket IMo i sig (förutom att det ena eller det andra kan passa ens körstil bättre eller sämre och därmed påverka varvtiderna)


Kanske inte på en M3:a med ett fullbelagt stall på gården. I en mindre bil med mindre beläggning i stallet så är skillnaden nog markant.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Magnus Thomé skrev:
18 eller 15 gör inte mycket IMo i sig (förutom att det ena eller det andra kan passa ens körstil bättre eller sämre och därmed påverka varvtiderna)


Kanske inte på en M3:a med ett fullbelagt stall på gården. I en mindre bil med mindre beläggning i stallet så är skillnaden nog markant.


Jag är så van att bilens tyngd är så hög att lite roterande vikter kring fotknölarna inte spelar från eller till.... Men det är klart att på en så lätt bil att det blir skillnad med mindre rotationsmassa att få fart på (eller vaddetnukallaskorrektifysiken )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
skillnad med mindre rotationsmassa att få fart på (eller vaddetnukallaskorrektifysiken )


Masströghetsmoment



Magnus Thomé skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:

Kanske inte på en M3:a med ett fullbelagt stall på gården. I en mindre bil med mindre beläggning i stallet så är skillnaden nog markant.


Jag är så van att bilens tyngd är så hög att lite roterande vikter kring fotknölarna inte spelar från eller till.... Men det är klart att på en så lätt bil att det blir skillnad med mindre rotationsmassa att få fart på (eller vaddetnukallaskorrektifysiken )


Men syftar inte Johan på dina 321 st Ardenner ?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag tror han syftar på att jag åker en stor tung bil med många hästar där man varken märker skillnad på 17 eller 18 tummare eller om det sitter folk i baksättet eller inte eller om man har AC'n på eller inte eller om man glömt lassa ur flyttlasset ur bakluckan.... hehe! Fast så illa är det inte.... Jag märker om det är folk kvarglömda i baksätet för dom skriker så förbaskat....



Sorry urspårning

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Jag har kört på 1.06.4 på kinnekulle med TOYo 225x35x18", nu ska jag testa TOYo trampio 881 205x55x15". Jag tycker 18" verkar straffa sig som tusan när man har klen motor. Bli efter i accet vid utgångarna. Dessutom bytte jag utväxling till 3.73 men den passar förbaskat illa på kinnekulle. Har inte hunit testa den på andra banor men tror det ska funka bätter på både knutstorp och gelleråsen.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Helt klart kommer det gå fortare iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Hallå Esa,

Låter inte som det skall vara helt omöjligt att kapa 1 sekund på din tid från ifjol.

Jag åkte själv kring 1.05,5 (mätt med SLCs tidtagningssystem) med min M3 -89 som är helt original i motorn, inte lättad, 25 mm sänkt med Bilstein Sprint och just Trampio R881 205/55-15. För att det skall gå fortare i mitt fall krävs mer camber fram, original idag, och hårdare fjädring (främst bak). Som bilen är nu vill den understyra när man pressar på...

Sen är det ju så att övning ger färgdighet!

Det kan tänkas att du upplever bilen som "för mjuk" när du får bättre grepp med r-däcken...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Esa det borde väl gå att åka neråt 1.04-1.03 kanske?

sen tycker jag du ska rensa ur lite till! fram med värmepistol och skrapa bara
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Får jag inte ner tiderna under 1.04 blir jag besviken.

Peter... jag som har rostskyddat bilen och allt.

Nej, man skulle ha råd att köpa ett par AC Schnitzer kolfiber stolar. Fick priset på dom idag, 27600kr + moms (per styck). :woot:

_________________
bmw bmwsson
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Esa skrev:
Får jag inte ner tiderna under 1.04 blir jag besviken.

Peter... jag som har rostskyddat bilen och allt.

Nej, man skulle ha råd att köpa ett par AC Schnitzer kolfiber stolar. Fick priset på dom idag, 27600kr + moms (per styck). :woot:


hähä.. de va ju...... "billigt"

är du sugen på plastdetaljer till din m3:a kontakta då denna man:

"Nilsby-Janne" - nilsby-janne@swipnet.se

han har framskärmar, bakskärmar, huvar luckor front ja tom. innerskärmar i plast till m3e30!

mvh
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Kanske lite fel för en jämförbar mätmetod men, skicks Esa. Finns inget förbud mot sådana i BMWSC. Askul att åka med och snabbt går det. Plötsligt är väghållningen en aning svajig...

Har man bara lust att släpa med och däcka om på plats så thumbs up

_________________
Stefan Larsson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Du menar väl slicks, det skulle vara kul att prova men jag är lite för slö för att hålla på att skifta. När det har blivit vår har lusten att skruva försvunnit, då är det köra som gäller. Så tills vidare blir det R-däck som gäller om inte SBP sätter stopp för det.

_________________
bmw bmwsson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

Då infinner sig frågan Höfläkt, vad skall man ha för slicks, vad finns det för fabrikat och hur ligger priserna till på tex 17 tums hjul???

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Däck för banåka
Varvtider efter modifiering
3 besök senaste veckan (5358 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande