Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - Byta 1 stag, vilket ska jag välja?
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16   >>
98 besök senaste veckan (46981 totalt)
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Nu ligger släpet på annons.
Kom och köp så jag kan uppgradera lite mera i år


https://www.blocket.se/annons/ostergotland/biltransport_mastertrailer_gp_500/1400762281

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Denna bil är för dyr och jag har för liten erfarenhet men skam den som ger sig!
Nu ska insuget bytas ut.



_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Riktigt bra feature på nya insuget från DO88 är att du har ett värmeskydd som gör att inte värmen från motorn går in i insuget lika lätt.



_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Nu är insuget installerat!
Måste säga att även jag som inte är en mekaniker tyckte detta var rätt smidigt ändå.
Instruktionerna och tillsammans med ett YT klipp från KIES Motorsport gjorde detta till en hyfsad enkel installation.

Nu är det bara vänta på glykol HT12 så ska jag fylla systemet, snygga till och starta och be till gud att allt är tätt.

Ska bli spännande att justera mappen sedan och se om det blir bättre mellanregister och öka effekten något till King of Mantorp så jag har nära 450hk i alla fall.



_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Detta är mina gamla däck som jag hade tänkte använda 2 träningsdagar till men det verkar som dom inte vill vara med där längre

Varför Corden på ena och mera sliten på utsidan så antar att det är pga för lite Camber
3.1 grader.

Men att det slitet på insidan på ena bara.
Kör mest på Mantorp btw

Vad säger experterna här?





_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3158



Kurvor med mycket acc ut finns ju nästan bara i högerkurvor på mantorp, så det blir kanske tuft för insidan av innerdäcket om anliggningsytan inte är så stor? Hur står toe?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 143



Har haft liknade slitage bak på Mantorp & Kinnekulle med samma camber höger & vänster.
Nu är det så bra jag kan komma, då har jag -2.7 VB & -1.9 HB, då är det jämn temp över däcket, jämt slitet efter tävling, skiljer mindre än 0.5mm inner-ytter.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Cédric skrev:
Kurvor med mycket acc ut finns ju nästan bara i högerkurvor på mantorp, så det blir kanske tuft för insidan av innerdäcket om anliggningsytan inte är så stor? Hur står toe?


Vet ej hur toe står idag.
Lite out vet jag vi körde sist hos JRM.

Efter deras hjulinställning fick jag så sjukt bra bakvagn så framvagnen blev lidande pga brist på Camber.

Hoppas på 3.6-3.7 i år för få mera fäste i mitten och ut ur kurvan.

Bilden -r ju tagen framifrån så borde inte höger lida mera av det än just vänster?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Jonas W skrev:
Har haft liknade slitage bak på Mantorp & Kinnekulle med samma camber höger & vänster.
Nu är det så bra jag kan komma, då har jag -2.7 VB & -1.9 HB, då är det jämn temp över däcket, jämt slitet efter tävling, skiljer mindre än 0.5mm inner-ytter.


Ska ha med mig en i år för mäta temp osv direkt från banan i år för se så tempen ligger rätt i alla fall.

Att bilen och däcken kommer få lida på gatan sedan är ju tyvärr något jag får lida för.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 143



Så det är VB som är sliten till cord på innerkant?

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42071

Forumägare
Forumägare

Om det var jag så skulle jag kolla toe och även att diffbroms funkar fullt ut som den ska.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Jonas W skrev:
Så det är VB som är sliten till cord på innerkant?

Det är alltså VänsterFram som är sliten så mycket.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Detta är alltså vänster fram som är sliten på detta sätt.

Var otroligt oklar med det ser jag även om jag skrev 3.1grader Camber vilket är extremt bak.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 143



Ok då har jag missuppfattat, trodde de var bakdäcken...

Då är ju slitaget väldigt konstigt, men som Magnus skrev, kolla hur toe står nu.
Kolla även så det inte är något som rör sig/glapp.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42071

Forumägare
Forumägare

Ah, fram, då tar jag tillbaka om diffen

Klassiskt slitage fram på tex BMWs pga Ackerman, man får balansera valet av mängd camber mellan slitage på ytter o innerskuldra (vilket är lite halvt hopplöst på flera M-bilar) och sen vara supernoga med toeinställningen för slitaget på innern. Dvs kompromissa toe mellan optimering för styrning/grepp eller slitaget.



Ps:
Med mycket camber så kan man ju tyvärr köra bort innerskuldran på en handfull varv om det understyr och man laddar på ändå.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Tack grabbar!
JonasW:
Ska upp och känna på allt i slutet av veckan. årliga inspektionen

Magnus:
Jag som ska gå från 3.1 till 3.6-3.7grader detta år.
Så antar det blir värre

Vad körde du för Toe fram på M2an?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Ps:
Med mycket camber så kan man ju tyvärr köra bort innerskuldran på en handfull varv om det understyr och man laddar på ändå.


Då ska jag absolut tänka på det, jag hoppas lite av understyrningen ska minska med mera Camber och splitter i år.

Understyrt och laddade på det gjorde jag förra året

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42071

Forumägare
Forumägare

Mumba skrev:
Tack grabbar!
JonasW:
Ska upp och känna på allt i slutet av veckan. årliga inspektionen

Magnus:
Jag som ska gå från 3.1 till 3.6-3.7grader detta år.
Så antar det blir värre

Vad körde du för Toe fram på M2an?


Nära noll toe har varit min standard men med mycket camber tar innerhjulets innerskuldra stryk även då. Det finns inga hjulvinklar som botar slitageproblemen helt, bara kompromisser.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2615



jag tror också på för mycket toe in.

toe fram och bak är enkelt att kolla själv med snören och såpass viktigt för bilens stabilitet att det gör jag inför varje bankörning. tar 5min att bekräfta det är ok. ungeför som kolla olja/vatten

caster/camber är mera fixerat och ändrar sig sällan pga lite curbhoppning.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1778



för mycket toe out är min spontana. fick det slitaget på min golf när jag körde lite toe out

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 884


Trådstartare
Svarar alla kollektivt här

Jag ska skaffa Cambermätare och även nästa år förhoppningsvis en rigg så jag kan mäta in mycket själv och kontrollera så allt stämmer.

Slippa boka in dom tiderna och ha 100% koll själv viktigare desto snabbare jag vill åka.
Jag gissar den står antingen på 0 eller lite Toe Out just nu.



Men ska absolut kolla vad jag får nästa gång så jag har en ny utgångspunkt att jobba med.
Har nya däck för säsongen och vill gärna dom uppsättningarna ska hålla längre.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - Byta 1 stag, vilket ska jag välja?
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16   >>
98 besök senaste veckan (46981 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande