Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota EvoSupra 2020 - Byta 1 stag, vilket ska jag välja? | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16 >> 98 besök senaste veckan (46981 totalt) |
Nu ligger släpet på annons.
Kom och köp så jag kan uppgradera lite mera i år https://www.blocket.se/annons/ostergotland/biltransport_mastertrailer_gp_500/1400762281 _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
Nu är insuget installerat!
Måste säga att även jag som inte är en mekaniker tyckte detta var rätt smidigt ändå. Instruktionerna och tillsammans med ett YT klipp från KIES Motorsport gjorde detta till en hyfsad enkel installation. Nu är det bara vänta på glykol HT12 så ska jag fylla systemet, snygga till och starta och be till gud att allt är tätt. Ska bli spännande att justera mappen sedan och se om det blir bättre mellanregister och öka effekten något till King of Mantorp så jag har nära 450hk i alla fall. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
Detta är mina gamla däck som jag hade tänkte använda 2 träningsdagar till men det verkar som dom inte vill vara med där längre
Varför Corden på ena och mera sliten på utsidan så antar att det är pga för lite Camber 3.1 grader. Men att det slitet på insidan på ena bara. Kör mest på Mantorp btw Vad säger experterna här? _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
Kurvor med mycket acc ut finns ju nästan bara i högerkurvor på mantorp, så det blir kanske tuft för insidan av innerdäcket om anliggningsytan inte är så stor? Hur står toe?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Har haft liknade slitage bak på Mantorp & Kinnekulle med samma camber höger & vänster.
Nu är det så bra jag kan komma, då har jag -2.7 VB & -1.9 HB, då är det jämn temp över däcket, jämt slitet efter tävling, skiljer mindre än 0.5mm inner-ytter. |
||
Vet ej hur toe står idag. Lite out vet jag vi körde sist hos JRM. Efter deras hjulinställning fick jag så sjukt bra bakvagn så framvagnen blev lidande pga brist på Camber. Hoppas på 3.6-3.7 i år för få mera fäste i mitten och ut ur kurvan. Bilden -r ju tagen framifrån så borde inte höger lida mera av det än just vänster? _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
Ska ha med mig en i år för mäta temp osv direkt från banan i år för se så tempen ligger rätt i alla fall. Att bilen och däcken kommer få lida på gatan sedan är ju tyvärr något jag får lida för. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
|
||
Ok då har jag missuppfattat, trodde de var bakdäcken...
Då är ju slitaget väldigt konstigt, men som Magnus skrev, kolla hur toe står nu. Kolla även så det inte är något som rör sig/glapp. |
||
Ah, fram, då tar jag tillbaka om diffen
Klassiskt slitage fram på tex BMWs pga Ackerman, man får balansera valet av mängd camber mellan slitage på ytter o innerskuldra (vilket är lite halvt hopplöst på flera M-bilar) och sen vara supernoga med toeinställningen för slitaget på innern. Dvs kompromissa toe mellan optimering för styrning/grepp eller slitaget. Ps: Med mycket camber så kan man ju tyvärr köra bort innerskuldran på en handfull varv om det understyr och man laddar på ändå. _________________ Magnus Thomé |
||
Tack grabbar!
JonasW: Ska upp och känna på allt i slutet av veckan. årliga inspektionen Magnus: Jag som ska gå från 3.1 till 3.6-3.7grader detta år. Så antar det blir värre Vad körde du för Toe fram på M2an? _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
Då ska jag absolut tänka på det, jag hoppas lite av understyrningen ska minska med mera Camber och splitter i år. Understyrt och laddade på det gjorde jag förra året _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
Nära noll toe har varit min standard men med mycket camber tar innerhjulets innerskuldra stryk även då. Det finns inga hjulvinklar som botar slitageproblemen helt, bara kompromisser. _________________ Magnus Thomé |
||
jag tror också på för mycket toe in.
toe fram och bak är enkelt att kolla själv med snören och såpass viktigt för bilens stabilitet att det gör jag inför varje bankörning. tar 5min att bekräfta det är ok. ungeför som kolla olja/vatten caster/camber är mera fixerat och ändrar sig sällan pga lite curbhoppning. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Svarar alla kollektivt här
Jag ska skaffa Cambermätare och även nästa år förhoppningsvis en rigg så jag kan mäta in mycket själv och kontrollera så allt stämmer. Slippa boka in dom tiderna och ha 100% koll själv viktigare desto snabbare jag vill åka. Jag gissar den står antingen på 0 eller lite Toe Out just nu. Men ska absolut kolla vad jag får nästa gång så jag har en ny utgångspunkt att jobba med. Har nya däck för säsongen och vill gärna dom uppsättningarna ska hålla längre. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota EvoSupra 2020 - Byta 1 stag, vilket ska jag välja? | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16 >> 98 besök senaste veckan (46981 totalt) |