Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1 | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 473 besök senaste veckan (298945 totalt) |
När det gäller vevhusventilationen så är en möjlighet att gå från ventilkåpan och in i kommande luftfilter.
_________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Hej!
Letar efter en verstadsmanual för växellåda från -82. Kommer från en BMW 518i -82. 5-växlad med "överväxel". Har inte lådan här men en Getrag 245 tror jag att det är? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Tänkte att jag skulle slå ihop alla mina beställningar från Walloth & Nesch för att se hur mycket jag sponsat de under byggets gång. Närmar sig 100" kr med stora steg. Då är det väldigt blandade delar från kaross till motor.
Dock finns det en annan lista på motor utgifter, som nog är dyrare. Utöver detta har det handlats andra delar som tex bur och burbygge, fälgar, däck, lackering, avgas, kardan renovering, specialtillverkning av delar osv. Inte billigt att bygga bil Man kan undra vad bilen skulle kosta vid en försäljning? Minst 500" kr om man räknar delar och en del arbete. Men så är det väl med bilhobby. Man bygger inte för att tjäna pengar, utan oftast har man en vision av hur man vill att något ska bli. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Lådan är i delar och det ser okej ut.
Dock byts alla lager och tätningar, för säkerhets skull. Tyvärr inte billig historia, dessa gamla lager. Men det börjar bli en vana med dyra lösningar... Kunde såklart ha chansat och bara köra med lådan som den var men det är inte riktigt min grej. Lagren är beställda och på väg. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Jag brukar tänka på annat man kan göra för nöjes skull som också kostar pengar. Om man åker till alperna för att åka skidor så kostar resan, boendet, liftkort, skidhyra etc, men ingen förväntar sig att man ska få tillbaka några av dessa pengarna efteråt. Lägger jag pengar på bildelar och tiden i garaget istället så förväntar jag mig inte att alla dessa pengar ska gå att få tillbaka vid en försäljning. Givetvis finns det bättre eller sämre bilar att plöja ner sina pengar i när det väl kommer till att få tillbaka en del vid en försäljning av bilen och där tror jag absolut att du valt en av de bättre alternativen! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Som så mycket annat med detta bygge så var det såklart inte bara att montera de "nya" dämparna.
Fästbulten i bärarmen är typ M10. Hålet i dämparen är för M12. det behövs fixas distanser mellan dämpare och bärarm på ca 16mm och en till distans på andra sidan dämparen, för att det ska gå att spänna fast. Gängerna på bulten går inte in så långt, därav en distans till på utsidan. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Det ser ut att vara ledlager i änden, då skall det vara så. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||
Skulle detta vara en hjälp?
https://www.j-spec.se/chassi/uniball _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Jag har liknande LEDA-coils på min 924S och de är bra tycker jag och med 24 lägen (lite för många tycker jag).
Mina distanser är hane och hona så de går in i varandra och stadgar upp det, och de är dessutom anpassade så att dämparna hamnar rätt även i sidled så att frigången mot allt möjligt som innerskärm - bärarm - mm blir rätt och inte tar emot fjädern eller nåt annat. Jag tar snart ner dem igen och tar då en bild på det. Mina har varit på service och uppdateringar av tidigare ägare flera gånger. När jag nyligen upptäckte att de hade läckt en del efter de 7-8 år sedan de senast servades så kollade jag runt lite. Gazshocks.com i England har full koll på dem (finns serienummer på dem) då flera tidigare LEDA-anställda jobbar/jobbade där efter att LEDA kursat någon/några gånger. Dessa uppgifter fick jag av gazcoilovers.com som inte servar utan bara säljer GAZ. Jag hade inte lust att skicka till England om jag inte var absolut tvungen och efter mer sökande så säger J-tech.se att han kan serva dem, och vid senare kontakt så säger han att det var inga problem att byta tätningar och byta oljan i dem. Mina borde vara på ingång, men stressade inte hem dem då jag fick tag i tillfälliga låne-coils. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||
Skulle kunna vara en lösning _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Tack för tips _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1 | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 473 besök senaste veckan (298945 totalt) |