Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (28928 totalt)
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374


Trådstartare
Fredrik olsson skrev:
SBF krav fr.o.m 2007 är katalysator på alla tävlande bilar samt max 95db.


Va!! Vasinne!!

Måste rimligtvis bara gälla bilar som hade katalysator orginal. Annars kommar SBF att slå ut all amatörracing.

95db är krav på de flesta banor redan, så det är säkert inga problem.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



borg skrev:
Fredrik olsson skrev:
SBF krav fr.o.m 2007 är katalysator på alla tävlande bilar samt max 95db.


Va!! Vasinne!!

Måste rimligtvis bara gälla bilar som hade katalysator orginal. Annars kommar SBF att slå ut all amatörracing.


Va, verkligen knäppt, en riktigt politisk skuggmanöver känns det som. Som jag har förstått det så finns det inga, eller ivf väldigt få, avgasreningssystem som har funktion värt namnet vid fullgas, och ivf jag trampar ju fullt lite då och då.... Dessutom ökar nog den allmänna brandrisken för att inte prata om risken för motorras vid Lambda 1.

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Just ja, katalysatorkravet hade jag glömt. Det gäller som jag fattade alla bilar, inga undantag.

Verkligen smart.

Håller med Fredrik, synd att inte Anders kan fortsätta att hålla i tävlingarna.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dan Hovang skrev:
Just ja, katalysatorkravet hade jag glömt. Det gäller som jag fattade alla bilar, inga undantag.

Verkligen smart.


Extra skoj för dom som kör historic, och alla andra som har förgasare eller insprutningssystem från Hedenhös tid.

Edit, går min holk från -79 igenom hos SBP om jag kränger på en kat?

_________________
Pär Hylander
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Pär Hylander skrev:
Dan Hovang skrev:
Just ja, katalysatorkravet hade jag glömt. Det gäller som jag fattade alla bilar, inga undantag.

Verkligen smart.

Extra skoj för dom som kör historic, och alla andra som har förgasare eller insprutningssystem från Hedenhös tid.

Nja, det beror ju på vilka krav SBF behagar ställa. Är enda kravet att den skall sitta där så det ju lungt. Att den sedan inte fungerar optimalt är en annan sak.
Pär Hylander skrev:
Edit, går min holk från -79 igenom hos SBP om jag kränger på en kat?

SBP struntar väl i att du behagar att använda en förhållandevis dyr ljuddämpare. Du har ju inte ur SBPs synvinkel gjort något ingrepp i bilens typade avgasrening.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Extra skoj för dom som kör historic, och alla andra som har förgasare eller insprutningssystem från Hedenhös tid.

Edit, går min holk från -79 igenom hos SBP om jag kränger på en kat?


Finns det inte 1-vägs katalysatorer som är utan styrning? Det skulle man ju kunna använda oavsett bränslesystem. Vet att det på BMW MC F650 Funduro sitter en 1-vägskatalysator och den hojjen har förgasare. På min lite nyare F650GS som har instprutning sitter det en 3-vägskatalysator med lambdasond och hela köret.

Tycker iaf att SBF har gjort ett misstag... Hur har de tänkt lösa det hela för alla gamla bilar, man lär ju inte få bidrag från SBF för att köpa cat antar jag...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



patand skrev:
Pär Hylander skrev:
Extra skoj för dom som kör historic, och alla andra som har förgasare eller insprutningssystem från Hedenhös tid.

Edit, går min holk från -79 igenom hos SBP om jag kränger på en kat?


Finns det inte 1-vägs katalysatorer som är utan styrning? Det skulle man ju kunna använda oavsett bränslesystem. Vet att det på BMW MC F650 Funduro sitter en 1-vägskatalysator och den hojjen har förgasare. På min lite nyare F650GS som har instprutning sitter det en 3-vägskatalysator med lambdasond och hela köret.

Tycker iaf att SBF har gjort ett misstag... Hur har de tänkt lösa det hela för alla gamla bilar, man lär ju inte få bidrag från SBF för att köpa cat antar jag...


Denna diskussion har nog hamnat lite galet nu, kanske skulle splittas ur till egen tråd?

Först och främst så vet vi ju inte om det blir så helt säkert.

Men skulle det bli så, så känns det som ett stort slag i luften. Möjligen med undantag av riktigt nya bilar så har jag fått för mig att katalysatoreningen inte funkar något vidare på höga varv och vid hög last, tror att dom flesta styrsystem släpper regleringen mot lambasond och lambda 1 och istället kör med en fix map som är fetare.

Regeländringar som skapar kostnader för den tävlande kommer väl iofs hela tiden, och det är väl alltid den tävlande som står för det, SBF tar nog aldrig ansvar för sådant.

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:

Denna diskussion har nog hamnat lite galet nu, kanske skulle splittas ur till egen tråd?


Diskutera på ni. Splittönskemål är redan meddelat

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det kan knappast gälla annat än för SM-klasser och liknande. Inte om de tänkt efter överhuvudtaget.
Annars fösvinner snabbt och effektivt en stor mängd hobbyracebilar samt många rallycrossbilar...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



om man går in på www.sbf.se och tittar under protkoll, Protokoll 2004, Kommitéer, Teknik och öppnar nummer 02, så hittar man följande om katalysatorer:


_________________
Per Lundmark
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205



Lika slugt som när politikerna ville stoppa alla Top Fuel-dragsters under bensinransoneringen. De drog tillbaka förslaget när någon försiktigt påpekade att de där bilarna inte använder bensin...

"Förslaget ska gälla alla tävlingsbilar..."
Kat på en tvåtakts SAAB. En höjdare.

Sen var det det där med bullerkraven...
Snart får funktionärerna springa ut i publiken och skälla ut alla som nyser.

Såna här förslag måste stoppas i sin helhet och det omedelbart. Annars kommer de att sakta smygas in.
Taktiken verkar vara att skrämma skiten ur alla med ett skräckscenario.
Då blir det lättare när man senare bara ställer krav på vissa tävlingsbilar och låter andra köra vidare.
Sen tas frågan upp igen och igen och... tills eländet är implementerat till fullo.

Förslaget passar bäst i närmaste papperskorg.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Så man ska alltså behöva hänga på nått på bilen som inte fyller nån funktion o som kostar en massa pengar!?

Förmodar att det fins tekniskt kunnigt folk i SBF som har blött o stött denna fråga fram o tillbaka. O efter som att dom kom så långt att dom satte det på prent så måste det ju fylla nån funktion... Om inte så funderar man ju på SBF;s funktion !!!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det är ju ett förslag på pappret för att de ska kunna slå sig för bröstet och säga att de jobbar för att bli miljövänliga...
Man undrar om de ska börja mäta avgasvärden också, ungefär som buller. Eller räcker det med att burken sitter där?

SBP är inte odelat förtjusta i att man mecklar med avgasreningen, oavsett om den blir bättre eller inte. Det lär försvåra för eftermontering för en del bilar i Roadsport....


(En kollega fick problem med sin Porsche 911 vars tidiagare ägare varit förutseende nog att montera kat. Fick man tydligen inte göra så han fick ta bort den!! Sen blev det godkänt)

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Förmodar att det fins tekniskt kunnigt folk i SBF

Hmm det har jag frågat mig ett antal gånger om det verkligen finns

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det blir ju ännu roligare eftersom katten måste vara FIAgodkänd. Där flög det ett antal däcksuppsättningar ut genom fönstret. SBFs Nationella kattregler lär väl inte tillåta billiga "räserkatter", det hade blivit för enkelt.

När man vänder på örena för att fundera på att uppgradera hobbyn så kommer diverse regelmetesförändringar som en våt filt. SBF jobbar för att bredda sporten och öka underlaget

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Wankelsport skrev:
Det är ju ett förslag på pappret för att de ska kunna slå sig för bröstet och säga att de jobbar för att bli miljövänliga...


Jag tror du har helt rätt i det

Det är ju en sak om det verkligen gör nytta. Men kan någon bekräfta eller dementera min uppfattning om att avgasrening i de flesta bilar inte fungerar (något vidare) vid fullast?

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Pär Hylander skrev:
Det är ju en sak om det verkligen gör nytta. Men kan någon bekräfta eller dementera min uppfattning om att avgasrening i de flesta bilar inte fungerar (något vidare) vid fullast?
Det jag vet om Miatan är att den kör med "Closed loop" över 4500rpm (har jag för mig), detta är väl att skita i lambdan och köra på tabell?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



perlundmark skrev:
om man går in på www.sbf.se och tittar under protkoll, Protokoll 2004, Kommitéer, Teknik och öppnar nummer 02, så hittar man följande om katalysatorer:



Det här som vanligt helt sanslöst...... man har bestämt något utan att ens konferera eller ens meddela berörda...... dvs att mina kl.1 och 2 tydligen ska ha det ett år innan övrig långlopps-klasser
tjaa, jag får väl döpa om dom till kl. 11 och kl. 12 så klarar vi oss ett år till

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Har vi ingen som jobbar på SBF här som kan ge lite ljus över det hela?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



NiklasFalk skrev:
Pär Hylander skrev:
Det är ju en sak om det verkligen gör nytta. Men kan någon bekräfta eller dementera min uppfattning om att avgasrening i de flesta bilar inte fungerar (något vidare) vid fullast?
Det jag vet om Miatan är att den kör med "Closed loop" över 4500rpm (har jag för mig), detta är väl att skita i lambdan och köra på tabell?


ok, bara så att du vet får du hädanefter inte varva mer än 4500 rpm

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Det är ju ganska uppenbart en 100% politisk fråga. Jämfört med bilismen i övrigt så är ju den samlade miljöeffekten från racing marginell, om nu en katalyastor fungerar alls på den aktuella bilen.

Förutom att beslutet är helt vansinnigt så är det knappast varken förenat med intresset eller förankrat hos alla de medlemmar som berörs.

Hur tillsätts folket som sitter och fattar sånnahär beslut?
Citera
Allmänt banåkaforum
Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
5 besök senaste veckan (28928 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande