Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -79. Mappning igen! | << 1, 2, 3 ... , 41, 42, 43 >> 169 besök senaste veckan (64918 totalt) |
Visst är det så. Det andra Kadetten har jag inte rört en skruv på på 4 år nu, så denna har ju klart bättre tempo
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Hoppas någon annan har kul. Jag har det inte.. Jobbade upp lite bränsletryck och fick dra åt kopplingarna på tryckledningen lite hårdare. Vrider igång och startar fint! Stämmer av med värmelasern att alla cylindrar är igång. Lycka! Torrgasar lite (för de måste man ju! Det är obligatoriskt!) Ser rök.... Går runt.. Men vad ända in i hela h-vetet! Förtvivlan! Uppgivenhet! Ilska!! Well well.. kallgalven är nog rätt lätt att få väck, lite mer svets är ju ett litet problem. (Mag'a lite mer eller smälta ihop med TIG dock? Vad tror expertisen? Det är 3mm gods i rören). Men grenröret på förarsidan är givetvis det som är besvärligt att få ut... :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Fasiken vad tråkigt
Nu är jag ingen expert på svets, men har för mig att det kanske är väl så viktigt att värma upp det lite i förväg, och sen låta det kyla ner sig sakta Sen kolla till att fläns är rak i efterhand. _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Svetsa "kallt" och långsamt är också bra för att minimera dragningar i materialet.
Är det en spricka skulle man nästan vilja snitta den någon mm djup å slå ner en mejsel som bänder i sär lite, sen punkta för att låsa och jobba sig fram successivt. Det är inget fel på dom här rören egentligen, men dom kunde varit bättre matchade längdmässigt och behöver ju inte va i 2mm gods om jag inte ska överladda. Men nya rör ger jag mig Inte på nu! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Grenröret ute. Rattstången fick tas ut men annars gick det klart över förväntan!
Här har vi nog en bidragande orsak, rördelarna har haft en glipa vid svetsning. Kommer slipa ner på utsidan och göra en skåra som jag svetsar över sen. Får hoppas det håller Hur plan behöver en avgasfläns vara sen? Detta är ju cylinder som spruckit, den delar fläns med cylinder 6. 4an har egen. Mellan 4 och 5 på 5ans fläns får jag in 0.3mm bladmått, känns helt ok. Vid 6ans bara kant, dvs andra änden av 5/6ans fläns får jag in 0.5mm. Jag ska kika på packningar och fläns men vill påstå att det hållit tätt. Hur krokigt kan man acceptera att det är? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Överlever verkligen sådan livet som avgaspackning? :S Borde ju bli rätt varmt där Kikade på fläns och packningar, inga tecken på läckage egentligen. Eventuellt kanske lite lite på 4an i nederkant. Ska nämnas att det nog inte hade varit fel att efterdra muttrarna heller, de var 2 som inte satt särskilt mycket och ytterliggare en som inte satt så hemskt bra men ändå OK. Resterande tre satt tillfredställande. Den som satt sämst var den bakersta, dvs där flänsen även är "krokigast". _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ja, silikon överlever utan problem. Har kört vanlig packningssilikon av hög kvalitet som inte varit högtemp utan problem också. Bara googla om du inte tror mig
En del kör enbart packningssilikon utan packning har jag sett men brukar köra nån sorts packning och silikon på båda sidor av den. _________________ S Örnberg |
||||
Inte riktigt likadant scenario, men på högtrimmade tvåtakts hojmotorer där röret mot cylinder är av 'slip-on' variant med en oring som ska täta men tyvärr inte alltid lyckas göra det längre stunder. Där har jag provat med lite silikon i skarven förutom ny oring värmetålig. Tja, silikonet gav väl 10% längre livslängd innan avgasläckage. Så, vad skiljer? En tvåtaktare kan nog normalt ha högre tryck, gör att den tätning som finns utsätts för högre utmaningar. Avgastempen är normalt betydligt lägre, vilket borde bidra till lång livslängd utan att röra skiten Så med röret och flänsen borta skulle jag först rikta flänsen, sedan planslipa för att ha bästa möjgligheter till ej läckage _________________ Roland Johansson |
||||
Grenrörspackningarna till dessa är av stål och har en veckning runt hålet. Den som satt längst bak kan man tydligt se att den är komprimerad på sidan mot 5an och inte alls lika komprimerad åt andra hållet. Det har som sagt hållit tätt! Och muttern på sidan där packningen var mindre komprimerad satt väldigt löst.
Så det känns som att jag ligger i ett gränsland till vad som kan funka och inte Får kanske höra mig för om det är någon som kan rikta upp flänsen lite snabbt till en schyst peng innan jag skruvar ihop det igen bara för att vara på säkra sidan. Orkar snart inte med mer småstrul! Smått förkrossande när man äntligen fått ihop allt och det sedan inträffar nått "direkt" som gör att man får börja om Detta är ju tredje gången nu (först kopplingen sommaren -22, sen två cylindrar som inte gick i höstas och nu detta) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
https://www.amazon.se/Permatex-81160
https://www.amazon.se/Permatex-81878 Någon av dessa borde ju ska fungera tycker man? Den först fixar 340C och är märkt för just avgasdelar. Den andra fixar 370C. Svetsat röret nu i alla fall så bara att vänta på packningar och bestämma sig om silikon eller planslipning. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag röstar ( av egen erfarenhet ) på planslipning, mina headers till mussen var grymt skeva vilket gjorde att skruvarna lossnade hela tiden, nu efter att jag slipat dem har jag inte behövt efterdra dem mer än en gång ( vilket känns mer normalt )
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Det är ofta så, gör man inte rätt får man göra om. Ibland flera gånger. _________________ Roland Johansson |
||||
Eller varför inte båda _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
https://www.biltema.se/bilvard/bilun Kommer att funka _________________ S Örnberg |
||||
Kommer inte fungera bra. Men vill man krångla och ta bort en gång till, samt rengöra och montera så visst. Förhoppningsvis fungerar det i alla fall ett tag. _________________ Roland Johansson |
||||
Varför fungerar det inte bra då det bevisligen funkat för mig och många andra när det inte hållt tätt med bara packningar? Tror man inte på mig är det enkelt att googla/facebooka(ja, det är faktiskt inte dumt att använda facebook som sökmotor också och få tips från andras gamla inlägg). Givetvis kan det inte vara några jätteglipor, man får ju ha lite vett. Har du provat? Och isåfall vad gjorde att det inte fungerade bra? _________________ S Örnberg |
||||
Och enligt tidigare text så är det jätteglipa... Då är det dags att rikta flänsen, och eventuellt planslipa men slipa kanske inte behövs efter riktning. Och man kan googla, det finns tusentals det inte har fungerat för. _________________ Roland Johansson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -79. Mappning igen! | << 1, 2, 3 ... , 41, 42, 43 >> 169 besök senaste veckan (64918 totalt) |