Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svängvänlig bruksbil för runt 40 tusen
1752 besök totalt
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 244


Trådstartare
Svängvänlig bruksbil för runt 40 tusen

Jag har börjat fundera lite på att skaffa en bruksbil för runt 40 tusen som trivs på kurviga landsvägar och eventuellt någon trackday.
Bmw-nörd som jag är så har jag koll på den marknaden, men jag tänker att det finns mycket där ute som skulle passa.

Jag har några önskemål som inte nödvändigtvis är krav:
- 4 dörrar och ett funktionellt bagage, gärna kombi
- bakhjulsdrift är alltid trevligt
- någorlunda driftsäker drivlina

Lite service och uppgraderingar får man alltid räkna med, så det är inget hinder.

Vad har ni för tips som eventuellt kan passa på denna beskrivning?

_________________


BMW e30 v8
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Finns ju olika väldigt roliga hot hatches men om det ska vara bakhjulsdrift så blir det ju färre (eller äldre) bilar att välja mellan? Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 45



Finns bara ett svar - Bmw e46 touring med en 6:a i
-delar i överflöd
-tillräckligt modern
-det är en BMW

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330 - Turbo
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 244


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Finns ju olika väldigt roliga hot hatches men om det ska vara bakhjulsdrift så blir det ju färre (eller äldre) bilar att välja mellan? Eller?


Jag har varit inne lite på hot hatch spåret, men har dålig koll på vad som "är det bästa" i det segmentet. Och som du säger så blir det ju framhjulsdrift då, vilket inte nödvändigtvis är något negativt.

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 244


Trådstartare
Re:

stordana skrev:
Finns bara ett svar - Bmw e46 touring med en 6:a i
-delar i överflöd
-tillräckligt modern
-det är en BMW


En e46 touring är aldrig fel, var mycket nöjd med min gamla 320d. Dom rackarna börjar ju tyvärr rosta bort lite nu för tiden, men jag har stadigt span på blocket om något lockande dyker upp

_________________


BMW e30 v8
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5583



E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Re:

robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


För 40 tusen?!

_________________
Magnus Thomé
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5583



Re:

Magnus Thomé skrev:
robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


För 40 tusen?!


E90 325 brukar finnas för 30-40k har sett 330 för ca 40k
https://www.blocket.se/bilar/sok?filter=%7B%22key%22%3A%22make%22%2C%2 . . . .

E87 ibland men inte ofta för de pengarna tyvärr.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 475



Re:

Magnus Thomé skrev:
robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


För 40 tusen?!

Går absolut att hitta

https://www.blocket.se/annons/blekinge/bmw_325i_218hk_nybesiktigad_coi . . . .

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_325_i_sedan_advantage_nybe . . . .

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_325i_e90_/1401105082

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7150

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

OscWan skrev:
Magnus Thomé skrev:
robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


För 40 tusen?!

Går absolut att hitta

https://www.blocket.se/annons/blekinge/bmw_325i_218hk_nybesiktigad_coi . . . .

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_325_i_sedan_advantage_nybe . . . .

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_325i_e90_/1401105082


Wow, det är ju så att man själv blir sugen.

Om jag ska bidra med någonting så blir det en sökning på Blocket: https://www.blocket.se/bilar/sok?q=track+OR+trackday&filter=%7B%22 . . . .
En Opel OPC vore väl rätt kul, eller varför inte en Mazda RX-8? Lycka till med sökandet.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7223



Re:

Kraniel skrev:
OscWan skrev:
Magnus Thomé skrev:
robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


För 40 tusen?!

Går absolut att hitta

https://www.blocket.se/annons/blekinge/bmw_325i_218hk_nybesiktigad_coi . . . .

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_325_i_sedan_advantage_nybe . . . .

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/bmw_325i_e90_/1401105082


Wow, det är ju så att man själv blir sugen.

Om jag ska bidra med någonting så blir det en sökning på Blocket: https://www.blocket.se/bilar/sok?q=track+OR+trackday&filter=%7B%22 . . . .
En Opel OPC vore väl rätt kul, eller varför inte en Mazda RX-8? Lycka till med sökandet.


Jämtlands Astra OPC för 55 tkr före prutning tror jag på.

Misstänker den fram till juli 2023 ägts och skötts av en viss Arden-blåfärgad Rejsian med kompetens på området.

Vill man ha en E39 540 Touring med M62TU så råkar jag ha en som överlåts för 39'.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 244


Trådstartare
Re:

robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


Hur är n52 motorn? Är den lika stabil som de äldre sexorna?

_________________


BMW e30 v8
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5583



Re:

baumgardt skrev:
robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


Hur är n52 motorn? Är den lika stabil som de äldre sexorna?


Ja det upplever jag och det intrycket får jag när jag läst på om den därför jag själv köpte en bil med den motorn.
Ingen direktinsprutning eller andra dumheter.

Har en kompis som utvecklar mjukvara till dessa och har framgångsrikt fått till en del turbomotorer.

Också läst om folk som kör ca 600hk på originalmotor oöppnad.

Följer man serviceintervaller men som med alla bilar byter olja med tätare intervall så verkar de hålla riktigt bra.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 244


Trådstartare
Re:

robber skrev:
baumgardt skrev:
robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


Hur är n52 motorn? Är den lika stabil som de äldre sexorna?


Ja det upplever jag och det intrycket får jag när jag läst på om den därför jag själv köpte en bil med den motorn.
Ingen direktinsprutning eller andra dumheter.

Har en kompis som utvecklar mjukvara till dessa och har framgångsrikt fått till en del turbomotorer.

Också läst om folk som kör ca 600hk på originalmotor oöppnad.

Följer man serviceintervaller men som med alla bilar byter olja med tätare intervall så verkar de hålla riktigt bra.


Jag har också läst lite liknande, men är fördåligt insatt för att våga lita på det lilla jag har läst. VVL strulade ju en del på tidigare motorer, men BMW kanske fick ordning på det till n52 även om jag tror att de skippade det helt till ersättaren n53.

Men det kanske är en e9x 330 man ska satsa på

_________________


BMW e30 v8
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5583



Re:

baumgardt skrev:
robber skrev:
baumgardt skrev:
robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


Hur är n52 motorn? Är den lika stabil som de äldre sexorna?


Ja det upplever jag och det intrycket får jag när jag läst på om den därför jag själv köpte en bil med den motorn.
Ingen direktinsprutning eller andra dumheter.

Har en kompis som utvecklar mjukvara till dessa och har framgångsrikt fått till en del turbomotorer.

Också läst om folk som kör ca 600hk på originalmotor oöppnad.

Följer man serviceintervaller men som med alla bilar byter olja med tätare intervall så verkar de hålla riktigt bra.


Jag har också läst lite liknande, men är fördåligt insatt för att våga lita på det lilla jag har läst. VVL strulade ju en del på tidigare motorer, men BMW kanske fick ordning på det till n52 även om jag tror att de skippade det helt till ersättaren n53.

Men det kanske är en e9x 330 man ska satsa på



Ja E90 330 har bra potential, blir nästan samma sugeffekt som tidiga M3 E36 som en del har åstadkommit.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 79



Re:

robber skrev:
baumgardt skrev:
robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


Hur är n52 motorn? Är den lika stabil som de äldre sexorna?


Ja det upplever jag och det intrycket får jag när jag läst på om den därför jag själv köpte en bil med den motorn.
Ingen direktinsprutning eller andra dumheter.

Har en kompis som utvecklar mjukvara till dessa och har framgångsrikt fått till en del turbomotorer.

Också läst om folk som kör ca 600hk på originalmotor oöppnad.

Följer man serviceintervaller men som med alla bilar byter olja med tätare intervall så verkar de hålla riktigt bra.


Är du säker på att de kört med 600 hk ur N52 motorn? Inget jag skulle våga prova.... då är det bättre med M54XX eller N54/55 motorn. Det är beprövat recept och inte hört/läst ngn som har plockat ut mkt effekt ur en N52 (oöppnad)..

/Kent

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13979



Re:

baumgardt skrev:
robber skrev:
E90/E87 125 -325 / 130 -330 med N52 motorn.

Har inga fram/bakvagnsproblem som E36/E46.
Grym motor, N52B30 får BDS i UK ut ca 300hk utan överladd.

Delar i överflöd, inte lika skruvade och rostiga som E46 också.


Hur är n52 motorn? Är den lika stabil som de äldre sexorna?


Den gillar inte övervarvning, har jag hört


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1639



Re:

makeba skrev:
Är du säker på att de kört med 600 hk ur N52 motorn? Inget jag skulle våga prova.... då är det bättre med M54XX eller N54/55 motorn. Det är beprövat recept och inte hört/läst ngn som har plockat ut mkt effekt ur en N52 (oöppnad)..

/Kent


Det är nog mest önsketänkande eller internetskryt. Ett block med yttre hölje i någon form av magnesiumlegering, inre del i aluminium med alusilfoder och dessutom är det open deck design. M54 har iallafall stålfoder och closed deck design men den överlever inte oöppnad med 600 hk under hårda förhållanden. Tvek om N52 motorn överlever särskilt länge med lite drygt 1 bar i laddtryck om man ska köra 600 hk. Men som sugmotor är den ju bra förutom när man lägger i 3:an istället för 5:an, men det gillar ingen motor.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20132



Lycka till med "600hk" ur vadsomhelst till en total budget (komplett bil) på 40k.

Som håller ihop för mer än 30 sekunder hård körning ...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Svängvänlig bruksbil för runt 40 tusen
1752 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande