Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (12681 totalt) |
"jag ska bara..." kl 21:30 på kvällen blir så mycket lättare ![]() Snyggt bygge ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Kul projekt!
![]() ![]() Farsan pratar ofta varmt om hans Ford äventyr, han hade först en Granada 2.6 fastback 4dr med coupe kaross) typ en -76a. Därefter en fångna Fiesta mk1 1.1S, 79a eller 78.. faster hade ett tag en escort mk3 1.6 också. Ska tydligen ha varit rejält pigg med tanke på vad papprena säger ![]() Blir kul att följa detta! Jag var själv egentligen ute efter en Escort mk1 för många år sen, då dök ingen upp och det blev Opel Kadetter istället.. ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Med en köpes annons uppe så undrar jag ju vad som hänt här.....
Eller så är det bara att jag har sjuk abstinens för en öl på beffan ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Varit dåligt med uppdateringar, tog lite stopp i vintras, sen fick vi barn igen. Gjorde ett ryck för några veckor sedan. Men varit dålig att uppdatera.
Hela framvagnen är nerplockad. Lämnat det sista på blästring så skall försöka smälla upp hela framvagnen innan midsommar. Fick byta rubbet, ink. styrväxel. Skall försöka uppdatera lite inom kort. Blev sugen på något nytt projekt, med lite mer racefokus. Måste bara hitta en bra kaross att utgå från. Eftersom det är en Ford kan det nog ta några år.... _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Bara ringa när du hittat en så hänger vi på kärran efter bilen igen och åker - jag är alltid redo! ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Inga uppdateringar på länge men går framåt. Skaffade ett zink och gulpassiverings kit från GDS, samma som flera andra här har använt. Efter några rookie-misstag så har jag fått kläm på det, så nu är det rena produktionen i garaget på kvällarna. Har flera påsar med skruvar, fästen mm som blästrades till bilen som nu blir som nya.
Skaffade lådor med täta lock från Clas O och borrade hål och satt dit avtappningskranar. Då kan dom stå ett tag med lock. Ska man inte använda vätskorna på ett tag kan man enkelt tappa av merparten av vätskan tillbaka i dunkarna. Så slipper man hålla på med trattar och söla. Skall försöka få lite mer uppdateringar nu när man fått upp ångan lite med bilen ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Dåligt med uppdateringar. Börjar bli klar. Stötte på lite patrull med ett sönderrostat nedre del av grenröret. Av en slump så hittade jag ett komplett NOS Simons sportsystem hos Lexmaul i Tyskland. Perfekt då det innehöll den nedre delen av grenröret med. Samt är grövre än original. Hittade även övre delen till RS1600i. Då detta kommer från en homologeringsmodell har det större kanaler. Passar perfekt mot dom grövre rören mot Simons systemet.
Skiljer ca 7mm i rören mot Xr3i Jämförelse mellan Xr3i och RS1600i ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Var ju länge sedan man uppdaterade. Tiden räckte inte riktigt till, fick igång den men toppackningen verkar ha gått så fick riva toppen.
Men blivit lite sugen på att köra lite lite bana igen, så införskaffat en CVH Efi motor som får bli basen på en ny turbomotor tillsammans med mitt gamla VEMS. Den är ju redan byggd för EFI så enkelt att koppla på VEMS:et. Turbo och grenrör är med införskaffat, så saknas bara kolvar, ev. stakar samt större IC. Kortsiktigt så får jag se till att slänga på ny packning och provköra lite. Så får motorn byggas vid sidan om under vintern ![]() ![]() _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Hänt en del, men största var väl ändå att bilen gick igenom besiktningen med blank papper idag. Lagt turbo-bygget på hyllan. Och funderar lite hur jag vill fortsätta. Finns lite småfix kvar. Firade iaf att hämta en äkta RS1600i topp på posten idag. Legat i veckor i väntan på att bli släppt från tullen.
Kanske blir det att bygga ny sugmotor med EFI och ev. spjäll fram igenom, och fixa lite bättre bromsar och väghållning för lite bankörning. Eller om man på sikt vill ta steget ut och bygga om helt till någon Grupp A variant, finns lite idéer och delar. Fyndade även en äkta RS1600i vinge samt frontspoiler, behöver lite kärlek. Men chansade på en plastsvets från Amazon så hoppas kunde laga den. Sitter ju Turbo breddare på. Men föredrar nog ändå det lite enklare RS1600i stjuket. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Var upp hos Stefan Månsson och lämnade tre topplock. Lite olika skick på dom, så det som förefaller sig mest lämpligt för bearbetning skall få sig en portning.
Skaffade en Newman 288° kam med mekaniska lyftare för något års sedan som legat på hyllan. Så den får med åka ner Tillammans med RS1600i insug, grenrör och det större simonsystemet så hoppas jag att man hamna runt 130 hästar i motor. Det är 25 upp från Xr3i och 15 upp från en RS1600i. Grupp A bilarna lämnade max 160. Så det är inga jättesiffror vi talar om. Men liten bil, låg vikt så är det tillräckligt för att det skall vara kul på bana. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Lite bättre bromsar blev det med. Fick tag på nyrenoverade Escort Cosworth ok med hållare för en billig peng. Med 283mm Sierra 2wd Sierra Cosworth skivor så är det bolt-on. Borde bli en klar förbättring mot original 240mm skivor. Fortfarande glidok dock.
Visade sig dock svårt att hitta belägg, så lutar åt DS2500 då det är det som verkar finnas att tillgå. ![]() _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (12681 totalt) |